Ziekte in orchidee?

Allerlei vragen over ziektes en plagen

Ziekte in orchidee?

Berichtdoor marjolein » vr aug 31, 2007 9:40 pm

Hallo,

Ik zou hier graag een vraag willen stellen.
Ik heb een Phalaenopsis die het plots niet goed doet. Hij staat op de vensterbank naast nog twee andere die het verder prima doen. Na een periode van mooie bloei, gaan de bloemen ineens hangen (en hangen er nu al zeker 2,5 week zielig bij, maar vallen tot mijn verbazing niet af), de groene bladeren worden slap en gerimpeld en de onderste bladeren zijn geel geworden en afgevallen. De luchtwortels hebben geen licht groene punten meer en zien er "droog" uit. Wat me opvalt is dat op de bloemstelen bij de splitsingen kleine druppeltjes helder vocht zitten. Onder in de (sier)pot was het wat vochtiger dan bij de andere twee orchideeën. (toch teveel water??? Heb er goed opgelet, en de andere orchideeën hebben evenveel water gehad). Ook zitten er onderin de pot hele kleine wittige langwerpige bewegende beestjes. Op 1 ouder blad is in het verleden in de zon op enkele kleine plekjes verbrand en heeft daar al lang een gaatje in zitten. Er zitten ook andere “droge” vlekjes op dit blad, of dit ook van toen is of iets nieuws van nu durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wel valt op dat op de andere, normaal “goede” bladeren zeer subtiel hier en daar (max 1 per blad, sommige bladeren niets) kleine ronde “droog” ogende “beschadigingen” zitten. Ook heeft 1 blad de punt verloren (oud of nieuw?).
Heeft iemand enig een idee wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen? Is de plant nog te redden? Ik weet niet waarom de andere orchideeën die ernaast staan het niet hebben, maar hoe kan ik voorkomen dat ze het ook krijgen?
Ter verduidelijking kan ik foto's toevoegen (hoe doe ik dit hier?).
Bij voorbaat dank!

Vriendelijke groet,
Marjolein
marjolein

Berichtdoor Chris F » za sep 01, 2007 3:49 am

Hoi Marjolein,

Welkom op het forum. Om je eventueel te kunnen helpen zou het inderdaad handig zijn als je wat foto's plaatse. Hoe je dat moet doen lees je hier:
http://www.nov-orchidee.nl/bb/viewtopic.php?t=756&highlight=fotos

Mvg,

Chris F
Chris F

Berichtdoor Granny » za sep 01, 2007 11:16 am

Hallo Marjolein,

Je plant zal zeker nog te redden zijn :) De kleine witte beestjes zijn hoogstwaarschijnlijk springstaartjes, die houden van warme vochtige plaatsen. Sommigen zeggen hiervan geen hinder te ondervinden maar ik moet ze in geen geval hebben.

Je kan het best de plant volledig schoon maken, uit de pot nemen, volledig afspoelen met de douche, eventuele rotte wortels wegknippen, potten ontsmetten en in nieuwe bark oppotten. Je kan ook de bark enkele minuten op hoge temperatuur in de microgolfoven plaatsen.

Succes :wink:
Granny

Foto's van zieke orchidee

Berichtdoor marjolein » za sep 01, 2007 1:22 pm

Dank voor het advies.
Hierbij de foto's nog ter verduidelijking.
(ik hoop dat het er niet te veel zijn)

Groet,
Marjolein

Hangende bloemen
Afbeelding

Slappe, gerimpelde bladeren
Afbeelding

Puntje op blad
Afbeelding

Oude blad met eerdere (en nieuwe??) beschadigingen en eronder vergeeld blad
Afbeelding

Druppels op splitsingen van bloemstelen
Afbeelding

Uitvergroting van beestje onderin (sier)pot
Afbeelding
marjolein

Berichtdoor Gast » za sep 01, 2007 4:20 pm

Welkom Marjolein, ik heb zelden zulke duidelijke foto's gezien van problemen met een plant, mijn complimenten.
Je ongedierte lijkt sterk op wolluis.
Het advies van Granny is het beste dat je kunt opvolgen.

Klik even op de link en dan op Raadgever en bij Plagen zie je afbeeldingen van ongedierte.

http://www.orchideeenclub-maasland.nl/

Heb je deze orchidee al lang?
Ik hoop dat je nog gezonde en stevige groene wortels aantreft.
Laat het ons even weten en neem er een foto van.
Gast

Berichtdoor niekh » za sep 01, 2007 7:18 pm

Buiten dat wolluisje in de sierpot is er nog wel iets aan de hand. Je plant heeft een groot tekort aan vocht. Dat kan zijn omdat je te weinig water hebt gegeven, maar meestal komt dat doordat de wortels in de pot weggerot zijn. In elk geval is de luchtvochtigheid in je kamer waarschijnlijk erg laag, want ook de luchtwortels boven de pot zien er ingedroogd uit.
Die wolluis is waarschijnlijk een gevolg van de verzwakking van de plant en niet de oorzaak. Als het de oorzaak zou zijn, dat zat de plant inmiddels helemaal onder de luis.
Het is verstandig om de plant eens uit z'n pot te halen en de wortels en het substraat te bekijken. Het substraat moet stevig en vrij grof zijn en zeker niet zompig nat. De wortels horen mooi rond te zijn, bleekgelig van kleur en stevig. Wortels waar licht bijkomt zijn meestal groenig van kleur of als ze droog zijn zilverachtig.
Waarschijnlijk moet je hem opnieuw oppotten met een vers mengsel. Het beste kun je daarvoor een 'barkmengsel' van de orchideeënkweker voor gebruiken. De commerciële orchideeëngrond van Pokon voldoet ook, maar houdt meer vocht vast en vergaat eerder zodat je dat bijan ieder jaar moet vervangen.
Spoel de wortels schoon onder de kraan. Snijd dan alle dode, verschrompelde, donkerbruine wortels weg. Als dat betekent dat je niks meer overhoudt, laat er dan twee of drie slechte zitten. Die geven een beetje steun in de pot. Daarna dompel je de hele plant (wortels en bladeren) in een badje met Admire of met Pyrethrumoplossing tegen eventuele luizen. Eventueel voeg je daar ook een heel klein beetje kamerplantenmest aan toe om de hergroei te bevorderen. Zet dan de plant luchtig, maar wel stevig in zijn pot met nieuw substraat. Wat nu luchtwortels zijn, blijven luchtwortels, dus niet onderstoppen!
De eerste weken moet je het substraat matig vochtig houden. Niet laten uitdrogen, maar ook niet echt nat maken. Als je nieuwe wortels ziet groeien, dan kun je ze weer normaal verzorgen.
Tot slot een vervelende tip. Als je de plant een goede kans wilt geven, dan kun je beter de bloemstengels eruit snijden. Die kosten namelijk erg veel energie.

Succes ermee en groet,

Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Gast » za sep 01, 2007 7:59 pm

Een goed geschreven advies van Niek ik ben blij dat het weer op het forum staat, na de onlangs verdwenen berichten.
Een orchidee kun je bij het verpotten stevig in zijn pot krijgen door kruislings, als een wigwam, satéstokjes te zetten
rondom de kern van de plant en de stokjes dan aan de bovenkant samen te binden.
Voor wat ik geregeld lees, een orchidee die los in zijn pot zit groeit niet.
Bij aankoop kun je hierop letten door er even lichtjes aan te trekken.
Ik benieuwd wat je aantreft als je de wortels schoon en gedroogd hebt.
Gast

Berichtdoor marjolein » di sep 04, 2007 11:00 pm

Bedankt allemaal voor het advies! Echt heel fijn!
Ik heb de wortels bekeken en er was inderdaad niet veel van over....
Heb het advies opgevolgd, ben benieuwd hoe ie het gaat doen.
Ik had nog wel even een vraagje. Moet ik nog iets met de andere orchideeen (en evt andere kamerplanten) doen? Ik heb voor de zekerheid mijn 2 andere orchideeen besproeid met het bestrijdingsmiddel (dus niet ondergedompeld, zoals de zieke orchidee). Deze twee doen het nog goed, maar ik zag iets bij een bladaanzet van een van de twee wat leek op de "wollige afwijking" die bij een wolluis kan passen. Daarnaast krijgt deze ook hier en daar van die kleine bruine puntjes op enkele bladeren (dit past toch niet bij wolluis??)
Ik weet ook niet of ik de behandeling nog moet herhalen?
De sierpotten en van de zieke plant ook de kweekpot heb ik met kokend water en nog wat van het bestrijdingsmiddel uitgespoeld. Is dit voldoende?
Enneh...heeft iemand enig idee hoe 't zou kunnen komen dat die wortels zo zijn aangetast? (dan kan ik het misschien in de toekomst voorkomen...?)
Nogmaals superbedankt!!

Groet,
Marjolein
marjolein

Keer terug naar Ziekten en Plagen