En nu een kas......

Vragen van kas tot groeilampen

En nu een kas......

Berichtdoor hanzell » wo okt 13, 2010 9:57 pm

Ja hoor, het is zover, we hebben een nieuw huisje uitgezocht EN er is ruimte voor een kas in de tuin, volgend jaar mei moet ie er staan. JOEPIE...heel erg leuk

Daarom ben ik al volop informatie aan het verzamelen van de vele ervaringsdeskundigen hier en heb eerdere toppics al uitvoerig doorgespit.

Nu heb ik al een behoorlijk beeld van de kas die ik wil (bij hobbykas, 3.10 bij 3,84) misschien nog wel een maatje groter.

Maar ik wil graag jullie adviezen/ervaringen over een aantal zaken:

Als eerste verwarming en isolatie, de voordelen van PC kanaalplaten zijn vrij duidelijk, scheelt bijna 60% isolatie, maar dat bereik je met noppenfolie ook. Ik heb de indruk dat je dus alleen je dak met dikke platen moet doen (scheelt ook fors in geld) en de glazen wanden gewoon met folie....maar wat is dan het effect op de tempratuur en stookkosten. en wat voor een stookinstallatie leent zich het beste voor een kas in deze maat (ervanuitgaand dat ie behoorlijk wordt geisoleerd en op een dubbelwandige fundering van 25 cm komt (goothoogte 2,05, nok 265).

Daarnaast bevochtigen, ik lees wel wat over dompelpompen, mistinstallaties, waterverwarming, waterressevoir onder de kas, timers.....graag zoek ik een zelfstandig werkende oplossing. die de luchtvochtigheid goed houdt.

tips over de kweektafels en hangverdelingen in de kas, liefst zelfbouw en uitleg wat, waarom, hoe.

Tips over de lokatie/indeling van orchideen op basis van licht/tempratuur e.d.

alle tips en ervaringen, site-verwijzingen zijn welkom. ik hoor graag van jullie. elke gouden tip wordt beloond met theedrinken in mijn nieuwe achtertuin en genieten van de orchideeen (en er zijn dan ook nog lekkere koekjes).

groet Hans
hanzell

Berichtdoor eva » wo okt 13, 2010 10:30 pm

Heel veel tips kan ik je niet geven, want helaas heb ik thuis weinig mogelijkheden voor een kas...

Maar, ik wilde je wel even feliciteren! (en zeggen dat ik uiteraard een beetje jaloers ben...)

groetjes
eva

Berichtdoor peterpp » do okt 14, 2010 2:02 am

hahaha

geweldig dit te lezen!

Het enthousiasme en de blijheid knalt van mn scherm! :mrgreen:

Oke, helaas helaas ik kan je niet helpen maar je bracht wel een lach op mn gezich en voel je geluk. Ik ben blij voor je al ken ik je niet maar dat hoeft daarvoor ook niet.:wink:

Gaaf dat je een nieuwe plek krijgt voor jou en de jouwen en je vast mooie kas.

grtz

peter
peterpp

Berichtdoor MiB » do okt 14, 2010 7:44 pm

Hmmm volgens mij ben ik de eerste die op de thee mag komen :wink: :D :lol:

Heel veeeeeeel succes met je kas(plannen).

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is geweest en morgen moet nog komen.
MiB

Berichtdoor wolter » do okt 14, 2010 8:33 pm

Hoi Hans,

Ik zelf heb al vele jaren een kas. Voor mij gaat er niets boven een eigen kas. Ik zou t je ook zeker aanraden als je de mogelijkheid hebt. De kas voor mijn huidige kas was even groot als jou kas. Eerst had ik alles enkel glas, die ik s winters isoleerde met noppenfolie. Later is t glas in de nok vervangen door polycarbonaat 8 mm.
De wanden moest ik echter nog steeds isoleren met noppenfolie. Het nadeel was dat t moeilijk schoon te houden was en na 2 jaar vervangen moest worden. Een hels karwei. Nu heb ik overal polycarbonaat van 16 mm, en dit bevalt me prima. Het is gemakkelijk schoon te houden.

De verwarming is persoonlijk. Ikzelf heb een aardgaskachel met pijp naar buiten. Je moet wel de tuin openleggen om de leiding te leggen natuurlijk.
Als je toch een gasleiding legt, is t misschien handig om meteen een waterleiding aan te leggen. Die had ik eerst niet en dit was zeer onhandig.
Zeker als je met nevelinstallatie of bevochtiging gaat werken.
Over bevochtiging gesproken, ik heb een Defensor 3001 luchtbevochtiger
van 3 ltr. per uur. Ik denk echter dat dit wat teveel voor je kas is.
Ik hou de luchtvochtigheid automatisch op peil met een hydrostaat.
Verder heb ik 90% van mijn planten op blok. Deze hangen aan gaaspanelen. De koudere soorten dicht bij de grond en de warmere soorten meer naar boven. Ik heb buiten een grote 1000 ltr. waterbak staan om regenwater in op te vangen. In de kas staat een kleine regenton met een aquariumthermostaat en luchtpomje.
In de regenton staat een Gardena pomp. Daarmee broes ik de planten in de zomer elke dag en in de winter om de dag of 2 dagen.

Met een kas ben je meer of minder overgeleverd aan t weer buiten. Dat bepaalt t klimaat binnen. Ook de zonnestand t.o.v. de kas en evt bomen en/of gebouwen in de buurt hebben invloed op je kas en planten.

Tot zover mijn ervaringen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,
Wolter
wolter

nieuwe kas

Berichtdoor Bertus » do okt 14, 2010 9:07 pm

Hallo Hans ,
ik heb dit jaar ook een kas gebouwd van 650x350cm , ik heb ondanks alles toch gekozen voor enkel glas in wanden en dak .polycarbonaat was veel te duur ,en ook de alu opbouw zou dan veranderd moeten worden .
wel heb ik de onderste 120cm alsvolgt gemaakt,van buiten af gezien,
glaswand , 75mm eurothane gecacceerde platen , tunnel kas folie . scherm doek , het scherm doek en de folie lopen in de hoogte van de wand door tot goothoogte .
onder het dakvlak liggen op goothoogte ook eerst schermdoek ,en dan een laag tunnelkas folie .
DE scherm folie kan ik open draaien en weer sluiten , dit om licht te temperen , en om de kou buiten te houden ,
tenaanzien van de stookkosten moet ik het dit jaar nog bezien ,als het te veel wordt doe ik in de wintermaanden van oktober tot maart noppen folie tegen de wanden , want het meeste licht komt toch van boven .
voor de verwarming heb ik gekozen ,een hoogrendament cv ketel met de benodigde radiatoren , ik kan met 25 kw een temp verschil opvangen van 35 C .voor een ketel moet je op marktplaats gaan zoeken , er zijn er wel te koop jong gebruikt zonder warm water voorziening !!!
voor de lucht vochtigheid ga ik gebruikmaken van een kleine plunjer pomp die 8 bar op kan brengen , hiermee kan je dan 10 st foggers aanstuuren die gedurende bv 5 sec ,om een vooraf ingestelde tijd , een nevelstoot uitbrengen het blijft veel uitzoek werk ,maar in de voorbereiding kun je al een hoop leren

gr Bertus
Bertus

Berichtdoor hanzell » vr okt 15, 2010 12:56 am

als eerste bedankt voor de felicitaties, ook al is het nog ver weg. En miranda, tja een van de eerste gouden tips kwam van jou ja, wel een mooi plantje meenemen dan he....

Wolter, Bertus alvast bedankt voor jullie uileg en inzichten. Ik zit nog steeds ernstig te twijfelen of ik inderdaad niet mijn hele kas van pc 16mm en 8 mm moet doen, wel een stuk duurder in aanschaf (hoewel je ze op internet al voor 19.- euro p/m2 en 12,50 p/m2 incl btw kunt kopen). Ze zijn volgens mij erg gebruiksvriendelijk en zuinig.
wat betreft het nevelen....ik lees vaak dat men toch een kleiner vat in de kas houdt om het water vast op te warmen. En hoe nu precies een mistinstallatie met een hygro werkt dat weet ik nog niet......graag meer info. En ik wil graag een 1000 ltr vat voor regenwater onder de kas, is dat genoeg ?

ik heb vooral veel hangplanten (vanda's) en op kurk/hout, nu dompel ik deze nog hoe doe je dat dan in de kas, sproeien naast de mist ? en hoe doe je je voeding ?

Hoe weet je dat je toch nog een schermdoek nodig hebt?

kortom, genoeg vragen....
hanzell

Berichtdoor wolter » vr okt 15, 2010 6:14 pm

Hans,

Ik denk dat een waterton van 1000 ltr. wel voldoende is. Als je em in wilt graven onder de kas, bedenk dan dat je dat doet voordat je de kas gaat plaatsen. Meestal past ie nl. niet door de kasdeur zoals ik zelf heb ondervonden.
Ik gebruik de luchtbevochtiger als aanvulling van de luchtvochtigheid, niet als vervanging van t broezen en/of water geven. Je kunt kiezen voor een nevelinstallatie. maar de druppels zijn dan meestal wat groter. Dit kan gewenst zijn als je de planten echt wilt bevochtigen. Mijn luchtbevochtiger geeft zulke fijne nevel dat ik mijn kas compleet in de mist kan zetten. De planten worden dan na langere tijd wel vochtig maar zeker niet nat.
De hygrostaat is heel simpel d.m.v. een stekker aan te sluiten op de luchtbevochtiger.
De hygrostaat houdt de luchtvochtigheid op de waarde die je zelf wilt hebben.
Naast dit systeem broes ik de planten nog. Voeger dompelde ik ook de planten, maar dit is wel tijdrovend en met 500 planten bijna niet meer te doen.
Het grootste nadeel vind ik echter dat als er een plant luis, bacterie of een virus heeft, dit gemakkelijk over kan gaan op andere planten.
Ik doe gewoon wat mest in t water in de ton in de kas. Met een EC meter kan ik de waarde van het water meten. Meestal vul ik t daarna weer aan met regenwater, zodat de mest nog verder verzwakt wordt.

Alles wat ik schrijf is natuurlijk gebaseerd op persoonlijke ondervindingen. Je moet voor jezelf in de loop van de jaren je eigen conclusies trekken.

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor swanny » vr okt 15, 2010 6:54 pm

@ Wolter
Sorry dat ik ook even heel nieuwsgierig wordt. Ik wil ook een kasje gaan realiseren van 3m x 1.80m x 2.40 hoog. Ik volg dit onderwerp dus met grote belangstelling en heb een paar vragen ter verduidelijking voor mij.
Gebruik je die ingegraven regenton voor de nevelinstalatie, of kan dat?
Is het water als de ton is ingegraven warm genoeg voor de planten?
Wat is de reden van die aquarium verwarming en luchtpompje in je regnton in de kas, voor vochtigheid of water geven?
Groeten swanny
swanny

Kas bouwen

Berichtdoor Bertus » vr okt 15, 2010 7:47 pm

Hallo Hans en Swanny ,
Het ingraven van een goed vat van 100ltr is voldoende ,als je te kort komt is het in de maand Aug .Bedenk wel dat het een speciaal stevig vat moet zijn dat ook de gronddruk goed aan kan ,want anders klapt het inelkaar als er weinig water inzit :roll: en dan ben je verder van huis :shock: Ik vilter eerst het regenwater alvorens het in het opslag vat gaat , zit ook onder de grond maar ik kan wel weer via een putdeksel in de vloer van de kas in het opslag vat komen . kwestie van vooraf goed maatvoeren :shock: Vanuit het opslag vat met een dompelpomp naar een 120 ltr vat wat voor 2/3 deel in de grond zit ,en rondom goed is geisoleerd ,hierin loopt ongeveer 15 m verwarmings leiding ,waarmee ik het water op temp kan brengen als ik het nodig heb . :!: kwestie van de verw kraan op dat moment opendraaien ,hier van daan kan ik dan met een klein cenrtifugaalpomje de planten watergeven ,en ook het mengvat voor de bemesting vol laten lopen , voor de verneveling gebruik ik weer een ander vat van waar uit de plunjer pomp water haalt wat eerst door een 100 micron filter gaat . Het lijkt alles bij elkaar ingewikkeld , maar het belangrijkste is dat je vooraf weet wat je wilt gaan maken zodat je alles goed in kan delen ,en je kennis opsteken door bij andere te gaan kijken :roll: :roll:

Succes Bertus
Bertus

Berichtdoor wolter » vr okt 15, 2010 7:54 pm

Hallo Swanny,

Ikzelf heb geen ingegraven waterton( paste niet door de deur), maar buiten naast mijn kas. Daar kan 1000 ltr. water in.
In mijn kas staat een regenton van 170 ltr. Het luchtpompje is voor t zuurstof in t water.Anders kan t water als t lang staat, gaan stinken. Bovendien houden Orchideeen niet van ''dood'' water, maar van zuurstofrijk water bij de wortels.
De aquariumthermostaat gebruik ik om t water te verwarmen tot zo'n 25 a 30 gr. Als je te koud water geeft, heb je kans op een groeistilstand of schade aan de wortels, want die zijn daar extra gevoelig voor. Ook bladeren kunnen soms een koudeschok krijgen( vooral Phalaenopsis).
Ik ben zelf in de tropen geweest en daar was de regen nooit koud.
Nu zullen er vast mensen zijn die zullen zeggen dat ze altijd met koud water water geven en nooit schade hebben.
Ik kweek 90% op blok met de wortels open en bloot en neem liever geen risico.
Met nevelinstallatie's heb ikzelf niet zo veel ervaring. Wel met luchtbevochtiging.

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor swanny » vr okt 15, 2010 8:29 pm

Bertus en Wolter
Bedankt voor de uitleg, is mij een stuk duidelijker geworden.
Weet iemand een goede site om te gaan vergelijken of kijken voor een nevelinstalatie of luchtbevochtiging, zal daarin toch een keuze moeten maken
Groeten swanny
swanny

Berichtdoor hanzell » vr okt 15, 2010 11:39 pm

Mannen dit helpt alweer behoorlijk, Ik ga denk ik zo'n 1000 liter waterton nemen met zo'n metalen rek eromheen (vierkant) worden volop op marktplaats aangeboden voor 35 euro. In de kas zet ik een kleinere ton neer (heb er nu een van 70 liter op de regenpijp) deze graaf ik inderdaad een stuk in (goede tip...) want dat geeft een prima isolatie, ik gooi er dan idd een aquariumthermostaatje en luchtblazer in. dan gooi ik op dat vat een dompel pomp voor de mist installatie (gekoppeld aan een hydrostaat) of moet daar een drukpomp op ? en wellicht ook voor de sproeiinstallatie...maar hoe dat precies gaat werken weet ik nog niet. Hoe doen jullie de luchtvochtigheid ? En mist je nu met koud water en sproei je dan met warm ? of beide warm ? en staat die waterverwarmer non stop aan ?

enne hoe hebben jullie de overloop van het grote vat geregeld?

Ben overigens ook stekkers aan het tellen, 2x voor pompen, 1 voor waterverwarming, 1 voor luchtpompje, een voor luchtverwarming, 1 voor mistinstallatie ?? 1 voor hydrostaat, 1 voor ventilatie.....pfffff

hoe zijn jullie daar mee omgegaan ? zijn er complete concepten te koop ?
of moet ik dan op de growshop sites kijken....
hanzell

Berichtdoor wolter » za okt 16, 2010 6:48 pm

Hallo Hans,

Mijn luchtbevochtiger staat in een kleine waterbak van een paar liter.
Als t waterpeil te laag wordt, wordt t water automatisch bijgevuld door de vlotter die is aangesloten op de kraan( hetzelfde principe als in de wc.)
Het water is altijd op kastemperatuur. In de zomer is de watertemp. vaak wel lager de kastemp. De mist die dan uit de luchtbevochtiger komt is vaak koeler, maar dit is dan vaak gewenst, want zo verlaag je ook de kastemp.
In de winter gebruik ik veel minder de luchtbevochtiger, omdat t dan al vochtig is in de kas.

Om t water in de regenton te verwarmen gebruik ik gewoon een aquariumthermostaat die je in een dierenwinkel kan kopen. Deze heeft een ingebouwde thermostaat. Je stelt de gewenste temp. in en deze wordt dan gewoon gehandhaafd.

Om de planten te sproeien/broezen gebruik ik een Gardena regenton pomp, die in de regenton hangt. Stekker in t stopcontact en sproeien maar.
Erg makkelijk.

Verder heb ik een handige zwager die voor mij een soort metrerkastje heeft gemaakt. Hier zitten alle stekkers en stopcontacten in. Waterdicht.

Groet,
Wolter
wolter

Berichtdoor Kottie » za okt 16, 2010 6:55 pm

Ha Hans,

ik heb met interesse de reacties gelezen; ik heb dit jaar een nieuwe kas geplaatst en de oude van mijn pa gesloopt. Weet nu wat ik wel en niet had moeten doen....
Vele tips zijn al gegeven, maar ik heb er nog een paar

Nooit de regenpijp direct je kas in laten lopen in een waterbak. In de winter krijg je ijskoud water binnen en je kachel maar stoken. Het scheelde mijn moeder 200 euro stookkosten toen ik in de oude kas de regenpijp in de winter onklaar had gemaakt....
Je gebruikt in de winter maar weinig water, gewoon van buiten halen wat je nodig hebt, niet meer.

Meerwandig poly is geweldig, zeker als je het vijfwandige gebruikt! Ze kwamen toendertijd bij mijn ouders checken of de gasmeter niet was gekanteld, zo'n dramatische vermindering in gasverbuik vond het gasbedrijf uiterst verdacht... Wel handig als je kas dan echt veel licht krijgt, 's winters ga je het anders wel merken denk ik. Maar als je bubbelfolie gebruikt neem je volgens mij nog veel meer licht weg.

Ventilatie; ik dacht geniaal te zijn tot ik in een boek uit 1910 hetzelfde las.. Een buis onder de grond je kas in waarmee je gekoelde lucht aan kan zuigen. Ik heb er een ventilator op zitten en een thermosstaat; bij 25 graden (In de zomer, nu bij 23 graden) gaat hij lucht aanzuigen. Die komt van onder een struik naast het water en gaat 1 meter diep door de grond. Koelt best aardig, beter dan de meerdere ramen vol open (en dus weer veel vocht erin moeten brengen) Ik kon toendertijd helaas geen grote stenen pijpen regelen, de plastic pijp die ik nu heb koelt eigenlijk iets te weinig in de grond. In de volgende kas komt er zeker een stenen pijp.

Automatisch raamopeners had je vast zelf al aan gedacht; ik vind ze geweldig. Heb er een fijn horregaas in gedaan (100 micron), dat houdt zelfs spint tegen (hoop ik). NB ALs mijn raam opengaat komt er zomers tussen 3 en 6 een mooi streep ongeschermd zonlicht mijn kas in (is heel fijn gaas, schermt nauwelijks).. Let daar op, ik moet volgend seizoen een apart schermje maken voor dat open raam of nog fijner, dichter gaas...

Ik heb nog geen luchtbevochtiger; het kasje van 3 bij 3 kan ik zelf aardig onder controle houden. Als het zomers warm wordt gaat de ventilator aan die "koele"lucht in de kas door een "natte tunnel" blaast. Op deze manier wordt mijn kas nooit te nat als het weer ineens omslaat, waar ik een beetje bang voor ben met automatische sproeiers. Dat kan je natuurlijk weer voorkomen met nog meer electronica en grote ventilators, maar ik probeer het een beetje low-tech te houden. Bij een stroomstoring krijg ik door "trek"al wat koele lucht via de grondpijp de kas in.

Locatie; als je keus hebt liefst pal ten noorden van een 4-5 meter hoge loofboom/struik die vroeg zijn bladeren laat vallen (Krentebes ofzo). En/of zodanig dat je vooral 's winters niet in de schaduw van huis of coniferen zit. Zomers krijg je wel voldoende licht, dat is niet snel een probleem. Een automatisch scherm op je kas is natuurlijk nog mooier, maar dat zal meer kosten dan je poly-platen gok ik...
Buiten schermen scheelt je veel warmte in je kas, hoef je weer minder te luchten en te sproeien in de hete zomerdagen. Ik heb van zeer dun wit zonneweringdoek (met weeffoutje bij lappenboer gekocht) en een lattenconstructie een scherm per raam gemaakt. Ziet er redelijk netjes uit, houdt warmte buiten en is makkelijk weg te halen. Dit in tegenstelling tot Temperzon, :evil: :twisted: :evil: :twisted: :evil: :x
ALs het zo blijft heb ik of wit-gekraste platen (spul laat niet los zonder geweld) of ik hoef volgend jaar nauwelijks te schermen...

Nu, dat was het wel voor nu. Oja, 2 van mijn houten stellingen zijn verstelbaar; die gaan straks 30 cm hoger. Voor zowel de warmte als voor het licht. Volgend voorjaar in etappen weer naar beneden, zo creer ik ietwat meer licht en donker (en warm, gematigd) in mijn kas.
Oja 2; ik heb het zo geisoleerd dat een 2.5kW gaskachel het moet doen. Mij werd verteld dat er bijna geen warmte door de pijp zou ontsnappen dus rechtdoor meteen de kas uit was prima. Ik ga mijn pijp straks toch wel kunstmatig verlengen voordat hij de kas verlaat. Pijp is namelijk gloeiend heet, daar mag wel wat warmte vanaf voordat ie naar buiten gaat.

Ik ben vast nog wat vergeten, als ik er nog op kom post ik het wel.

Heel veel succes,

Michiel
Kottie

Volgende

Keer terug naar Techniek