Blad verbranding

Allerlei vragen over ziektes en plagen

Blad verbranding

Berichtdoor Bertus » ma jul 03, 2017 9:11 pm

Soms zijn 8 dagen vakantie teveel!!!!!
Wat er dan kan gebeuren is funest. Tijdens onze vakantie van 12 t.m 20 Juni j.l werd de eerste hittegolf in 2017 in Ned gemeten :P
ik had de verzorging van de planten overgelaten aan n persoon die dat al meerdere jaren op zich genomen had ,en naar alle tevredenheid. :oops:
Zoals altijd hadden we van te voren de zaak doorgenomen wat de verzorging betreft,ook het open zetten van de vent. ramen ,
en het afschermen tegen te veel zonlicht .
in het weekend van 18 op 19 Juni werd het extreem warm met 32 *C als buiten temp, en een binnen temp van 47*C .
Toen wij thuiskwamen liep ik als eerste naar kas, wat ik toen zag ,had ik nog nooit eerder gezien~~~~~!!! :roll:
Zowat alle bladeren van de cattleya verzameling waren geheel of gedeeltelijk geel /bruin van kleur.
Wat bleek ,de verzorger was vergeten :idea: op die dag het schermdoek dicht te draaien en de vent ramen open te zetten. :idea:
De vocht huishouding ,verneveling en water beschikking had wel zijn werk gedaan, gebeurt automatisch.
Nu na n goeie week zie je pas de echte schade , bladeren die maar net verbrand zijn krijgen zwarte brand vlekken.
andere verdrogen meer :shock: Nu is voor mij de grote vraag ,wat kan en moet ik doen om de vele tien tallen cattleya planten van de ondergang te redden???? :?: Wie O Wie kan mij de oplossing bieden :?: :?: :?: :roll: :roll: :roll:
Gr Bertus
Bertus

Re: Blad verbranding

Berichtdoor Michiel Janssen » ma jul 03, 2017 10:53 pm

Dat doet pijn aan de ogen en de ziel. Als het net zo is als met onze huid, dan kun je er achteraf weinig aan doen. Verbrand is verbrand. Maar wie zegt dat al die catleya's nu doodgaan? Misschien maken ze weer nieuw blad, of kunnen ze niet tegen een stootje?
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Eduard » di jul 04, 2017 4:30 pm

Beste Bertus,

Tja, problemen met vakantie vervanging ken in ook en zijn wel bekend....ondanks goede bedoelingen.. :cry:

Maar afhankelijk van de schade kunnen planten zich goed herstellen, als de wortels nog niet helemaal verdroogd zijn, er nog een blad over is, een jaartje herstel...hopen op nieuwe scheuten...

ik zou de beschadigde planten in ieder geval een kans geven, dode stukken eruit knippen en hopen op het beste...

Groeten.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Marcus » wo jul 05, 2017 9:26 am

Schrik van je bericht Bertus, dit is toch wel heel erg om te zien na je vakantie.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor Bertus » wo jul 05, 2017 8:33 pm

ik denk dat de planten het zelfde reageren als onze menselijke huid, :?: de verbrande delen worden afgestote ,bij diepere verbranding sterft het weefsel
ook af ,en wordt dan meerdere malen per dag ververst, door de afsterving weg te nemen ,en nieuwe voeding in te brengen. :idea: :idea:
helaas gaat dat bij de planten nog niet . :roll: :roll: ik zie bij de planten nu wel een zelfde verloop.
ik zal zo veel als nodig is de komende periode ,de afstervende delen verwijderen. zal de wortel kluit niet verstoren, en hopen dat er een groot
aantal tegen de winter weer nieuwe groeischeuten maakt :cry: :cry:
is dat niet zo ,want catleya maakt maar een keer wortels per scheut ,dan is alles wat ik in 8 jaar aan catleya bij elkaar hebt gesprokkeld de
kliko in verdwenen :arrow: :arrow: :arrow: :mrgreen:
De andere soorten zoals cymbiedium,Stanhopea,en vanda en nog enkele had ik net voor ik vertrok buiten gehangen, :mrgreen: deze hebben er
gelukkig niet mee geleden dus Marcus ,Eduard, Michel ,en andere als jullie in okt gaan selecteren welke planten er over zijn ik heb waarschijnlijk
nog een aantal m2 plant tafel ter beschiking :oops: :oops:

gr Bertus
Bertus

Berichtdoor Bertus » di aug 15, 2017 9:29 pm

nu het al 8 weken verder is ,na de verbranding door de zon, even de stand van heden.
al wat maar enigszins geraakt was of sterk verkleurd was is nu aan het afsterven ,gaat van geel naar vaal bruin en dan naar zwart. ook de bulpen verkleuren naar zwart . Dus nu toch een paar planten uit de pot genomen om de wortels te bekijken :roll: en wat zie ik tot mijn verbazing :twisted: een wortel gestel als verbrand en ingedroogd hout. niet in staat om vocht op te nemen :idea: nu deze realiteit er is moet ik dat accepteren ,
en de revenuen als uitkomst aannemen.
dat houdt voor mij nu in dat er zeker + 55 st planten komen te overlijden !!!!! 8) ik zal dan ook langzaam aan weer nieuwe planten gaan bijkopen ,maar of en zo ja het weer Cattley wordt is nog de grote vraag????
De eind conclusie is wel ,Ga je met vakantie of een week elders, scherm alles af , beter te weinig licht,en een te lage temperatuur voor die paar dagen ,dan een alles verbrandende zon met 45 *c

groeten Berus
Bertus

Keer terug naar Ziekten en Plagen