voedingsbbodem

Vragen van kas tot groeilampen

voedingsbbodem

Berichtdoor Kees Hagens » ma maart 03, 2014 9:32 pm

Hoi alle

Ik ben bezig om orchideeen te zaaien, maar ik heb een probleem denk ik met zaad op de voedingsbodem te krijgen. Ik heb de voedingsbodem in een magnetrom gezet en een half uur op 200 graden celsuis gezet, met het deksel los erop. Dit alles laten afkoelen, met nog steeds het deksel los op laten liggen. Vervolgens wordt de voedingsbodem stijf, daarna doe ik het zaad op de voedingsbbodem. Het zaad zijn cactuszaden, dit doe ik omdat ik eerst alles schimmelloos wil krijgen.

Na twee dagen toch schimmel. Ik denk zelf dat tijdens het zaad op de voedingsbodem gelegd, moet je het deksel eraf halen en hierdoor toch besmet geraakt door de schimmels.

De vraag is nu natuurlijk wat doe ik fout en natuurlijk wie kan me helpen.

Groet Kees
Kees Hagens

Re: voedingsbbodem

Berichtdoor Eduard » di maart 04, 2014 12:00 am

Beste Kees,

Denk dat er veel manieren zijn om steriel met zaden te kunnen werken.

Maar het komt wel op hetzelfde neer, alles moet steriel zijn, de kleinste fout betekent nl.een besmetting.

Loop dus het hele proces na,

ontsmetten zaad met chloor of waterstofperoxyde.

ontsmetten voedingsbodem, eerst een 20 minuten koken.

In chloor wassen van flessen.

jij werkt met een magnetron, dat kan...maar beter is een hogedrukpan, 20 minuten onder druk fles met inhoud.

Daarna het ontsmette zaad via een injectiespuit injecteren in fles en afdekken met watten of steriel tape.

Loop je hele proces na waar je besmettting kan hebben.

Op het net zijn ook hele beschrijvingen van methodes om dit alles te doen., maar het hoort erbij :cry: ....dat het in het begin fout gaat... :roll:

En dan gaat het zeker lukken, veel succes!!!

Gr,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Kees Hagens » wo maart 05, 2014 10:14 pm

Bedankt Eduard voor je reactie, ik zal zeker op het net naar de beschrijvingen gaan zoeken. Het is ierdergeval niet makkelijk, maar ik houd wel van een uitdaging.

Groet Kees
Kees Hagens

Berichtdoor Eduard » do maart 06, 2014 12:01 pm

Kees,

Bijgaande sites zijn een goede start om de basis eens door te nemen, het maken van eigen media is hier ook beschreven en kan ook prima, denk alleen dat je je handel vol hebt met het hele proces, dus gewoon wat poeder kopen en oplossen is dan wat eenvoudiger...:)

http://dokmaidogma.wordpress.com/2011/0 ... hen-style/

http://www.users.on.net/~gmcorbin/BOS/A ... 0Seed.html

Maak eerst de flessen en injecteer ze niet, wacht daar twee weken mee, dan weet je tenminste zeker dat je schone flessen hebt gemaakt, als je dan later toch schimmel krijgt weet je dat dat aan de ontsmetting van het zaad ligt.
Overweeg de hogedrukpan, een tweede hands is ook prima, dit proces is veel eigenlijk ook het proces wat proffesionals gebruiken, na 20 minuten hogedruk is er niet veel meer in leven.
Bedenk verder dat dit hele proces best wel een uitdaging is, van zaad tot ploeiende plant ben je wel 5/7 jaar bezig....alhoewel het vooral wachten is :)goede belichting flessen..daarna het opkweken zaailingen...het vraagt ...wel wat :):)

Succes,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Chris F » do maart 06, 2014 7:10 pm

Ik sluit mij helemaal aan bij de adviezen van Eduard. Waar ik nog wel op wil wijzen is dat behalve onvoldoende steriliseren van het medium of het zaad, ook de handeling zelf een bron van besmetting kan zijn. Indien je de flessen opent in een niet-steriele omgeving om het zaad te injecteren of op het medium te gieten, dan loop je grote kans dat er bacteriën of schimmelsporen terechtkomen in de fles. Openen van flessen kan daarom beter plaatsvinden in een zgn laminar flow kast (ruimte waar steriele lucht in geblazen wordt en er een overdruk t.o.v. de buitenlucht heerst) of boven de damp van kokend water. Laminar flow kasten zijn duur in aanschaf en een goed alternatief is een aquarium dat aan de voorzijde afgedekt is met doorzichtig plastic. Het geheel kun je dan van binnen steriliseren met alcohol 70% (pas op brandgevaar!) of met bleek. Op het internet kun je veel informatie en instructies vinden over hoe zelf een zo'n "aquarium-kast" te construeren.

Als je de flessen niet opent en het zaad injecteert door een kleine, afgedekte opening in het deksel van de fles, dan is het raadzaam de naald te steriliseren in alcohol of bleek en het afdekmiddel (meestal een propje watten) te ontsmetten met bv een druppel jodium (betadine oplossing).

Succes ermee!
Chris F

Berichtdoor Kees Hagens » do maart 06, 2014 10:26 pm

Hoi Cris en Eduard

Ik ga eerst proberen om een voedingsbodem te maken waar geen schimmel op te zien is naar twee weken. Ik zal het resultaat op deze forum zetten.

Kees
Kees Hagens

Berichtdoor Chris F » vr maart 07, 2014 2:18 am

Kees,

Bij het nalezen van je eerste post nog twee opmerkingen:

1) Als je reeds na twee dagen een besmetting hebt dan is het zonder enige twijfel een bacterie. Schimmels, of sporen daarvan, hebben doorgaans een dag of 5-7 nodig om tot ontwikkeling te komen.

2) Ik weet niks van cactussen, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat je het zaad daarvan ook gewoon in potaarde kunt laten ontkiemen en dat hoefde niet steriel te gebeuren.

Mvg,

Chris F
Chris F

Berichtdoor Kees Hagens » vr maart 07, 2014 9:18 pm

Hoi Chris F

Cactussen kun je gewoon in luchtige potaarde laten ontkiemen, maar dit is voor mijn een probeersel. Ik heb een twee orchideeën peulen hangen. Dus ik ben aan het proberen om een voedingsbodem steriel te krijgen. Het cactuszaad hoeft hierbij niet te ontkiemen, als ik de voedingsbodem steriel kan krijgen voor de peulen aan de orchideeën.

Kees
Kees Hagens

Berichtdoor Chris F » vr maart 07, 2014 10:40 pm

[quote][Ik ben bezig om orchideeen te zaaien, maar ik heb een probleem denk ik met zaad op de voedingsbodem te krijgen. Ik heb de voedingsbodem in een magnetrom gezet en een half uur op 200 graden celsuis gezet, met het deksel los erop. Dit alles laten afkoelen, met nog steeds het deksel los op laten liggen. Vervolgens wordt de voedingsbodem stijf, daarna doe ik het zaad op de voedingsbbodem. Het zaad zijn cactuszaden, dit doe ik omdat ik eerst alles schimmelloos wil krijgen./quote]

Begrijp ik het goed: je zaait cactuszaad uit om te testen of je medium steriel is of zaai je cactuszaad uit om je medium steriel te krijgen??? :?:

Hoe dan ook, je hoeft niets uit te zaaien om de steriliteit van je medium te testen. Zoals Eduard al aangaf: maak je medium aan en laat twee weken staan. Als je dan geen besmetting hebt, weet je dat je medium steriel is en je sterilisatiemethode afdoende MITS de gebruikte flessen goed afsluiten.
Chris F

Berichtdoor Kees Hagens » zo maart 09, 2014 10:09 pm

Hoi Chris F

Ik heb vier potjes met alleen een voedingsbodem en vier potjes met cactuszaad op de voedingsbodem gelegd.

Groet Kees
Kees Hagens

Berichtdoor Kees Hagens » do maart 13, 2014 9:30 pm

Hoi Edaurd, Chris F

Op dit moment heb ik de helft van de potjes met de voedingsbodems, waar geen besmetting te zien is. Ik zelf vind dat leuk dat ik vorderingen maak. Maar nu de vraag, ik zie dat in al deze potjes met voedingsbodems een klein beetje water op ligt. Kan dat kwaad, als je hier orchideeënzaad opbrengt. En hoe kun je hier het beste orchideeënzaad op de voedingsbodem brengen zonder besmettingsgevaar?

Kees
Kees Hagens

Berichtdoor Chris F » vr maart 14, 2014 12:23 am

Kees,

Op dit moment heb ik de helft van de potjes met de voedingsbodems, waar geen besmetting te zien is.

Ben blij te horen dat je nog geen besmetting hebt in een aantal (de helft?) flessen. Hoe staat het met de overige flessen (de andere helft)? Afgaande op de data van de posts, moeten jouw flessen nu ongeveer een week oud zijn en dat is eigenlijk net iets te kort om iets zinnigs te kunnen zeggen over de effectiviteit van jouw sterilisatiemethode. Zoals Eduard aangaf, moet je echt wel een week of twee wachten om goed te kunnen beoordelen of je voedingsbodems echt steriel zijn.

Wat ik overigens wel goed vind is dat je toch de tijd neemt om jouw sterilisatiemethode (magnetron) uit te testen. Het zou namelijk oneindig zonde zijn om al je tijd, moeite, geld en kostbaar zaad te steken in het zaaien op niet steriele voedingsbodems met vele teleurstellingen tot gevolg.

Dat water op de voedingsbodem is condenswater dat zich afzet op de wand van de fles wanneer het medium afkoelt en het kan volstrekt geen kwaad als je er orchideeënzaad op zaait.

En hoe kun je hier het beste orchideeënzaad op de voedingsbodem brengen zonder besmettingsgevaar?

Zie mijn post hierboven van 6 maart.

Voor het zaaien van orchideeënzaad heb je twee opties:

1) zaad uit een rijpe, maar nog ongeopende zaadpeul (zgn green pod)
2) zaad uit een rijpe opengespleten zaadpeul (dry pod of split pod)

Ik zaai zelf altijd droog zaad (split pod) en hieronder op een rijtje de voor- en nadelen hiervan:

Voordelen: zaad is volledig gerijpt en je hebt altijd nog zaad achter de hand mocht(en) je fles(sen) besmet raken

Nadelen: zaad is blootgesteld geweest en moet dus ontsmet worden met kans op embryo sterfte of verbranding

Vanuit een ongeopende zaaddoos zaaien heeft in mijn ogen als grootste nadelen, de kans op onvoldoende gerijpt zaad wanneer de zaaddoos te vroeg geoogst wordt en de eenmalige kans om te zaaien. Immers, "groen" zaad is niet houdbaar in tegenstelling tot droog zaad. Het komt dus aan op het oogsten van de zaaddoos op het juiste tijdstip. Het zaad hoeft echter niet gesteriliseerd te worden want ongeopend is de inhoud van de zaaddoos steriel (mag je aannemen) dus is embryosterfte of verbranding door de steriliseervloeistof uitgesloten. Wel dient de zaaddoos grondig schoongemaakt en gesteriliseerd te wordenvoordat deze geopend wordt.

Beide opties vergen enige oefening en geven goede resultaten.

Om deze post niet te lang en onoverzichtelijk te maken, in het kort het volgende:

Ongeopende zaadpeul (green pod): peul schoonmaken en ontsmetten met alcohol 70%, onder steriele omstandigheden de peul opensnijden met een gesteriliseerd mesje en wat zaad onder steriele omstandigheden vanuit de zaadpeul op het medium schrapen.

Opengespleten zaadpeul (split pod): wat zaad steriliseren in een spuitje (aanbevolen en verkrijgbaar bij de apotheek) met 3% waterstofperoxide of 0,08% naatriumhypochloriet oplossing (bleek, zelf te verdunnen).
Indien je waterstofperoxide gebruikt dan de spuit gedurende een half uur aan fel licht blootstellen tot gasontwikkeling stopt (inhoud van de spuit is dan steriel )
Indien je natriumhypochloriet gebruikt, na circa 5 min het zaad naspoelen met steriel water (water voor injecties ook bij de apotheek verkrijgbaar). Het zaad is dan steriel.

In beide gevallen zorgen dat de je circa 1,5 -2 ml inhoud van de spuit met daarin het zaad overhoudt. Je kunt nu zaaien zoals aangegeven in mijn post van 6 maart.

Mocht je nog vragen hebben, stel die dan gerust!

Succes ermee!
Chris F

Berichtdoor Eduard » vr maart 14, 2014 12:44 pm

Beste Kees,

Prima vorderingen :) zoals Chris opmerkte, neem nog wat tijd om zeker te weten dat er geen besmetting is, en probeer dan ook te ontdekken waarom de eene fles wel en de andere geen besmetting heeft opgelopen.
Weet dat dat wel eens lastig is te ontdekken, maar als alle flessen dezelfde behandeling krijgen...waarom dan verschil.?

Als je een tijdje flessen maakt ontwikkel je een methode die bij je past en bij jou werkt. :roll:

succes!

Eduard.
Eduard

Berichtdoor Kees Hagens » vr maart 14, 2014 9:41 pm

Hoi Eduard en Chris F

Ik had ook al nagedacht waarom er bij de ene voedingsbodem wel besmet is en de andere niet. Ik heb de voedingsbodem gewoon in potjes zitten met deksel. Nu denk ik zelf dat het met het potje uit de magnetron halen en dan pas het deksel vast erop geschroefd. Nu ga ik weer 8 potjes zoeken en denk begin volgende week weer te vullen met een voedingsbodem en dan deksel vastdraaien in de magnetron. Het is natuurlijk zonde dat straks, wanneer de peulen rijp zijn de helft mislukt omdat ik niet steriel genoeg werkt. Als het alle 8 lukt, hoef ik deze niet weg te gooien, toch.

Kees
Kees Hagens

Berichtdoor Chris F » za maart 15, 2014 4:03 am

Kees,

Het potje uit de magnetron halen en vervolgens het deksel erop schroeven is, in termen van besmettingsrisico, wezenlijk niet anders dan het deksel erop schroeven in de magnetron. Immers, de lucht in de magnetron is niet steriel! Micro-organismen worden niet/nauwelijks gedood door de elektromagnetische straling in de magnetron. Met de magnetron dood je middels opwarming alleen de mico-organismen in je voedingsbodem. De lucht boven de voedingsbodem kun je alleen steriliseren als je deze ook opwarmt en dat kan alleen met voldoende stoom. Een en ander betekent dat je bv een pot met voldoende water tussen je potten met voedingsbodem moet plaatsen en voldoende lang verwarmen tot er stoom uit de magnetron komt, of, en dit is waarschijnlijk praktischer, afsluitbare, warmtebestendige plastic kuipjes gebruiken.

Afsluitbare kuipjes : http://www.phytotechlab.com/detail.aspx?ID=189

Deze kuipjes doe je afgesloten met voedingsbodem erin in de magnetron de knop op volle sterkte. Hoe lang je precies moet verwarmen is afhankelijk van hoeveel medium je steriliseert en is op te zoeken. Doordat de kuipjes afgesloten zijn, wordt de ruimte binnenin gesteriliseerd door de (hete) waterdamp afkomstig van het kokend hete voedingsbodemmengsel.

De kuipjes kosten wel iets, maar gaan lang mee (herbruikbaar) en elimineren de risicovolle handeling van deksels op potjes draaien. Mits goed gebruikt is het besmettingspercentage van je flessen vrijwel nul. Een ander voordeel is dat ze stapelbaar zijn.
Doe eens navraag bij de Vereniging Orchideeen Vermeerdering (zie elders op de site van de NOV onder werkgroepen) hoe aan deze kuipjes te komen.
Chris F

Volgende

Keer terug naar Techniek