Condenswater van de CV gebruiken voor besproeien.

Vragen van kas tot groeilampen

Condenswater van de CV gebruiken voor besproeien.

Berichtdoor pepijnk » zo dec 10, 2017 4:25 pm

Hallo,

Heeft hier iemand ervaring met het besproeien van orchideeën/planten met condenswater van de CV? Het schijnt vrij zuur te zijn door de opgeloste CO2 maar ik denk dat tijdens het besproeien door het drukverschil dat wel eruit gaat. Helaas heb ik geen toegang tot regenwater en een bak buiten zetten levert ook weinig op, hooguit wat water met muggenlarven...

Groetjes,
Pepijn
pepijnk

Re: Condenswater van de CV gebruiken voor besproeien.

Berichtdoor Michiel Janssen » zo dec 10, 2017 5:16 pm

Ik zou nu gewoon sneeuw gaan scheppen. Om hoeveel condenswater gaat het, m.a.w. hoeveel heb je nodig per week?
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor pepijnk » zo dec 10, 2017 6:06 pm

Ongeveer 10 liter per week.
pepijnk

Berichtdoor Michiel Janssen » zo dec 10, 2017 8:05 pm

Als het water schoon is (helder) en niet raar ruikt, denk ik dat je het gewoon zou kunnen gebruiken. Het CO2-gehalte zou geen probleem moeten zijn als je het water in een open bak of iets dergelijks een dag of wat gewoon aan de lucht laat staan. Dan herstelt zich de opgeloste hoeveelheid CO2 tot de normale evenwichtsconcentratie van de hoeveelheid CO2 in de lucht. In de verbrandingsgassen van de CV is die natuurlijk veel hoger waardoor het condenswater veel meer opgelost CO2 bevat dan wanneer het zou zijn blootgesteld aan de normale concentratie CO2 in onze atmosfeer (400 ppm).
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor pepijnk » ma dec 11, 2017 12:30 am

Het water is kraakhelder. Ik besproei met zo'n pomp-drukspuit, en met dat pompen gaat veel CO2 verloren denk ik. Het smaakt niet naar prik ofzo, gewoon smaakloos ;)
Bedankt Michiel!
pepijnk

Keer terug naar Techniek