Potmateriaal

Vragen van kas tot groeilampen

Re: Potmateriaal

Berichtdoor Michiel Janssen » za jan 07, 2017 9:05 pm

De 3-MIX bark die ik bij Akerne Orchids heb gekocht en waarvan op de website staat dat het een mengsel is van bark, charcoal and the best Chilean sphagnum heb ik net even bekeken. Er zit inderdaad wat houtskool in en wat sphagnum maar de bark is duidelijk een mengsel van schors, stukjes hout en iets met een meer vezelige structuur (zacht, buigzaam en vochtiger dan de rest). Van welke dennensoort de schors afkomstig is, kan ik niet zien of ruiken.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Chris F » zo jan 08, 2017 12:14 am

Effe een knuppel in het hoenderhok gooien: waarom "zweert" iedereen bij bark? Is overigens een prima substraat, maar als je het goed beschouwt is houtskool (niet van die briketten die je in de bbq gooit) eigenlijk een superieur medium. Los van eventuele milieu-relevante overwegingen, het is inert, het verteert niet, herbergt geen/weinig pathogene organismen, is goed doorlatend en droogt snel, houdt weinig zouten vast, is evt. recycleerbaar en is ruim voorhanden en goedkoop.
Okee, je moet misschien iets vaker begieten maar wat is leuker dan met je planten bezig zijn? :) En eerlijkheidshalve: mijn kweekcondities in de tropen zijn natuurlijk geheel anders dan die in de NL huiskamers of kassen en houtskool kan onder deze condities wellicht totaal ongeschikt zijn. Graag verneem ik jullie mening en eventuele opmerkingen hierover!
Laatst bijgewerkt door Chris F op zo jan 08, 2017 5:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Chris F

Berichtdoor Bindi » zo jan 08, 2017 4:39 pm

Hoi Chris
Het lijkt mij persoonlijk lastig in je huiskamer, door de toch vaak wel drogere lucht, zoek je dan naar een oppotmatriaal die wat langer vochtig blijft, zeker in de winter is dit lastig hoger te houden, en als je dan potmatriaal hebt die heel snel uitdroogd, tja dan kun je wel blijven gieten. En geeft het niet erg af ?

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor RdB » zo jan 08, 2017 5:16 pm

Eens met Bindi, droogt hier (in huiskamer) te snel uit. En elke dag alles begieten gaat niet werken, klinkt leuk maar (voor mij) niet vol te houden. Ik heb al veel geprobeerd (hydro, kattengrit, varenwortel, op schors met of zonder extra sphagnum, gaasroostertjes gevuld met sphagnum (gekopieerd nadat ik ze bij Wubben gezien had, zie foto), kleine aardewerk potjes omwonden met sphagnum, etc. etc.) maar keer toch steeds terug naar bark. Soms beklijft zo'n methode, zo staan er wat Dracula in varenwortel en groeien daar heel goed (maar bloeien, ho maar)...
Maar ik blijf openstaan voor elk goed alternatief. Alleen Epiweb heb ik nooit geprobeerd, dat zag er (destijds) ook niet uit, bestaat dat eigenlijk nog?

Ruud

Afbeelding
RdB

Berichtdoor hanzell » ma jan 09, 2017 1:22 am

De Bark die ik meestal gebruik komt van de horticoop, deze hebben zeer goede fijne bark en een wat groffe bark, zakken zijn zo'n 25 kilo, ze zijn niet bij elke horticoop te koop en ik weet dat Wubben ze ook verkoopt. Verder koop ik 1x per jaar een baal geperst spagnummos en wat perlite, daar maak ik mijn mixen van, soms nog wat cocos en houtskool erdoor werkt prima.

En wat betreft de paddestoelen, uit sommige stanhopea mixen groeien bij mij echt altijd paddestoelen, plant doet het fantastisch, dus ik laat het maar zo.
hanzell

Berichtdoor Antoon. » wo feb 22, 2017 11:56 pm

Dag iedereen.

Kijk eens op google naar orchidshabitat.com
Hele mooie bark heel goed verkrijgbaar in Duitsland.
Is in zes maten verkrijgbaar.

Antoon.
Antoon.

Berichtdoor Kottie » do apr 06, 2017 7:36 pm

Ha Hans,

Horticoop service afdeling kan me niets anders vertellen dat ik bij een Welkoop moet zijn als particulier . Welke, dát weten ze niet, ik moet zelf maar elke Welkoop gaan bellen of ze spullen van Horticoop verkopen..... lekkere service zal ik maar zeggen. Waar haal jij het vandaan?

Bij voorbaat grote dank,

Michiel
Kottie

Berichtdoor Dirk de Haan » zo apr 09, 2017 7:40 pm

Wubben verkoopt inderdaad bark, maar Bark is ook te koop bij Jan van der Linden in Brakel, Bij Herman ter Borch (www.botorch.nl) en de Orchideeën Hoeve in Luttelgeest. Tijdens de ruil en verkoopbeurs van Kring Arnhem op zaterdag 29 mei a.s. is er ook Bark te koop. (Herman ter Borch is daar aanwezig).
Dirk de Haan

Berichtdoor Eduard » ma apr 10, 2017 10:15 am

hhmm om ook maar wat ...niet zo relevant... oppotmateriaal toe te voegen... :roll:

Regelmatig trek ik door Thailand Cambodja etc. en bezoek daar kwekers, zonder uitzondering gebruiken ze allemaal cocosvezels , of zelfs halve cocosnoten.
Je kan ook zakken van dit spul kopen om zelf planten op te potten.
Een goedkoop afvalproduct, waar de planten het erg goed op doen.

Voor de echt warme landen ( 35 gr.) een mooi product dat lang vocht diep in de vezels in zich houdt.

Dat heb ik in Thailand ook met planten gedaan en de resultaten zijn echt geweldig, bloemstengel na Stengel, zonder bemesting.

Voor onze streken is het minder geschikt denk ik omdat het langer vochtig blijft en je voorzichtig moet zijn met waterdosering, alhoewel ik een aantal Coryanthes planten heb staan op cocosnoot, die het aanzienlijk beter doen dan soortgenoten op bark.

De hele cyclus van zaadproductie naar verkoopbare plant gaat in 35gr. wel wat sneller dan in onze kassen in het koude klimaat hier :wink:

Enkele maanden geleden een kweker bezocht die alleen aan locale gebruikers levert, geen website, geen engels spreekt en waar de planten geen stickers hebben...en voor een buitenlander echt onvindbaar is. :?
Via via hoorde ik van deze kweker 30 km buiten Bangkok dus prima te doen...autonavigatie stopte echt aan de grens van Bangkok ...even later was asvalt verdwenen en kleine randdorpjes met stenen zandpaadjes, zonder naambordjes...GPS werkte wel..pppfff iets wat wel werkte, en dan vragen langs de weg aan mensen die je zag ...wel in het thais...want engels stopt buiten Bangkok al snel.

Na 3,5 uur vanuit Bangkok ( files.....) waren we dichtbij en reden we het zelfde zandstraatje wel drie keer heen en weer om de kweker te vinden, na wat bellen lukte het de ingang te vinden, smal zandpaadje tussen huizen en dan een enorm groot gebied met groen schaduwdoek op bamboepalen, met daaronder kweektafels en weer daaronder grote betonnen bakken met groen water.. :oops:

Honden bewaken de zaak en 4 full time medewerkers werken de hele dag in de hitte...pppfff

Gebukt onder het doek ( ik ben 1,9...de thai is dat niet... :D ) heb ik 45 minuten rond gelopen op smalle glibberige paadjes onder en tussen de planten door :shock: :shock: de betonnen bakken met water zorgen voor de nodige vocht , lastig was er achter te komen welke planten het waren, mijn thaise gastheer wist alleen de thaise naam en die was vaak niet te vertalen, ( locale naam.)
Als ik vroeg welke coryanthes ze hadden keken ze me vreemd aan, ze hadden Coryanthes planten, wat wil je nog meer ?? :wink:

windstil en tegen de 40 graden...pppff

Vanda, Cattleya, Coryanthes, etc. drie voetbalvelden vol...onder groen doek...

contrast met mijn kweekmethode natuurlijk erg groot, ze hebben geen verwarming nodig :idea: :idea: , dat is logisch, maar regenwater....ze pompen water op, bemesten doen ze niet, alles staat In cocosnoot of hangt aan ijzerdaard ( vanda etc.) en de resultaten zijn echt schitterend, alles staat er prachtig bij.

Geweldig hartelijke mensen, ze zochten 4 prachtige planten voor me uit en ze waren denk ik erg verbaasd over mij.( grote witte man )

Een kweker die ik zonder thaise hulp nooit had gevonden.
Zaaien in flessen , verzamelen,Stanhopea, Gongoras , Coryanthes .Acineta,Paphinia.Coelogyne,peristeria.
Eduard

Berichtdoor Michiel Janssen » di apr 11, 2017 2:54 pm

Leuk verhaal. Die afgelegen kweker die je in Thailand hebt bezocht heeft vast nog nooit bark gezien of ervan gehoord. En er zal in Thailand sowieso moeilijk aan te komen zijn, zeker in afgelegen gebieden. Er is ook helemaal geen behoefte aan als kokosvezel het goed doet. Waarom importeren als je het met een lokaal afvalproduct kunt doen? Uit jouw verhaal maak ik op dat de orchideeën in feite opgroeien in kokosvezel die niet of nauwelijks wordt geïrigeerd. In feite komt het vocht uit de hoge luchtvochtigheid en trekt zo in de kokosvezel. Dat is wat anders dan hier waar men de planten daadwerkelijk water geeft. Zo'n stukje kokosvezel zuigt dat op als een spons. Daar gaat het fout.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor andré g » zo apr 30, 2017 9:51 pm

Beste ,
heeft er al iemand van jullie gewerkt met Seramis in combinatie met bark? Laat maar horen.
Nog een vraagje , wat is de functie van houtskool in potmateriaal?

Gr
andré g

Berichtdoor Michiel Janssen » ma mei 01, 2017 4:08 pm

Ik heb het wel geprobeerd maar ben er vooralsnog niet tevreden over. Het probleem is denk ik dat ik in tuincentra alleen de Seramis met fijne korrels heb kunnen kopen. Mijn vermoeden is dat die korrels te klein zijn en daardoor de ventilatie negatief beïnvloeden. Die hydrokorrels werken bij mij beter i.c.m. bark, ik zie ook dat wortels zich er echt aan hechten. Het combinatieproduct van Seramis met bark in één zak heb ik niet geprobeerd want dat vind ik veel te duur voor wat het is.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Vorige

Keer terug naar Techniek