Serre

Vragen van kas tot groeilampen

Serre

Berichtdoor Gerben1998 » za jan 18, 2014 5:22 pm

Hey

Ik en mijn vader zijn van plan om een serre te maken voor tegen de muur om in de zomer mijn orchideeën buiten te kunnen zetten maar we weten niet hoe. Heeft iemand al zelf een serre gemaakt?? Welk materiaal moeten we gebruiken (glas, plastic,…)?? Nog andere tips…?

Gerben
Het is beter dat je je verliest in je hobby, dan dat je je hobby verliest!
Gerben1998

Re: Serre

Berichtdoor Bindi » za jan 18, 2014 5:33 pm

Ik weet het niet,maar wel leuk voor je :)

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Ammateurtje » za jan 18, 2014 9:25 pm

Hallo Gerben

Ik heb een serre aan de achterkant van het huis , gemaakt van houten kozijnen met dubbel glas erin . Op het dak liggen dubbele geisoleerde doorzichtige dakplaten , de cv is doorgetrokken vanuit de woonkamer .Zo kunnen de planten daar ook gewoon in de winter blijven staan , want als je in het voorjaar en de zomer gaat verzamelen heb je als het kouder word in de kamer te weinig plaats om ze neer te zetten :wink:
Suc6 met de bouw hoor .

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor hanzell » zo jan 19, 2014 8:53 pm

Ha Gerben,

Er is hier al veel geschreven over een eigen kas bouwen, veel van de problemen en uitdagingen die je daar tegenkomt, zal je ook bij een serre hebben, denk maar aan ventilatie, de serre kunnen verwarmen/koelen, bevochtigen e.d. zoek op kasbouw onderwerpen op het forum en ga kijken wat het beste bij jou en je ochideeen past.
Pas als jij specifiek wordt met je vragen, zul je ook specifieke antwoorden krijgen.

grt hans
hanzell

Berichtdoor Gerben1998 » zo jan 19, 2014 9:16 pm

Eigenlijk is het geen echte serre dat ik wil, maar een 'vakantiehuisje' voor mijn orchideeën in de zomer. Mijn vader heeft al een plannetje gemaakt hoe we het zouden kunnen maken maar we weten gewoon niet welk materiaal we moeten gebruiken. Iemand een idee?? Het is de bedoeling dat het ongeveer dezelfde omstandigheden zijn als buiten qua temperatuur en luchtvochtigheid.

Gerben
Gerben1998

Berichtdoor Bindi » zo jan 19, 2014 9:54 pm

Kijk hier eens naar,( tuin advies webwinkel ),deze kun je kant en klaar kopen,hoef je niet zelf te bouwen :)

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Bindi » ma jan 20, 2014 10:46 am

Was ik nog even vergeten te vermelden,je moet dan op balkon kasje zoeken,die zijn niet zo duur en in de winter weer makkelijk op te ruimen.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor jessetukkers » ma jan 20, 2014 7:38 pm

Hoi Gerben,

Hou er wel rekening mee dat hoe kleiner de kas/serre dat de temperatuur bij maar eventjes zon enorm kan oplopen....

Gr. Jesse
jessetukkers

Berichtdoor Gerben1998 » di jan 21, 2014 8:30 am

@ Bindi: dank je voor de link maar ik zou het zelf willen maken, dat geeft achteraf meer voldoening :wink:

@ Jesse: Ik zal er zeker rekening mee!!

Gerben
Gerben1998

Berichtdoor lapu » wo jan 22, 2014 3:35 pm

Hoi Gerben

Zit er geen kassensloper in de buurt deze hebben vaak alles wat je nodig hebt
ik ga altijd naar http://www.vandendijk.be/ kun je alle onderdelen kopen

GRoetjes
lapu

Berichtdoor hanzell » zo jan 26, 2014 10:56 pm

Ok Gerben,

we gaan even proberen iets meer te weten te komen ?
Wat voor een maat hebben we het over (hoogte breedte diepte), welke orchideeën wil je erin zetten ? (min/max temperatuur)
Gebruiksmoment, is echt voor de zomer, of juist alleen voor de lente en herfst. (heeft nogal invloed op keuze in ventilatie/isolatie dus materiaal om de kas van te bouwen).

dat maakt het advies geven al makkelijker.

grt Hans
hanzell

Berichtdoor Gerben1998 » ma jan 27, 2014 8:51 am

Hans

Ik zou het graag vanaf april/mei tot en met oktober gebruiken. De temperatuur zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als buiten en de afmetingen zijn ongeveer 2m op 1m (het is klein, maar groot genoeg :) ). Ik zou er mijn warm/gematigde orchideeën inzetten. Welk materiaal zou ik kunnen gebruiken??

Gerben
Gerben1998

Berichtdoor hanzell » di jan 28, 2014 12:25 am

Gerben,
Aangezien je niet echt hoeft te isoleren hoef je geen dubbel glas of dikke pc plaat te gebruiken. Ik zou voor de kosten gewoon ergens een paar ramen 2e hands ergens vandaan halen. mocht je het allemaal mooi op maat willen maken dan kun je dunne (6 mm) pc plaat gebruiken. hou er wel rekening mee dat een kleine kas heel snel heel warm kan worden, je moet dus bovenin de kas voldoende ventilatie mogelijkheden hebben. daarnaast wil je de bovenzijde deels of helemaal kunnen verduisteren, hou hier ook rekening mee (het liefst aan de buitenkant geplaatst. Zorg wel dat je zelf genoeg bewegingsruimte hebt. Wees niet bang om je kas iets groter te doen, je krijgt toch altijd meer planten als je een kasje neemt. Leg voor de zekerheid electra aan, kun je altijd gebruiken om te ventileren of verwarmen. ook een waterton om het regenwater op te vangen is makkelijk, zeker in de kas (blijft het water op temperatuur).

Wat is maximum aan tempratuur die je in de kas wilt ? en hoe hoog wordt ie ?
hanzell

Berichtdoor Gerben1998 » di jan 28, 2014 8:26 am

Hans

Heel erg bedankt voor de info!!
De maximale temperatuur dat ik graag zou hebben, is 24-26°C. De hoogte zou ongeveer 2m worden.

Gerben
Gerben1998

Berichtdoor hanzell » di jan 28, 2014 8:33 pm

Als je je kas niet warmer dan 26 graden wil laten worden moet je zeker actief ventileren met koude lucht (kan buiten ook 30 graden zijn) en ook de lucht bevochtigen, denk dus goed na over je ruimte, je hebt er al een ton in voor het water (kun je ook goed mee koelen) als je em bijvoorbeeld voor een stuk ingraaft, je hebt een luchtbevochtiger nodig en een ventilator die koude lucht kan aanzuigen (uit een aarden pijp die onder de grond ligt of vanonder struikgewas. Het is ook raadzaam om je kas wat dieper te maken zodat je minimaal 30 cm onder de grond zit. Zo heb je meer ruimte in je kas (kun je drie lagen doen) en je bent wat minder klimaat (zon) afhankelijk.

succes.
hanzell

Volgende

Keer terug naar Techniek