Gevraagd: tips en tricks voor voor een nieuwe start.

Vragen van kas tot groeilampen

Re: Gevraagd: tips en tricks voor voor een nieuwe start.

Berichtdoor Marieken » za feb 04, 2017 3:29 pm

Marcel van den Berg schreef:Mensen, heel erg bedankt voor alle tips en complimenten.

Deze kennis zal ik vanaf nu zeker mee nemen.

Vandaag ben ik even langs een lokale enthousiaste cymbidium kweker geweest en heb daar ook nog een aantal tips gekregen.

Zo vertelde hij me dat veel licht belangrijker is als de 6 graden kouder (en staat vrij donker).
Maximaal 6 weken in de koele kamer met wat minder licht is prima als rustperiode, maar daarna heeft de plant echt er weer meer licht nodig.
Verder vertelde hij me dat veel mensen Cymbidiums te weinig water geven, ze mogen meer water als Phal's.
Wel is het natuurlijk belangrijk dat de wortels niet in het water mogen staal, een goede drainage is dus essentieel.

Bij de kwekerij stonden op dit moment nog een aantal planten buiten tegen de gevel van de schuur.
De bloemen vonden het niet fijn (waren bruin), maar de planten stonden er goed bij.

Ook ben ik vandaag een aantal Cymbidiums rijker:
Cymbidium merlot, een flinke plant met die takken die op die moment met steel erbij meer als een meter hoog is.
Een zaailing van Ice cascade X kiwi midnight met 1 nette tak, een vrij losbloemige tros.
En een mooie een Cymbidium Ice cascade met 9 takken.

Ik zal eerdaags wel even een aantal foto's plaatsen.

Hi Marcel, ik vind je planten heel erg mooi. Ik heb zelf een onverwarmde serre dus ik overweeg om ook eens naar een Cymbidium te kijken. Waar heb jij deze gehaald, bij LZ orchidee in de Lier of zit er nog een andere kweker in het westland of de buurt waar je als particulier terecht kan?
Marieken

Berichtdoor Marcel van den Berg » za feb 04, 2017 9:36 pm

Marieken schreef:Hi Marcel, ik vind je planten heel erg mooi. Ik heb zelf een onverwarmde serre dus ik overweeg om ook eens naar een Cymbidium te kijken. Waar heb jij deze gehaald, bij LZ orchidee in de Lier of zit er nog een andere kweker in het westland of de buurt waar je als particulier terecht kan?

Deze komen inderdaad bij Leo Zwinkels vandaan :).
Op zaterdagochtend even gebeld en later even langs geweest.
Marcel van den Berg

Berichtdoor Marieken » zo feb 05, 2017 12:56 am

Marcel van den Berg schreef:
Marieken schreef:Hi Marcel, ik vind je planten heel erg mooi. Ik heb zelf een onverwarmde serre dus ik overweeg om ook eens naar een Cymbidium te kijken. Waar heb jij deze gehaald, bij LZ orchidee in de Lier of zit er nog een andere kweker in het westland of de buurt waar je als particulier terecht kan?

Deze komen inderdaad bij Leo Zwinkels vandaan :).
Op zaterdagochtend even gebeld en later even langs geweest.

oh leuk! ik had al op hun site gekeken, ik ga eens kijken of ik er ook een keertje langs kan.
Marieken

Vorige

Keer terug naar Techniek