Potmateriaal

Vragen van kas tot groeilampen

Potmateriaal

Berichtdoor Kottie » vr dec 30, 2016 7:58 pm

Dag allen,

als voorzetje voor een actief forum; potmateriaal! Weinig sexy maar oh zo interessant....

Los van de eindeloze voorkeuren in soorten materiaal, grootte van deeltjes en verhoudingen (ook ik heb er (nodeloos) veel tijd aan besteed) nu een basale vraag;
waar haal je het? Tot voor kort lukte het goed via de lokale orchideeënkring, al heb ik de laatste jaren paddenstoelen in mijn potten die ik nooit eerder gezien heb, maar nu kan ik geen fijne bark meer krijgen (0,5 -1 cm ongeveer). Dit fijne spul meng ik dan zelf met perliet, turf en andere bestanddelen.

Daaraan verwant; wat is nu eigenlijk goede bark? Als ik de Engelse teksten erbij haal, met vertalingen, kan het zowel van dennen als sparren zijn....

En kunnen we Nederlandse bomen gebruiken? Beetje gerommel om het te verzamelen, malen en zeven, wassen en uitstoken in de oven :wink:

Overigens doet een aantal plantjes het goed opgebonden op een groot stuk wilgen en populieren bast, wat het ook al 5 jaar uithoudt. Iemand al zoiets in een pot geprobeerd?

Groet Michiel
Kottie

Re: Potmateriaal

Berichtdoor RdB » vr dec 30, 2016 8:35 pm

De schors/bark waarover we normalerwijze spreken is van de Zeeden: Pinus maritima. Bij het tuincentrum wel te verkrijgen bij de decoratie materialen. Als het nog te grof is knip ik het zelf klein. Voor een paar potjes best wel te doen maar als je veel nodig hebt.... Als je al eens een fatsoenlijk substraat tegenkomt is het vreselijk duur in kleine zakjes. Dus als iemand goede ideeen heeft...

Ruud
RdB

Berichtdoor Michiel Janssen » vr dec 30, 2016 10:51 pm

Ik las laatst op een Amerikaans forum dat kiwibark het allerbeste is omdat het heel langzaam verteert en bovendien nauwelijks verzuurt tijdens het verteren. Maar dat is in Nederland vast niet verkrijgbaar.

Van pinusbark dacht ik dat die voorbehandeld moet worden om geschikt te zijn als orchideeënsubstraat maar wat die voorbehandeling precies inhoudt, weet ik niet. Toevallig ben ik vandaag bij Akerne Orchids geweest waar ik 15 liter 3-mix heb meegenomen voor 10 euro. Voor 30 euro krijg je een zak van 60 liter. De schors is egaal bruin van kleur en zier eruit alsof het een behandeling heeft gehad want zo komt het niet van de boom. Nu zag ik dat er ook zakken van 70 liter stonden die gevuld waren met pinusbark voor decoratie, dus daar doen ze ook wat mee. Gebruiken ze dat direct of zouden ze daaruit zelf hun orchideeënbark maken?

Verder kwam ik tegen op het internet: http://www.bvb-substrates.nl/toepassingen/horticulture-substrates/orchideen/. Daar staat wat informatie over de bark zoals samenstelling en herkomst. Op de Engelstalige pagina staat nog meer info over de samenstelling en verpakking: http://www.bvb-substrates.com/growing-media-for-orchids/. Ze verkopen vijf verschillende mengsels in zakken van 70 liter. Of ze ook verkopen aan particulieren weet ik niet.

Als er paddenstoelen groeien uit je substraat zou ik het zelf nog een nabehandeling geven voordat ik er een orchidee in stop. Ik heb wel eens schimmel zien groeien in een zak die ik had gekocht bij De Orchideeën Hoeve en paddenstoelen zijn de vruchtlichamen van sommige schimmels dus die heb ik eerst in een pan met kokend water gegooid en daarna laten uitdrogen. Het is i.i.g. niet handig om enigszins vochtig substraat in een afgesloten zak te bewaren want dat vinden schimmels erg prettig.

Groeten,

Michiel
Michiel Janssen

Berichtdoor Patrick76 » za dec 31, 2016 10:29 am

Kottie schreef: nu een basale vraag;
waar haal je het?

Ik haal het bij een doorsnede tuincentrum op de tuinaarde afdeling. Je hebt meestal keuze uit twee, een zachtere soort en een hardere soort bark, uit Frankrijk meestal. Zakken van 10 Kg. Dit werkt prima en is een stuk goedkoper ;-)
mocht je het niet helemaal vertrouwen dan kan je het voor gebruik even uitspoelen met kokend water. En is het te groot/grof, dan knip je het kleiner met een snoeischaar, je bent dan gelijk even zoet :D
Vriendelijke groet,

Patrick

(Laelia, Phragmipedium, Catasetum & Stanhopea)
Afbeelding
Patrick76

Berichtdoor Bindi » za dec 31, 2016 12:25 pm

Doe ik ook al jaren, net als Patrick haal ik zo,n grote zak bij het tuincentrum.
Werkt prima, nog nooit problemen mee gehad, staat op de zak dat het voor de tuin is.
Het is bark van de middellanse zee den.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Chris F » za dec 31, 2016 1:01 pm

Kiwi Bark en Orchiata zijn handelsnamen voor het schors van de Pinus radiata.

P. radiata schors schijnt een compactere structuur met een grotere dichtheid te hebben dan de meeste andere Pinus soorten. Ik heb weleens "gewone" bark en Orchiata in handen gehad en het verschil in soortelijk gewicht is duidelijk merkbaar.

Ik heb mij laten vertellen dat het na wassen onder hoge druk selectief ontsmet wordt om bepaalde (ziekteverwekkende) micro-organismen te verwijderen. Na drogen wordt er dolomiet (calciummagnesiumcarbonaat) aan toegevoegd wat als nutriënt maar ook als buffer tegen verzuring (bij natuurlijke afbraak van de bark ligninen) dient. De combinatie van compactere structuur en toegevoegde buffer maakt dat deze barkprodukten minder snel verteren. Het zou 2-3 keer langer meegaan als "gewone" bark. Zo zou het niet nodig zijn om het oude medium te verwijderen bij het verpotten; gewoon de plant overzetten in een grotere pot en bijvulllen met verse Kiwi Bark of Orchiata. Het spul is overigens vrij duur.

Chris F
Chris F

Berichtdoor Michiel Janssen » za dec 31, 2016 2:37 pm

Haha, kiwi bark is dus vernoemd naar waar het vandaan komt (Nieuw-Zeeland) en niet naar waar het van gemaakt is. :lol: Ik had inderdaad gelezen over Orchiata en dat die van Pinus radiata (NL: Montereyden; EN: Monterey pine) is en dat men er zeer goede resultaten mee haalt. Daar wil men natuurlijk wel navenant aan verdienen. Oorspronkelijk komt de Montereyden echter uit Californië en Mexico en niet uit Nieuw-Zeeland. :? Behalve wassen en een hitte behandeling om bacteriën en schimmels te doden las ik ook dat bark wordt gecomposteerd om de cellulose en hemicellulose af te breken waardoor de lignine overblijft die het hout z'n stevigheid geeft. De cellulose en hemicellulose in het hout is relatief gemakkelijk af te breken door schimmels en bacteriën en ik kan me voorstellen dat het niet goed is voor de orchideeën als dit gebeurt in de pot waar die in groeien i.v.m. infecties e.d. Nu is de bark waar je orchideeën in groeien natuurlijk niet vrij van bacteriën, zeker wanneer je het altijd vochtig houdt, maar het moet geen bacterie-walhalla worden door een overdaad aan voedingsstoffen. Ik heb echter ook een Dendrobium x delicatum staan die ik bij een hobbykweker heb gekocht en volgens mij staat die gewoon in onbehandelde pinusbark met houtskool en de plant doet het prima. Elke nieuwe pseudobulb is groter dan de vorige. Dus... waarschijnlijk is het net zoals met alles in het orchideeëngebeuren: er is geen algemene beste keuze (ik ben natuurlijk nog maar een beginneling dus ik moet het vooral hebben van wat ik lees en niet zozeer van mijn ervaring).

Groeten,

Michiel
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Kottie » zo jan 01, 2017 10:06 pm

Ha Michiel,

even een reactie op je schrijven
las ik ook dat bark wordt gecomposteerd om de cellulose en hemicellulose af te breken waardoor de lignine overblijft die het hout z'n stevigheid geeft. De cellulose en hemicellulose in het hout is relatief gemakkelijk af te breken door schimmels en bacteriën en ik kan me voorstellen dat het niet goed is voor de orchideeën als dit gebeurt in de pot waar die in groeien i.v.m. infecties e.d. Nu is de bark waar je orchideeën in groeien natuurlijk niet vrij van bacteriën, zeker wanneer je het altijd vochtig houdt, maar het moet geen bacterie-walhalla worden door een overdaad aan voedingsstoffen.

Het leest alsof je bedoelt dat vooraf de cellulose en hemicellulose wordt afgebroken, dat daarna de bark een minder goed substraat wordt voor bacteriën en dergelijke. Ik kan je verzekeren, dit is zeker niet het geval.

Bij afbraak van cellulose uit hout blijft lignine over, wat een korrelige breekbare structuur overlaat (bruinrot, zie je vaak in het bos bij bv eikenhout en spar). Maar het lignine kan ook specifiek worden afgebroken (door bepaalde schimmels), hou je wit vezelachtig, wateropnemend hout over (witrot, vaak met beukenhout, ook in het bos te vinden). Dit laatste doet de papierindustrie ook overigens. Stevigheid door lignine kan je vergelijken met grafiet-vezels (carbon-fiber); zonder hars (cellulose) kan je er niets mee...

Los daarvan, ik zal eens gaan kijken naar dit kiwihout; kijken of ik 50 liter kleine stukjes zelf kan maken.....

groet Michie
Kottie

Berichtdoor Michiel Janssen » ma jan 02, 2017 1:01 am

Je hebt gelijk Michiel. Ik heb me er nog iets meer in verdiept en Orchiata/kiwibark is niet gecomposteerd maar bewerkt/voorbehandeld. De verse schors bevat o.a. hars, olie/was en tannines die het waterafstotend maken en bovendien plantengroei remmen. Die componenten worden verwijderd uit de buitenkant van de schorsdeeltjes waarna ze wel wat water opnemen. Ook wordt er dolomiet toegevoegd, een mineralenmengsel van calcium en magnesium en de pH wordt gesteld. Het composteringsverhaal had ik gelezen op de websites/blogs van een aantal hobbyisten die gesloten plastic zaken met vochtige pinusbark een heel of half half jaar in de zon lieten liggen composteren maar dat is niet hoe men het op industriële schaal doet. Voor meer info, zie: http://besgrow.com/products/orchiata/

Een aardig overzicht van vele verschillende substraten vond ik in het Engelstalige boek "Understanding Orchids: An Uncomplicated Guide to Growing the World's Most Exotic Plants" van William Cullina (2007). Vanaf pagina 63 gaat het over "Potting Mixes". https://books.google.nl/books?id=_yNPS6EV-p0C&lpg=PA259&vq=63&hl=nl&pg=PA63#v=onepage&q&f=false

Groeten,

Michiel
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Kottie » wo jan 04, 2017 6:34 pm

Dat kiwi bark, radiata dus, wordt importeren. Bark zelf kost niet zo veel, de verzendkosten maken veel "goed" helaas.

Ga dit voorjaar zowel het tuincentrum spul als toch ook kiwi-bark proberen. Heb van een aantal platen meerdere exemplaren; de ene in de ene bark en de andere.... Eens kijken hoe goed/ lang het werkt.

Niemand Nederlandse schors geprobeerd? Anders dan voor opbinden epifieten?

Groet Michiel
Kottie

Berichtdoor RdB » wo jan 04, 2017 8:13 pm

Ik in ieder geval niet.
Leuk experiment, al zal het vast moeilijk worden aan het einde een onderscheid te maken, zelfs als ze op dezelfde plaats staan (Dat is tenminste mijn ervaring). Planten die het goed bij je doen blijken heel vergevingsgezind.

Ruud
RdB

Berichtdoor Michiel Janssen » wo jan 04, 2017 8:16 pm

Deze prijzen op Amazon.co.uk zijn ook niet zo gek toch?

https://www.amazon.co.uk/gp/aag/main?ie=UTF8&asin=&isAmazonFulfilled=&isCBA=&marketplaceID=A1F83G8C2ARO7P&orderID=&protocol=current&seller=A1YNBR4O3TMX9N&sshmPath=

Als je Nederlandse schors wilt proberen dan moet je zien uit te vinden waar er bos gekapt wordt en waar dit verwerkt wordt. Maar we hebben in nederland volgens mij niet zo veel bosbouw. In België wel, m.n. in de Ardennen. Veel naaldhout.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Michiel Janssen » vr jan 06, 2017 9:34 pm

Gisteren bij het tuincentrum heb ik nog even bij de schors gekeken. Er lagen zakken schors van de zeeden (Pinus pinaster, voorheen P. maritima) van 70 liter in twee soorten, de ene met stukjes hout en de andere met alleen maar schors (premium geloof ik). Een andere naam voor dit product is Franse (boom)schors. Op websites zie ik het aangeboden worden voor in de tuin met vezel of zonder vezel (gezeefd). Zowel in Nederland als België zitten groothandels die dit verkopen, bijvoorbeeld Van Dijk in Veenendaal (http://vandijkboomschors.nl/producten/franse-zeeden-boomschors/; levering aan particulieren, helaas geen prijzen op de website) en Van Doorn-Soest in Soest (http://www.vandoornsoest.nl/vds/bodemproducten-losgestort/producten/796/; levering aan particulieren, prijs ca. 100 EUR per m³ losgestort (1 m³ = 1000 liter = ca. 230-300 kg afhankelijk van de zeeffractie)). Van Dijk vermeldt, niet onbelangrijk, dat het o.a. een grondstof voor de orchideeënteelt is. Met die hoeveelheid ben je wel een paar jaartjes zoet denk ik maar ze verkopen ook zakken van 70 liter ( à 11,85 EUR bij Van Doorn-Soest) die je ook in een tuincentrum vindt. :) Daarnaast verkopen ze ook naaldboomschors (van de grove den, fijnspar en douglasspar) afkomstig van houtzagerijen. Ook die is volgens de beschrijving niet harsachtig en kost (losgestort) slechts 52,95 EUR per m³ (750 kg, 10-35 mm fractie) of 9,15 EUR voor een zak van 50 liter.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor RdB » vr jan 06, 2017 10:12 pm

Ook met 50 liter kan ik even vooruit!

Ruud
RdB

Berichtdoor Bindi » za jan 07, 2017 7:23 pm

Het hoeft ook niet perse duur te zijn om goed te werken.Ik ben deze zakken jaren geleden ook gaan kopen, omdat ik de bark bij verkoop punten, veel te duur vond worden.
Zeker als je aardig wat orchideeen hebt, dan ben je zo door je duur gekochte bark heen. Ik dacht toen, ach wat ga het gewoon proberen en merk het wel, nou jullie kennen allemaal mijn planten en niet om te protsen of zo, maar ze doen het er toch prima op.
Wel laat ik de nieuw aangekochte zak expres open staan om dat het soms erg vochtig is en een dichte zak kan gaan schimmelen, als de vochtige bark wat droger is gebruik ik het pas, duurd wel een paar weken, en de zak af en toe omschudden helpt bij het drogen :)

Groetjes Bindi
Bindi

Volgende

Keer terug naar Techniek