En nu een kas......

Vragen van kas tot groeilampen

Berichtdoor Karen » vr okt 28, 2011 8:00 pm

MiB,

Wel eens van een jas gehoord? (zomaar fffekes een vraagje:))

Gr,

Karen
Het verleden is aanwezig in de toekomst.
Karen

Berichtdoor MiB » za okt 29, 2011 11:05 am

Ja Kaat,

Maar als het -10 (of kouder) is en je zit langere tijd in een stilstaande auto ZONDER verwarming heb je daar niet genoeg aan naar het schijnt.
Maar mocht ik ooit insneeuwen op de snelweg (lijkt me heeeeeeeeeeel sterk) dan heb ik ook altijd een plaid achterin liggen.
En anders bel ik gewoon jou. Goed??

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is geweest en morgen moet nog komen.
MiB

Berichtdoor Johnny » zo okt 30, 2011 12:03 pm

Vorige week vrijdag ook weer een stroomstoring gehad, de Bommelerwaard weet je wel, temperatuur naar 13,5 graden gezakt. Toen toch maar de agregaat weer tevoorschijn gehaald en gevuld met benzine, ik heb dat ding bij de grote stroomstoring gekocht, en hij voldoet prima. Ik zou niet weten wat ik zonder moest, ook heb ik nog een elektrische garagekachel met ventilator op zolder staan voor als er een gasstoring is.

Pa van Johnny

ps het blijft wel belangrijk dat als ik nachtdienst heb mijn vrouw of Johnny wakker wordt van het alarm, dit is nl. ook weleens een probleem :wink:
Johnny

Berichtdoor Marc » zo okt 30, 2011 3:57 pm

Zou een petroleum kachel geen alternatief zijn de kas te verwarmen bij een grote stroom en gasstoring?
Marc

Berichtdoor hanzell » di nov 01, 2011 1:53 pm

Moet wel lachen dat die kaarsjes niet zo gek zijn......Heb de gaskachel nu ook draaien, dus het moet wel heel gek zijn als de gaskachel en de electra er in een klap uitliggen.....maar je weet het niet.
hanzell

Re: En nu een kas......

Berichtdoor hanzell » vr okt 19, 2012 1:52 am

Uitbreiden.......

Ja het is te erg om waar te zijn, waar ik een jaar geleden nog dacht: ruimte zat in die kas van mij, heb nu echt besloten om te gaan uitbreiden. Er komt een gedeelte van 5 vierkante meter bij, dit wordt een stuk van PC kanaalplaat en zal het warme stuk van mijn kas gaan worden.

ook deze keer zal ik een fotojournaal maken en jullie op de hoogte houden van de gebeurtenissen, problemen, meevallers e.d..
als eerste een paar foto's van de te volle kas nu.

[mijn kas toen en nu]Afbeelding

Afbeelding
hanzell

Berichtdoor Ammateurtje » vr okt 19, 2012 12:41 pm

Prachtig zeg , beetje jaloers :wink:
Suc6 met de uitbreiding ,dan kunnen er weer planten bij verzameld worden .

Gr Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Henk K » za okt 20, 2012 11:44 pm

Ha Hans,

Ik kan mij wel voorstellen dat jij je kas wilt uitbreiden. Als je ook nog wat wilt handelen met de planten dan is de ruimte al snel te klein.
Als ik het nog eens nagelezen hebt was je eerst van plan een iets grotere kas te plaatsen, maar door de dubbele glas ruiten kwam je kennelijk
op de maat uit die je nu hebt. Dat is (als ik het goed heb uitgerekend 8,8 m2) Nu wil je blijkbaar naar een verruiming van 5 m2 dus bijna 14 m2.
(ikzelf zit op een 13 m2 en een wat hogere kas) Dus ik geef je groot gelijk want jij moet haast wel gewoon helemaal vol zitten.
Trouwens, bij de hierboven geplaatste eerste foto dacht ik, het valt toch wel mee, maar dat was er een van een jaar geleden.

Wat ik nu je eigenlijk wil zeggen is, kan je niet proberen om de uitbreiding wat groter te maken en naar iets van 18-20 m2 te gaan. Als ik de tuin van jou
zag op de foto's zag, moet dat toch kunnen? Ik bedoel maar, over een jaar vindt je het weer te klein misschien ??

Verder wil ik me er uiteraard niet mee bemoeien en wens je veel succes met welke uitbreiding dan ook!!

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor hanzell » ma okt 22, 2012 9:44 am

Ha Henk,

Was mijn vrouw maar zo begripvol en meegaand zoals jij dat bent, maar helaas. Nee, dat valt wel mee, ik wilde namelijk 220 cm langer worden, ipv de 198 cm die nu gepland staat, maar dat vond ze echt te ver voor het raam uitsteken en het uitzicht bederven. en eerlijk gezegd heeft ze daar ook wel een punt. Op dit moment is de kas 360 x 260 en hij wordt dus 5,60 x 2,60, totaal zo'n 14,5 meter. En dat moet een keer genoeg zijn. toch ? Het kan altijd gekker. Wat betreft de ruimte, ik heb nu 3 lagen in mijn kas, dat blijft ook zo in het nieuwe gedeelte. Wel heb ik besloten me meer te gaan toeleggen op zuid amerikaanse planten en wat minder op azaiatische (hoewel er toch behoorlijk wat uitzonderingen zijn, die ik echt niet weg doe). Verder merk ik dat ik echt een probleem heb met mijn warme en gemiddelde soorten, voor de ene zit ik vaak te laag voor de ander te hoog. Dat wil ik vooral oplossen.
hanzell

Berichtdoor Chanelleke » ma okt 22, 2012 7:29 pm

Hoi Hans

Anders weet ik nog wel een oplossing.
Hou uitverkoop van de planten die je evt kwijt wil,ik hou me aanbevolen, zo maak je weer ruimte voor iets nieuws.
Is maar een suggestie hoor,wens je veel succesmet je uitbreiding van je kas,wel laten zien hier als het zover is.

Gr. Chanelleke
Chanelleke

Berichtdoor Henk K » di okt 23, 2012 1:16 am

Hoi Hans,

Nu dacht ik daarbij dus eigenlijk niet aan langer. Maar aan breder. 2 kapper! Maar dat kan misschien ook niet?

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor hanzell » di nov 06, 2012 11:19 pm

Zo, er zijn inmiddels een paar weken voorbij en ik kan niet anders zeggen dan dat het echt heel erg snel is gegaan. Een stuk eraan bouwen is toch echt makkelijker. In ongeveer 4 dagen is het hele stuk afgegraven, geplaatst en dichtgemaakt, ik heb dus ook niet zo heel veel foto's.

Het nieuwe stuk is opgebouwd met een frame van hardhout (ongeveer 170.- euro) inmiddels heb ik wel geleerd om voor te boren en de schroeven in de olie te dopen, dit helpt toch behoorlijk en het frame stond al heel snel. het frame is voorzien van opaal (gewit) polycarbonaat kanaalplaat, met 5 laagjes (ongeveer 350 euro). dit heeft een behoorlijk goede isolatiewaarde (1,89) en een lichtdoorlatendheid van 61%. Het is erg pretting materiaal om mee te werken en laat zich makkelijk op maat zagen met een scherpe zaagmachine. ik heb overigens bijna alles direct op maat laten zagen. Zoals al eerder gezegd is de totale lengte is 198 cm en 260 breed. De onderkant van de zijkanten bestaat uit 2 lagen trespa met piepschuim ertussen. Het trespa aan de buitenkant is 1 cm dik en kan tegen een behoorlijk stootje. ik heb dit trespa via via geregeld bij een woningbouw vereniging, kosten....alleen transport en het welbekende kratje bier. En dat scheelt, normaal is dat niet te betalen en had ik zeker voor ander materiaal gekozen.
De aluminium profielen die voor de kanaalplaten e.d. zijn gebruikt, tikken echt wel leuk door, ook dit was al gauw 200.- euro. Verder aan schroefmateriaal, rubbers e.d. toch ook nog wel 150.- euro verbruikt. Voor de binnenkant heb ik niet zoveel kosten gehad, 3 gaasmatten, wat hout. In dit stuk van de kas heb ik de tafels hoger gemaakt en meer ruimte onder de tafels gelaten en gevarieerd met de diepte van de tafels. Ook heb ik planken op ooghoogte gemaakt om de lichtminnende platen maximaal te kunnen blootstellen aan de zon. voor de ventilatie heb ik een groot raam van 60 bij 45 gemaakt wat in zijn geheel naar buiten kan klappen . Voor de electra heb ik gewoon een verlengsnoer (waterdicht) geplaatst. Tussen de twee kasgedeeltes in heb ik een glazen deur gezet, welke ik weer via mijn werk kon regelen, werkt prima. En er is echt een tempratuursverschil merkbaar. Ik heb bij troostwijk (veilingen) een 3,2 kw bouwheater voor 15.- euro gewonnen en die heb ik in het warme gedeelte gezet met een thermostaat schakelaar (kan ook gewoon lucht blazen). Hij blaast iets meer dan een uur per 24 uur en met deze tempraturen is dat niet gek.

van de week zal ik even wat foto's van de indeling laten zien.

[voor de verbouwing]Afbeelding

[het frame en de eerste platen]Afbeelding

[laatste stuk]Afbeelding

[de binnenkant]Afbeelding
hanzell

Berichtdoor Eduard » wo nov 07, 2012 1:51 pm

He Hans,

Als ik zo kijk naar de lichtinval, de gemiddelde windsnelheid en ik laat er de stelling van Phythagoras op los dan is er eigenlijk maar een conclusie mogelijk, deze ruimte is alleen geschikt voor Stanhopea's. :roll:

Faaie klus,

Gr,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor hanzell » wo nov 07, 2012 9:56 pm

Het zou maar zo kunnen dat er wat stanhopea en familieleden in terecht komen....
hanzell

Berichtdoor Chanelleke » wo nov 07, 2012 11:36 pm

Zit er goed uit,verstandig dat je voor de borstwering, trespa hebt genomen,dat rot niet hoef je niet te schilderen, is kleurecht.
Ben heel benieuwd naar de indeling als de planten erin staan.
Gr. Chanelleke
Chanelleke

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek