Help! Mijn Vanda gaat dood.

Allerlei vragen over ziektes en plagen

Help! Mijn Vanda gaat dood.

Berichtdoor Panda » wo nov 01, 2017 1:50 pm

Hallo,

Wij hebben in augustus een mooie grote Vanda gekregen als huwelijkskado.
Afbeelding

Deze zat in een hoge glazen vaas, maar ik heb de Vanda er uit gehaald en opgehangen.
Dit vond ik mooier omdat de wortels dan meer tot hun recht komen, maar ook leek me dit beter ivm luchtcirculatie. Er zat al een groene aanslag op de bovenste wortels.

Ik stak de wortels toen dagelijks een half uurtje in een emmer water en liet uitdruppen voor ik hem weer binnen hing.

Na enkele weken zijn de bloemen stilletje beginnen verwelken en werden de stengels zwart.

Later begonnen de onderste bladeren een voor een geel te worden en af te vallen. Dit begon ongeveer toen de buitentemperatuur afnam.
Met het kouder worden, stak ik de wortels ook niet meer buiten in een emmer, maar besproeide ze (bijna) dagelijks met af en toe een bad in de gootsteen.
Ondertussen is hij toch al wel redelijk wat bladeren kwijt en er hangen er nog 2 klaar om af te vallen.

Afbeelding

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Te koud? Te droog?

Ik heb de Vanda vandaag naar de badkamer verhuisd. Daar hangt hij voor een raam aan de noordkant en ongeveer een meter van een verwarmingselement.
Ik dacht dat de warmte en hogere vochtigheid misschien beter zouden zijn?
Panda

Re: Help! Mijn Vanda gaat dood.

Berichtdoor Michiel Janssen » do nov 02, 2017 2:44 am

Vanda's houden in het algemeen van veel licht maar geen direct zonlicht. Verder houden ze van een hoge luchtvochtigheid en daarom zie je ze veel in een vaas. Ik denk dat de doorsnee Nederlandse huiskamer te droog is, zeker wanneer de verwarming aan gaat want dat betekent dat het buiten koud is en koude lucht bevat veel minder vocht dan in de zomer. Van plotselinge temperatuurverschillen schijnen ze ook niet te houden en ik kan me voorstellen dat als je ze uit je kamer haalt en buiten de wortels in koud (buitentemperatuur) water dompelt dat dat niet goed is. Kraanwater houden ze ook niet van, regenwater of gedemineraliseerd danwel gedestileerd water wordt aanbevolen. In Kapellen is de waterhardheid 9,2 dH (16,4 fH). Dat heet middelhard water. Ik van regenwater op in schalen en haal dat naar binnen om op temperatuur te komen voordat ik het over de wortels van mijn orchideeën gooi (ik heb geen enkele vanda). Op internet staat veel informatie over hoe je vanda's in een vaas moet houden. Snel handelen voor het te laat is en dode wortels afknippen want die gaan rotten en dat kan de andere wortels beschadigen/infecteren.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Panda » do nov 02, 2017 12:05 pm

Dag Michiel,

Bedankt voor de reactie.

Toen ik de wortels buiten onderdompelde, deed de Vanda het nog goed. Maar dit was in de zomer.

Regenwater opvangen en binnen zetten is al een eerste stap die ik kan toepassen. Nu gebruik ik gewoon kraantjeswater.

We hebben deze vanda gekregen in een heel grote vaas waar de vanda zo goed als volledig in zat.
Ik heb deze er om een paar redenen uit gehaald:
- Ik vind het mooier om te hangen
- Dit leek me niet goed ivm luchtcirculatie
- Veel kans op beschadiging, telkens de vaas moet uitgegoten worden of de vanda er uit gehaald wordt. Ook veel kans om water in de bladoksels te gieten.
Maar nu heb ik gelezen dat er een lage vaas moet gebruikt worden waar enkel de wortels in zitten. Dat vergemakkelijkt het natuurlijk wel.
Dan moet ik alleen even nadenken over een constructie om de rest van de vanda te ondersteunen, vermits het een vrij grote is.

Dan heb ik eigenlijk 3 mogelijkheden om de vanda te zetten/hangen:
- Aan de gordijnroede hangen voor een zuid-georiënteerd raam in de living en alle dagen de wortels besproeien en af en toe onderdompelen.
- In een vaas zetten in de living. Dit kan niet vlakbij een raam, vermits we geen vensterbanken hebben. Of ik zou iets moeten bedenken om een vaas op te kunnen hangen.
- In de badkamer hangen zoals bovenaan beschreven. Dan hangt hij wel ongeveer een meter van een verwarmingselement. Zou dit nadelig kunnen zijn?

In onze living is het overdag +/- 20°C. 's nachts koelt het af tot +/- 15°C. Ook als we niet thuis zijn, zetten we de verwarming af.

Het is dus de bedoeling om de vanda zo ideaal mogelijk te verzorgen. Maar kant iemand de specifieke reden voor het vergelen en afvallen van de bladeren?
Want als ik alles aanpas en de vanda herstelt zich, weet ik nog niet wat de oorzaak was.
Panda

Berichtdoor Michiel Janssen » do nov 02, 2017 1:25 pm

Wat de temperatuur betreft: 17-25 °C is optimaal. Als de bladeren vergelen en afvallen is dit meestal óf te wijten aan een infectie (bacterie of schimmel), óf een probleem met de wortels. In jouw geval vermoed ik dat het met de wortels heeft te maken. Door afsterven van de wortels in combinatie met een lage luchtvochtigheid kan de plant mogelijk niet genoeg water opnemen om het verlies door verdamping (bladeren verdampen water) aan te vullen. Om dat te compenseren kan een plant zijn bladeren laten afvallen. Wat ik heb gelezen voor het watergeven in een vaas is dat je de plant uit de vaas moet halen, dan lauw water in de vaas doen en de wortels er een half uurtje in dompelen. Dan de plant eruit halen, het water in de vaas afgieten en de uitgelekte plant weer terug in de vaas doen. Tweemaal per week zou moeten volstaan voor een plant in een vaas. En eens per maand ook wat afgestemde voeding in het water doen.

Misschien is het handiger om je plant in een pot met luchtig substraat te zetten. Gebruik daarvoor een kleine plastic pot met orchideeënbark. Die wordt gemaakt van de schors van de zeeden en wordt ook verkocht als Franse boomschors. Ik heb geen Vanda zoals ik al zei dus ik schrijf gewoon op wat ik lees. In ruimtes met een hoge luchtvochtigheid zoals een (warme) kas wordt vaak een (hard)houten lattenmandje gebruikt dat kan worden gevuld met grove bark. Maar in een woonkamer schijnt dat nog steeds onvoldoende vocht vast te houden. Een plastic pot zoals je ook ziet voor Phalaenopsis orchideeën is daarom misschien beter. Maak de pot niet te groot want daar houden orchideeën in het algemeen niet van. Op YouTube staan heel veel filmpjes over hoe mensen hun orchideeën verzorgen. De meeste zijn in het Engels en bij elke ***** moet je je goed afvragen hoe de klimatologische omstandigheden bij degene van de ***** overeenkomen met die bij jou in de huiskamer. Dus niet blindvaren op het advies van iemand in Florida met een prachtige plant want die heeft z'n planten in een heel ander klimaat staan dan bij jou (en mij) in de woonkamer.

Een Vanda is helaas niet de gemakkelijkste orchidee om mee te beginnen, zeker niet in de huiskamer. Voor veel orchideeën, zeker als je een beginner bent, moet je wat ervaring opdoen om jouw woonkamerklimaat en manier van watergeven af te stemmen op het potmengsel. Ik heb dat ook ondervonden en heb ook enkele orchideeën zien sneuvelen omdat ik ze "verzoop". Daardoor gingen de wortels rotten en gingen de planten dood.

Vanda in hardhouten lattenmandje:
Afbeelding

Vanda in terracotta pot (potmengsel ziet eruit als een mix van perliet en grove Seramis kleikorrels, i.i.g. aan de oppervlakte):
Afbeelding
Een terracotta pot heeft als "nadeel" dat het water sneller verdampt dan in een plastic pot waardoor de temperatuur in de pot daalt en dat is voor een Vanda misschien nou net niet optimaal.

Vanda (hybride) in bark:
Afbeelding
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Marcus » do nov 02, 2017 3:26 pm

Hey,

Het meest beschreven Topic gaat over de Vanda.

viewtopic.php?f=5&t=628

Hoop dat het weer in orde komt met je Vanda.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor Panda » vr nov 03, 2017 5:02 pm

Ondertussen zijn we weeral drie bladeren verder gevorderd :( .

In dat topic staat inderdaad heel veel info over vanda's in een vaas. Ik heb er al wat in aan het lezen geweest (niet de volle 99 pagina's), maar kom niet echt iets vergelijkbaar tegen met mijn probleem.

Ik ben een ander topic in een ander forum tegen gekomen waar iemand hetzelfde probleem had. Of zo zag het er toch uit.
Iemand suggereerde toen dat dit stamrot zou kunnen zijn. Er staat niet in te lezen of het uiteindelijk goed gekomen is, dus ik weet er eigenlijk niets mee.
Heeft hier iemand ervaring mee? De stam voelt stevig en er is uitwendig niets zichtbaar wat daar op kan wijzen.

Wat het ook is, ik heb de vanda nu voor een raam op de zuidkant gehangen en een plantenspuit gevuld met regenwater op kamertemperatuur laten komen. Vanaf nu sproei ik daar dagelijks de wortels mee, er goed op lettend dat ik enkel de wortels nat spuit.

Ik vertrek binnen enkele uurtjes op weekend. Ik kan de wortels nog even besproeien voor we vertrekken, maar dan kan dit pas weer op zondagavond gebeuren. Ik hoop dat dit geen extra problemen gaat geven.

Ik heb gelezen dat je een vanda een 'boost' kan geven door suikerwater te gebruiken. Zou dit in mijn geval nuttig kunnen zijn?
Panda

Berichtdoor Michiel Janssen » vr nov 03, 2017 5:53 pm

Ik kan je i.i.g. vertellen dat de bacteriën en/of schimmels die betrokken zijn bij de stamrot (als je daar inderdaad last van hebt) ook een "boost" krijgen van suikerwater. Zwarte wortels duiden op rot en afsterven. Stamrot is ook een bekend probleem bij Phalaenopsis orchideeën. Wat je her en der kunt lezen op internet is dat men de wortels van aangetaste planten in 3% waterstofperoxide dompelt om de bacteriën en schimmels te doden. Je moet zelf maar even nalezen hoe lang ze dat doen (10 minuten of zo misschien).
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Panda » vr nov 03, 2017 7:15 pm

Ik heb daarnet nog even een close-up getrokken van de stam thv de afvallende bladeren. Het lukt me alleen niet om de foto er met de smartphone op te zetten.
Aan de binnenkant van de afvallende bladen zitten zwarte vlekken en op de buitenkant van het blad erboven ook kleine zwarte puntjes.
Panda

Berichtdoor Panda » ma nov 06, 2017 12:26 pm

Dit was de foto van 3 dagen geleden:
Afbeelding

Ondertussen zijn er geen extra bladeren afgevallen. Misschien heeft het extra licht en/of regenwater toch geholpen.
Panda

Keer terug naar Ziekten en Plagen