voedingsbbodem

Vragen van kas tot groeilampen

Re: voedingsbbodem

Berichtdoor Kees Hagens » ma maart 17, 2014 9:39 pm

Hoi Chris F

Als ik het allemaal goed begrijp, kun je vier weken naar dat je de voedingsbodem heb gemaakt. Deze is niet besmet, kun je hier zaad van orchideeen op brengen.

Hoe lang kun je trouwens deze voedingsbodems bewaren, voordat je hier zaad opbrengt?

Kees
Kees Hagens

Berichtdoor Kees Hagens » ma jun 02, 2014 8:48 pm

Hoi alle

Ik heb verleden week woensdag orchieeen gezaaid in vier potjes. Tot op heden nog geen besmetting, juich te vroeg of mag ik er van uit gaan dat de methode die ik een paar maanden geleden uitgeprobeerd heb geslaagd is.

Als er geen besmetting optreed, hoe lang duurt het voordat ze opkomen?

Groet Kees
Kees Hagens

Berichtdoor Chris F » ma jun 02, 2014 10:28 pm

Hoi Kees,

Als het potjes zijn met zaaimedium die je een paar maanden geleden hebt gemaakt en er geen besmetting was tot afgelopen woensdag, dan mag je er in ieder geval van uit gaan dat jouw sterilisatiemethode voldoet.

Mocht er na al 1-2 dagen besmetting optreden, dan is dit zeer zeer waarschijnlijk een bateriele besmetting, schimmelgroei is langzamer en contaminatie is pas na 5-7 dagen merkbaar, soms langer. Nog iets te vroeg om te juichen dus.

Afhankelijk van de soort orchidee, het gebruikte medium, blootstelling aan licht en temperatuur kan het ergens tussen de twee weken en zes maanden duren voordat het zaad ontkiemt. Geduld is dus een schone zaak in deze en ik hoop van harte dat je geduld beloond zal worden. Hou ons op de hoogte!

Gr.

Chris
Chris F

Berichtdoor Kees Hagens » zo okt 12, 2014 8:18 pm

Hoi alle

Een update van de in juni gezaaide voedingsbodems. Op dit moment heb ik nog 10 potjes staan, die niet besmet zijn. Maar er ontkiemen ook geen zaailingen, deze potjes staan in een ruimte waar het overdag rond de 30 graden is en in de nacht ongeveer 20 graden.

Ik had er trouwens ongeveer 30 potjes, met gezaaide voedingsbodems, dus ongeveer 20 stuks besmet. Ik heb geconstateerd dat er een maand nog steeds potjes besmet geraakte.

Inmiddels heb ik aan een plant weer zaadpeulen aanhangen, dus er wordt nog een keer een poging gedaan. Iemand nog tips, deze zijn van harte welkom.

Groet Kees
Kees Hagens

Berichtdoor Eduard » di okt 14, 2014 3:51 pm

Beste Kees,

Het begin stadium van flessen maken gaat altijd met vallen opstaan :D dat is niet anders.

Maar als je na weken nog steeds besmettingen krijgt, zijn er eigenlijk twee oorzaken, het medium is niet goed ontsmet, of de flessen zijn niet goed dicht en raken later besmet.

Je moet eigenlijk elke stap steeds onder de loep nemen en kritisch bekijken, waar kan besmetting optreden??

lees de methoden die gangbaar zijn op het net en probeer daar van ervaring van anderen te leren, eigen varianten kunnen natuurlijk best werken, maar probeer het eerst maar op een beproefde methode, die bewezen werkt.

Kook het medium echt goed door in een schone pan, maak de flessen, plastic danwel glas echt goed schoon ( chlooroplossing), en tja, een hogedrukpan is ..eigenlijk...toch wel onontbeerlijk..( kost maar 45 Euro) en gaat heel erg lang mee.

Ontsmetten zaad kan je met chlooroplossing of met waterstofperoxyde, maak je keuze en volg echt de tijden die erbij horen... :!:

Niet veel schimmels/bacterien leven nog van 20 minuten hogedrukpan.

Maar zodra je de pan openmaakt om het zaad te injecteren heb je weer een punt van besmetting... :roll:

Kortom, elke stap zelf kritisch doornemen, ontsmetten kan je met chloor( oplossing) koken,alcohol( 70%) ,en hoge druk.

Als je alles zelf kritisch bekijkt , moet het lukken :roll:

Veel succes,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Kees Hagens » di okt 14, 2014 8:57 pm

Hoi Eduard

De voedingsbodems die niet besmet zijn op dit moment, heb je daar nog kans dat er plantjes ontkiemen.

Ik blijf het proberen.

Groet Kees
Kees Hagens

Berichtdoor Eduard » wo okt 15, 2014 8:17 am

Beste Kees,

Kans is er altijd, maar vers zaad kan je " zien" ontkiemen.

Eerst zal het zaad wellen en ronde bolletjes vormen( protocornen) daarna gaan ze langzaam groen worden en zie je haarwortels ontstaan, ook aan de bovenkant,( lijkt wat op schimmel...)
De protornen krijgen daarna een puntje aan de bovenkant waar uiteindelijk blaadjes uitkomen, tegelijkertijd zullen er aan de onderkant wortels gaan ontwikkelen.
Dat hele proces kan van enkele weken tot enkele maanden duren , soms wel 6/8 maanden maximaal.

Met een goede loep en sterke lamp kan je het proces redelijk goed zien.

Succes,

Eduard.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Kees Hagens » wo okt 15, 2014 9:38 pm

Hoi Eduard, bedankt voor de info.

Groet Kees
Kees Hagens

Berichtdoor jeroenarends » wo nov 19, 2014 10:36 pm

Hoe gaat het met het zaaien?

Wil het onder tussen een beetje lukken?

Zou het leuk vinden als het je lukt en je er graag mee willen helpen.

Woont u toevallig in de buurt van Zevenaar?
jeroenarends

Berichtdoor Kees Hagens » do nov 20, 2014 10:41 pm

Hoi Jeroenarends

Eigenlijk lukt het niet, maar alle hulp is welkom. Op dit moment heb ik weer acht zaadlobben aan een orchidee zitten. Hier wil ik weer een volgende poging mee wagen. De vorige keer hebben ze een maand of negen aan deze plant gezeten. Dus dat wordt vroeg in het voorjaar, voordat ze hier weer negen maanden aan zitten.

Ik woon niet in de buurt van Zevenaar, maar in de omgeving van Roosendaal.

Groet Kees
Kees Hagens

Vorige

Keer terug naar Techniek