N-P-K verhouding

Vragen van kas tot groeilampen

N-P-K verhouding

Berichtdoor TvdV » ma dec 29, 2014 6:31 pm

Hallo allemaal,

In mijn paludariumpje heb ik een aantal orchideetjes, allemaal epyfitisch met spagnum op hout gebonden. 1 tot 2 maal daags word er gesproeid met osmose water, wat nagenoeg schoon is. en omdat geen enkele plant van helemaal niks kan groeien, leek het me niet onverstandig om bijv. eens per week wat plantenvoeding toe te voegen aan het sproeiwater.

nou heb ik beschikking over ruime hoeveelheden kaliumnitraat, calciumnitraat, magnesiumnitraat, kaliumfosfaat en kaliumsulfaat, (en sporenelementen maar die mengen we niet met een fosfaatverbinding)
het zelf in elkaar draaien van een voedingstoffen oplossing is dus zo gepiept, maar de N-P-K verhoudingen zijn dan wel van belang. en laat die nou eens enorm verschillen in alle standaard orchideeën voedingstoffenmengsels. ik kom tegen:

5-6-7
3-1-2
4-2-5
1-1-1

Dat bied weinig houvast.
welke verhouding raden jullie aan?
TvdV

Re: N-P-K verhouding

Berichtdoor RdB » di dec 30, 2014 5:20 pm

Ja leuk hé, die verhoudingen! Het verschil tussen cactussen en waterplanten mest van één merk is kleiner dan tussen de orchideeën-mengsels van verschillende fabrikanten. En allemaal maar roepen dat zij het optimum hebben.

Zelf zweer ik bij: NPK 13+3+15+11CaO+3MgO (= Akerne Rain-mix)

Ruud
RdB

Berichtdoor mariekea » di dec 30, 2014 7:50 pm

met gelijke hoeveelheden npk en een halve tot een gram per liter zit je nooit verkeerd.

gr. Marieke
mariekea

Berichtdoor TvdV » do jan 01, 2015 8:59 pm

RdB schreef:Ja leuk hé, die verhoudingen! Het verschil tussen cactussen en waterplanten mest van één merk is kleiner dan tussen de orchideeën-mengsels van verschillende fabrikanten. En allemaal maar roepen dat zij het optimum hebben.

Zelf zweer ik bij: NPK 13+3+15+11CaO+3MgO (= Akerne Rain-mix)

Ruud

het verschil is inderdaad bizar groot, ik zal eens gaan rekenen hoe dicht ik bij die concentraties in de buurt kan komen.
TvdV

Berichtdoor RdB » za jan 03, 2015 5:56 pm

Wat je er vooral van kunt leren is dat de verhouding er bar weinig toe doet. Zolang alles maar aanwezig is doet Justus von Liebig's 'Wet van het minimum' de rest wel. Hou wel de totaal dosis laag: de meest orchideeën hebben nu eenmaal een bloedhekel aan teveel zout bij de wortels. De plant weet met zo'n luxe gewoon geen raad. Het kan aanleiding geven tot zwarte bladtoppen of erger (=verlies van plant)

Ruud
RdB

Berichtdoor Chanelleke » ma jan 19, 2015 12:40 pm

Hoi allemaal,

Zelf geef ik nu deze periode geen mest en begin pas weer ze ergens half maart met Akerne Rainmix.

Chanelleke
Chanelleke

Keer terug naar Techniek