Gevraagd: tips en tricks voor voor een nieuwe start.

Vragen van kas tot groeilampen

Gevraagd: tips en tricks voor voor een nieuwe start.

Berichtdoor Marcel van den Berg » di jan 17, 2017 7:08 pm

Beste mede orchideeënliefhebbers.

In het "even voorstellentopic" begon de discussie een beetje offtopic te raken dus die wil ik graag hier voorzetten.

Na velen teleurstellingen met orchideeën als kind probeer ik het nu toch in de vingers te krijgen.
Op dit moment doen de Phalaenopsissen het prima.
Zo af en toe geven ze een aantal bloemen, maar niet zulke volle trossen als toen ik ze kreeg / aanschafte.

Mijn Cymbidium hybride heeft de afgelopen zomer buiten te staan en kreeg dagelijks van 16:00 - zonsondergang verstrooid licht / volle zon.
Ik heb helaas bijna geen morgenzon door een tuin op het noordwesten i.c.m. de hogen bebouwing / corniferen van de buren, in de zomer komt de zon vanaf een uur of 10 al zeer fel in de tuin (dan is de zon al te fel voor orchideeën denk ik).
Tot halverwege november heeft deze buiten gestaan, toen heb ik heb naar binnen gehaald en voor een zuid-oost georiënteerd raam gezet.
In de kamer daalt de temperatuur in de nacht flink en het is hier dat een graad of 15, maar overdag staat de zon er flink of en is het er heerlijk warm.

Cymbidiums vind ik prachtig en deze wil ik dan ook graag leren verzorgen en later misschien zelfs vermeerderen.
Ik vind ze mooi omdat ze zo robuust eruit zien, lekker taai blad en prachtige bloemen.
In het voorsteltopic las ik dat ik de plant niet perse bij een zuidelijk georiënteerd raam hoef te zetten, daarom heb ik de plant zojuist verplaatst.
Het staat nu in de koudste kamer van het huis, mijn slaapkamer... :D
Die kamer heeft veel ramen en daar bevind zich ook het enige enkelglas raam van het huis :lol:.
'S nacht koelt het er af naar een graad of 10 a 12 (afhankelijk van de buitentemperatuur) en in de winter word het er overdag niet warmer dan een graad of 16.
Ik vraag me af of dit nu nog nut heeft, de tijd om knoppen aan te maken lijkt mij immers voorbij :| .

Verder heb ik veel vragen over water geven en bemesting.
Vorige week heb ik de Phal's en Cymbidium voor het eerst gedompeld, voorheen gaf ik ze gewoon water vanaf bovenaf.
Aan het regenwater in emmer waar ik de orchideeën in dompelde had ik gewoon universele vloeibare meststof (NPK 7-3-7) toegevoegd op 1/4 van de aangegeven sterkte, hopelijk gaat dit goed.

Verder heb ik Phal's besproeid / beneveld met regenwater (zonder meststoffen natuurlijk), dit was binnen een uur van de planten verdampt (of opgenomen, ik heb geen idee).
Hoe zorgen jullie ervoor de het (vooral in de wintermaanden) vochtig genoeg blijft in huis, gewoon met zo een luchtbevochtiger die je aan de radiator kunt hangen??

Sinds 2016 heb ik ook een aantal orchideeën buiten in ingegraven bakken in de tuin staan, dit gaat tot zover prima, alleen oppassen voor slakken en overenthousiaste merels.
Ik las trouwens dat Cymbidium goeringii redelijk winterhard is in ons klimaat, heeft iemand hier ervaring mee?

Komend jaar wil ik er een aantal orchideeën bij nemen, voor zowel binnen als buiten.
Ik zit te kijken naar een aantal Cymbidiums en een mooie Dendrobium.

Ik zat te kijken naar Cymbidium Bisou bisou en Cymbidium sarah jean 'ice cascade', zijn deze makkelijk te houden en weer in bloei te krijgen?
Verder zoek ik nog een grote Cymbidium die in alleen met vorst binnen hoef te halen, heeft iemand hier ervaring mee?
Wat betreft Demdrobium zat ik te kijken naar Dendrobium nobile (deze zie ik vaak in tuincentra's staan, dus lijkt mij een goede voor beginners??)
Verder zag ik Dendrobium lindleyi, die viel op door zijn kleur en overweldigende trossen met bloemen.
Is deze orchidee makkelijk te houden in een lichte woonkamer en kan deze in de zomer naar buiten?
Misschien zou een calanthe ook nog leuk zijn, ik vind het blad i.c.m. de bloeiwijze van o.a. de Calanthe striata echt prachtig.

Zoveel vragen :lol: :lol:.

Oh ja, hierbij gelijk een aantal foto's van mijn Phal's
Afbeelding Afbeelding

Groet, Marcel
Marcel van den Berg

Re: Gevraagd: tips en tricks voor voor een nieuwe start.

Berichtdoor Bindi » di jan 17, 2017 8:09 pm

Hoi Marcel
Als je wat meer over cymbidium wilt weten dan is Amateurtje denk ik de aangewezen persoon die je verder zou kunnen helpen, zij heeeft al jaren cymb. Ik zou ze inderdaad op de koudste kamer laten staan, ook al bloeien ze dit jaar misschien niet meer, maar omdat je de juiste cyclus handhaaft, die de planten nodig hebben, Dan heb je er volgend jaar voordeel van.
Dendrobium is bijna altijd een koude plant, zeker dendrobium nobile, dus zet hem gerust buiten, behalve Dendrobium phal, deze bloeit uit de top, hier aan kun je zien dat de plant meer warmte nodig heeft. dus die kun je in de zomer wel buiten zetten, maar bij kou direct weer naar binnen, ook kun je hem gewoon binnen laten staan.
Dat je phaleanopsis niet zo uitbundig bloeit dan toen je hem had gekocht. dit komt door dat ze in de kassen op voor hun ideale omstandigheden worden gekweekt, met voeding stoffen die wij niet weten, geheim van de kweker, Wat ik wel weet is dat er een aantal jaar geleden nogal wat te doen was over gebruik van hormonen.
Ik hoop dat amateurtje je verder kan helpen en er staan ook een aantal cymb van haar op het forum, misschien wel leuk voor je om te gaan kijken.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Bindi » di jan 17, 2017 8:11 pm

Zo dat zijn mooie foto,s, de bloemen komen erg mooi uit zo.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor RdB » di jan 17, 2017 10:11 pm

Complimenten voor de foto's! Knap gemaakt.

Cymbidiums hebben voor de knopaanleg koele nachten en warmere dagen nodig, dus die kamer is goed voor ze, zelfs als ze dit jaar overslaan.

Ruud
RdB

Berichtdoor Ammateurtje » di jan 17, 2017 10:52 pm

Hallo
Ik heb een flink aantal Cymbidium , oudste zijn ruim 30 jaar .Ik zet ze op een beschutte plek buiten zodra er een temperatuur is van boven de 10 graden , eerst onder een afdak en later onder de blote hemel .Ik geef ze in het voorjaar wel een beetje koemestkorrels , daar doen ze de hele zomer mee .Als er tegen het najaar veel regen komt zet ik ze onder een afdakje , pas als er echte koude komt gaan ze naar een onverwarmde ruimte , degene waar dan al bloemstelen in ontwikkelen zet ik in mn serre . Zijn ze uitgebloeid dan ruil ik ze met degene die nog in de beginnende stelen zitten .Zo heb ik veel langer bloeiende planten in de serre .Ik heb de meeste gewone Hybride planten , maar ook een Cali Night geyserland,Ice Cascade , en nog eentje waar ik even de naam van vergeten ben ;-) Ik opnieuw in bloei kun je verschillende foto's zien .Binnenkort kan ik weer andere kleuren toevoegen ;-)

Groetjes Marianne
Laatst bijgewerkt door Ammateurtje op do jan 19, 2017 12:12 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Joke » wo jan 18, 2017 11:09 pm

Hoi,
ik denk dat je je Cymbidiums te warm hebt staan. Ik heb mijn Cymbidiums in mijn onverwarmde serre. Deze wordt wel vorstvrij gehouden maar soms, zoals afgelopen dagen, is het er de hele dag niet warmer dan twee graden.
Ze hebben al zeker twee maanden geen water gehad. Er staat er eentje in bloei, door de kou nu ook al drie maanden en de bloei is nog lang niet voorbij.
Als je Cymbidiums hebt, hou dan in de gaten dat er twee soorten zijn; de voorjaars en najaars bloeiers.
Die nu in bloei staat is een najaarsbloeier, andere zijn, ondanks of juist door de kou nieuwe scheuten aan het maken.
Wonderbaarlijk hoe het doorgroeit. Pas als de dagtemperatuur weer regelmatig boven de 10 graden komt en de nachten rond de 5 graden zijn krijgen ze weer water.
Ze kunnen veel kou hebben als ze maar droog staan.
Succes!
Joke
Joke

Berichtdoor Marcel van den Berg » za jan 21, 2017 9:12 pm

Mensen, heel erg bedankt voor alle tips en complimenten.

Deze kennis zal ik vanaf nu zeker mee nemen.

Vandaag ben ik even langs een lokale enthousiaste cymbidium kweker geweest en heb daar ook nog een aantal tips gekregen.

Zo vertelde hij me dat veel licht belangrijker is als de 6 graden kouder (en staat vrij donker).
Maximaal 6 weken in de koele kamer met wat minder licht is prima als rustperiode, maar daarna heeft de plant echt er weer meer licht nodig.
Verder vertelde hij me dat veel mensen Cymbidiums te weinig water geven, ze mogen meer water als Phal's.
Wel is het natuurlijk belangrijk dat de wortels niet in het water mogen staal, een goede drainage is dus essentieel.

Bij de kwekerij stonden op dit moment nog een aantal planten buiten tegen de gevel van de schuur.
De bloemen vonden het niet fijn (waren bruin), maar de planten stonden er goed bij.

Ook ben ik vandaag een aantal Cymbidiums rijker:
Cymbidium merlot, een flinke plant met die takken die op die moment met steel erbij meer als een meter hoog is.
Een zaailing van Ice cascade X kiwi midnight met 1 nette tak, een vrij losbloemige tros.
En een mooie een Cymbidium Ice cascade met 9 takken.

Ik zal eerdaags wel even een aantal foto's plaatsen.
Marcel van den Berg

Berichtdoor Marcel van den Berg » ma jan 23, 2017 3:41 pm

Hierbij een aantal foto's

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Nog even een vraagje,
Moet ik de plant meer water geven wanneer deze in bloei staat of hoort dit nog bij de rustperiode van de plant?
Laatst bijgewerkt door Marcel van den Berg op ma jan 23, 2017 4:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Marcel van den Berg

Berichtdoor Teiggie » ma jan 23, 2017 3:46 pm

Mooie planten en bloemen :D

Gr Anita
Teiggie

Berichtdoor Bindi » ma jan 23, 2017 4:05 pm

Echt heel erg mooi de planten en zeker hoe je ze hebt geplaatst, zo komen ze helemaal tot hun recht.
antwoord op je vraag, heb ik helaas niet.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Ammateurtje » ma jan 23, 2017 7:26 pm

Prachtig , ik geef regelmatig water als ze bloeien .Anders vallen de bloemen er bij mij sneller vanaf .

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor RdB » ma jan 23, 2017 9:26 pm

Krijgen ook bij mij normaal water,

Ruud
RdB

Berichtdoor Michiel Janssen » ma jan 23, 2017 10:47 pm

Mooie foto's en zeer decoratief neergezet Marcel.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Marcel van den Berg » do feb 02, 2017 7:14 pm

Bedankt voor de tips mensen.

Hierbij nog een aantal foto's van de 3e plant
Cymbidium merlot.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Marcel van den Berg

Berichtdoor RdB » do feb 02, 2017 10:55 pm

Mooie Cymbidium,

Ruud
RdB

Volgende

Keer terug naar Techniek