Pesten en plagen; een schotje voor de boeg

Allerlei vragen over ziektes en plagen

Pesten en plagen; een schotje voor de boeg

Berichtdoor Kottie » wo dec 28, 2016 5:20 pm

In het kader van een actief forum; ellende in de kas.....

Ik heb in het verleden wel eens hard "help" geroepen op dit forum. Door onbekende beestjes of juist door beruchte zoals trips.

Maar uiteindelijk gaat alle paniek voorbij. Mosmijten zijn onschuldig, de vreemde vliegjes komen en gaan en de trips is, na verwijderen dendrobium die zwaar was aangetast, en het handmatig verwijderen van ongeveer 20 volwassen exemplaren op andere planten in de maanden erna vanzelf "verdwenen". Ondanks de ruime aanwezigheid van geschikte waardplanten.....

Ik denk en hoop dat dit komt door de over het algemeen goede omstandigheden van mijn plantjes; aardig wat licht, lucht en vochtigheid. Niet vaak bemesten (en als ik mest, op max 500 microSiemens geleidbaarheid, 30-10-10 of 20-20-20) kan ook helpen maar vooral de hulp van de roofdieren in mijn kas.....

Er kruipt heel wat rond, waaronder een fel oranje beestje van <1 mm met een steeksnuit. Ik heb de hoop dat er zoveel kwaads rondloopt wat dient als voedsel voor de goeden dat uitbraken van bv trips na een korte tijd onderdrukt worden. Al met al heb ik sinds de opening van mijn kas in 2009 geen enkele keer met chemische middelen hoeven in te grijpen. FIngers crossed!

Desondanks blijf ik paranoia voor wolluis. Elke nieuwe plant moet, na wassen en verpotten, door een badje heen (admire) en blijft voor maanden in quarantaine. Het vreemde is dat ik zo mijn kas gevuld heb en admire zou roofinsecten geen goed doen....
Hoe dan ook, voorlopig gaat het goed. Wat niet betekent dat ik een voorraadje chemische ellende in voorraad hou....

Ik hou me aanbevolen voor "enge verhalen" en vooral adressen waar je wél roofbeestjes kan kopen (internet belooft veel, maar levert slechts zelden).

Groet Michiel
Kottie

Re: Pesten en plagen; een schotje voor de boeg

Berichtdoor Bindi » wo dec 28, 2016 9:34 pm

Ik heb een eng verhaal :evil:
Heb eens al mijn plantjes uit pure ellende weg kunnen gooien, was nog niet zo oud als nu :) en niet zo veel ervaring met enge beestjes in de planten. En ja dames en heren, ik heb het over de gevreesde wolluis. Ik had alle vergiften die je maar kon kopen al gebruikt en alles hielp maar even, toen zo boos geworden dat ik ze in de dubro heb gestopt, ja erg he, zo zonder bark met wortels en al, want die wolluis zat ook onder de bark aan de wortels, wist ik eerst niet, zag het pas toen ik ze in de dubro wou gaan stoppen. Oke dus na hun dubro bad 1 dag laten liggen in een bak en de volgende dag afgespoeld en opnieuw opgepot, een week later weer mijn planten vol grrrrr, maar om een lang verhaal kort te maken, de planten hebben het niet gered,alles ging dood, 2 jaar geen zin meer gehad in planten, tot ik een mooie cattleya zag staan in het tuincentrum, echt ik was verliefd, zoooo mooi vond ik hem, had nog nooit zo,n mooi bloem gezien. Nu weten jullie hoe mijn liefde voor Cattleya is gekomen en net als kottie gaan bij mij ook de planten voor enkele weken apart voor ze bij mijn planten mogen staan.
Wat doe ik nu met een nieuwe plant.
1bij binnen komst nakijken op beestjes.
2 de plant word direct verpot in mijn terracotta potten.
3 ze gaan enkelijke weken in quarantaine
4 Ben jaren later door dit forum er op attent op gemaakt dat wolluis zwerft en dus in je gordijnen gaat zitten onder je venster bank enz, zeer belangrijk om de omgeving mee te behandelen, dit wist ik toen niet, dat was waarschijnlijk ook de reden dat alles steeds weer besmet raakte.

Kottie helaas geen adres voor je, maar wel een tip, straks zelf lieve heers beestjes jongen zoeken, zijn echte vreetzakjes en blijven van je planten af, ze zitten vaak in roze bottel struiken en bramen struiken, de jongen zien er best eng uit, beetje bruin gelig. kijk maar even op google.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor RdB » wo dec 28, 2016 11:31 pm

Wolluis. Ook veel last van gehad. Bedenk dat Phalaenopsis bloemen die beesten als een magneet aantrekken, en daar knijp je ze dood of stipt ze aan met een of ander chemisch middel, ongeacht of dit uit een potje komt van Bayer of zo of Neem-olie is of waar wie dan ook bij zweert. Als je ze maar dood krijgt. Rest van de planten blijven nazoeken....

Admire: wees er zuinig mee, het is inmiddels verboden! (althans voor particulieren als wij).

Ruud
RdB

Berichtdoor Kottie » vr dec 30, 2016 12:30 am

Ha Bindi,

die lieveheersbeestjes (ook de ouders) stop ik al in mijn kas, als ik bladluis zie. Ik denk dat spint iets te klein voor ze is, maar bladluizen decimeren ze prima (oorkruipers doen dat trouwens ook prima)! Helaas nog nooit gehoord dat ze ook wolluis eten....

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor RdB » vr dec 30, 2016 9:06 pm

Spint eten ze niet, of ze nu te kleien zijn of niet te vreten :mrgreen: . In de glastuinbouw zetten ze daar roofmijten tegen in. Maar of dat voor de particulier een optie is weet ik niet,

Ruud
RdB

Berichtdoor hanzell » ma jan 09, 2017 1:35 am

Het chemische heb ik inmiddels ook losgelaten, behalve in de vensterbank, daar werk ik met een verdunde ontvetter (st marcs of dasty) met een heel klein beetje admire (ontvetter haalt de waslaag eraf, admire doet de rest). Toch blijven de wolluisjes terugkomen en behandel ik elke 3 maanden de planten op de vensterbank.

In de kas is het biologisch wat de klok slaat, roofmijt tegen spint en trips (werkt geweldig) lieveheersbeestjes, sluipwespen en kevertjes tegen allerlei luizen en ik moet zeggen, het is niet helemaal weg, maar ik heb zeker geen plagen meer. en vaak is de boel al dood voor ik het gevonden heb. Ik vertouw hier niet op 1 soort bestrijder, maar probeer meerdere door elkaar en dat bevalt goed. Er is ook zoveel (ook voor de particulier0 verkrijgbaar, zeker het proberen waard.
Weet ook bij welke leverancier/kweker je koopt, bij sommige krijg je altijd trips mee, bij andere altijd slakjes of schildluis. Een plant goed nalopen loont altijd.

De enige boosdoener waar ik maar niet helemaal vanaf kom zonder gif zijn die kl... slacken, die zitten vooral in de avond en nachtcontrole met schijfjes komkommer.
hanzell

Berichtdoor Michiel Janssen » di jan 10, 2017 5:25 pm

Ik had (heb) last van een rode mijt in sommige van mijn Dendrobiums. Ik weet niet welke soort maar het is i.i.g. niet de spintmijt die van die draden achterlaat. Op diverse Engelstalige forums lees ik dat het mogelijk gaat om de [i[false spider mite[/i] oftewel Brevipalpus phoenicis. Sommige bladeren waren behoorlijk aangetast zowel aan de onderkant als bovenkant. Ik heb gespoten met Promanal-R en de planten wat koeler weggezet op een andere kamer. Andere planten die in de buurt van de geïnfecteerde planten stonden, hebben ook een behandeling ondergaan. Rotbeesten! :evil:
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Chris F » di jan 10, 2017 5:58 pm

Als je geen gif wilt gebruiken is isopropyl alchohol (isopropanol) 70% onverdund een zeer probaat tegen alle spint en luis. Met een spuitfles aanbrengen. Ik weet het, het klinkt heftig en ik durfde het destijds ook niet toe te passen. Ik spuit het nu zelfs op de wortels indien ik daar ook ongedierte waarneem. Beestjes gaan dood op contact en de eitjes gaan kapot.
Het enige waar je voor moet oppassen is brandgevaar (niet roken dus bij spuiten) en zorgen voldoende ventilatie.

Gebruik van spiritus (gedenatureerd ethylalcohol, ethanol) is niet aan te raden want dit verdampt sneller en kan hierdoor, naar men zegt, een soort bevriezingsverschijnselen geven.
Spiritus verdund met water en een scheut afwasmiddel wordt ook vaak aangeraden, maar hier worden de beestjes volgens mij alleen maar licht aangeschoten en vrolijk van.......
Chris F

Berichtdoor Michiel Janssen » di jan 10, 2017 6:43 pm

Interessante tip! Ik zie isopropanol (in het Engels noemen ze het ook rubbing alcohol) veel gebruikt worden om scharen, mesjes en pincetten e.d. te steriliseren bij het knippen en zaaien van orchideeën. Een dergelijke geconcentreerde oplossing (70%) doodt namelijk ook bacteriën en schimmels.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor RdB » wo jan 11, 2017 5:56 pm

Ga ik zeker proberen! Ik heb dat spul hier wel, moet het alleen nog verdunnen. Niet giftig is overigens wat te hoog gegrepen, maar veel kwaad doet het ons niet (zolang je het niet drinkt).

Ruud
RdB

Berichtdoor Michiel Janssen » wo jan 11, 2017 7:01 pm

Alles is giftig als je er te veel van neemt, zelfs water en zuurstof. :)

Isopropanol wordt gebruikt als oplosmiddel voor bepaalde applicatievloeistoffen. Die dep/smeer je op je huid als je ergens last van hebt, bijvoorbeeld (ernstige) acne (zie Inderm). Het trekt in de huid. Dergelijke hoeveelheden zijn geen probleem voor de gezondheid.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Chris F » wo jan 11, 2017 7:28 pm

@ Michiel:

Of zoals de 16e eeuwse arts/filosoof/botanicus etc. Paracelsus, grondlegger van de moderne toxicologie, het formuleerde: "Alle Dinge sind Gift, allein die Dosis macht daß ein Ding kein Gift sei" :)

Overigens raad ik je aan het etiket goed te lezen mocht je "Rubbing alcohol" tegenkomen want er is spul met ethanol (gedenatureerd) en isopropanol op de markt! Verder is er ook een vorm met methylsalicylaat (wintergreen oil) in omloop en gebruik van deze laatste zou ik zeker afraden.

Tot slot: gebruikt er iemand neem olie (Azadirachta indica)?
Chris F

Berichtdoor RdB » wo jan 11, 2017 9:02 pm

Nee, vaak gehoord dat het zou werken tegen luizen maar als ik die krengen massaal zie zitten, en ik weet dat er nog veel meer verstopt zitten, zakt mij de moed in de schoenen om die allemaal aan te stippen.

Ruud
RdB

Berichtdoor hanzell » vr jan 13, 2017 9:45 am

waar kun je dat spul halen ?
hanzell

Berichtdoor Chris F » vr jan 13, 2017 10:22 am

@ Hans:

Bedoel je isopropanol of neem olie? Die laatste kun je via diverse schoonheidswinkels en -sites betrekken, maar ik denk dat je "sterker" spul nodig hebt:

http://www.dutch-growshop.com/index.php/voeding/gewasbescherming/plagron-neem-olie-100ml.html

Om eventuele misverstanden te voorkomen: ik heb geen banden met deze aanbieder en ik kweek ook geen wiet! :P :P :P
Chris F

Keer terug naar Ziekten en Plagen