Techniek : verwarmen met gas

Vragen van kas tot groeilampen

Techniek : verwarmen met gas

Berichtdoor Stijn » wo sep 10, 2014 10:25 pm

Sinds vorig jaar heb ik een serre in gebruik, die ik vorige winter makkelijk op temperatuur kon houden door een elektrische verwarming. Voordeel was dat het een erg zachte winter was.
De serre is 7 x 3 m, in 2 verdeeld door een tussenwand. In de winter zou ik zeker het stuk van 3 x 3 m willen verwarmen tot +- 14 - 15 °C. Dit stuk van 3 x 3 m zit ongeveer één meter diep in de grond, zodat het luchtvolume wat vergroot is.

Met de mogelijkheid op de 'elektriciteitsschaarste' (ik woon in België) en rekening houdende dat het bij erg strenge winters lang en hard kan vriezen, zou ik ook een gasverwarming willen hebben.

Nu zag ik bij het rondzoeken op internet oa volgende modellen, ontwikkeld voor serres :

http://www.hpv-gasgeräte.de/images/anleitungen/swh.pdf
http://www.biogreen.de/gewachshausheizu ... -2675.html

Iemand enige ervaring met dergelijke toestellen ?
Ik zou willen werken met een systeem waarbij 2 propaanflessen buiten staan, bij het leeggeraken van de eerste fles is er een systeem dan overschakeld op de 2de fles
Enig idee betreffende kwaliteit / prijsverhouding (het 2de toestel is ongeveer dubbel zo duur als het eerste ...)
Is het model van +- 2 kW voldoende voor de serre van 3 x 3 m (uitgevoerd in dubbelglas, en dan nog voorzien van noppenfolie) ? (uiteraard kan ik nog bijverwarmen met elektriciteit, het systeem is toch voorzien)
Wat met CO / CO2 ? Ik heb namelijk ook wat dieren in de serre zitten (kameleons, kikkers), en ook voor eigen veiligheid is het belangrijk ...

Tips of opmerkingen zijn welkom !

Groeten,

Stijn
Stijn

Re: Techniek : verwarmen met gas

Berichtdoor hanzell » vr sep 12, 2014 11:08 pm

Ha Stijn,

Ik verwarm ook op gas en electra (als back up) echter heb ik gewoon een leiding laten leggen vanuit het huis en stook ik op het veel goedkopere aardgas met gewoon een standaard wandkacheltje wat ik tweede hands voor een paar tientjes heb gekocht. is misschien ook een optie, nooit zorgen dat je zonder gas komt te zitten.

grt hans
hanzell

Re: Techniek : verwarmen met gas

Berichtdoor jessetukkers » di okt 07, 2014 7:23 pm

Hallo,

Ik sluit me helemaal aan bij hanzell, op marktplaats staan kachels genoeg op aardgas... Flessengas is vele malen duurder, en je hebt er een hoop gesleep mee, laat alleen het leidingenwerk aansluiten en solderen door iemand die er verstand van heeft ik heb een dru kachel van 5 kw in mijn kas van 7 x 5 mrt, en hij houdt het prima op 14 graden de hele winter door

Grtz Jesse
jessetukkers

Keer terug naar Techniek