Bewaren van bloemen

Vragen van kas tot groeilampen

Bewaren van bloemen

Berichtdoor Patrick76 » ma feb 06, 2017 9:12 pm

Hallo,

Regelmatig denk ik als ik weer eens mooie bloemen heb "kon ik ze maar bewaren". Maar dat schijnt dus te kunnen, alleen de vraag is hoe?

Op een website kwam ik dit tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Deze schijnt in acryl te zitten.

Wie kent deze techniek? Of weet een andere leuke manier om bloemen te bewaren?
Vriendelijke groet,

Patrick

(Laelia, Phragmipedium, Catasetum & Stanhopea)
Afbeelding
Patrick76

Re: Bewaren van bloemen

Berichtdoor Chris F » ma feb 06, 2017 9:35 pm

Ik heb weleens gehoord dat je orchideeënbloemen ook heel goed kunt conserveren door ze in (anhydrische) silicagel te drogen. Gel is een enigszins misleidende term want het gaat om kleine kristallen of een poeder. Het is hetzelfde spul wat je weleens in kleine zakjes meeverpakt vindt bij elektronica. Het is te koop bij sommige hobbywinkels en op het internet en niet bepaald goedkoop, maar je kunt het hergebruiken.
Chris F

Berichtdoor Bindi » ma feb 06, 2017 9:53 pm

Wat grappig zeg, en ja ik kan mij dit heel goed indenken dat je dat wel eens hebt gedacht.
Worden ze dan niet bruin Chris, door de zuurstof die er bij kan komen ?

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Marieken » ma feb 06, 2017 10:12 pm

oh wat een leuk idee, ik heb een tijdje geleden een bloem gedroogd maar toen was al de kleur weg...

in hars / acryl /epoxy gieten van spullen heb ik ook wel eens gezien, maar ik neem aan dat je ze dan ook eerst moet drogen anders zal het niet gaan.

zou je in plaats van die kristallen niet gewoon rijst kunnen gebruiken? zo heb ik ook menig verdronken afstandbediening/telefoon/camera gered...

en je kunt ze vast ook in vloeistof onder zetten? zoals vroeger in laboratoria planten in potten op sterk water, of kleuren ze dan ook wit?
Marieken

Berichtdoor Chris F » ma feb 06, 2017 10:18 pm

Hoi Bindi,

Geen idee, maar verkleuring door inwerking van zuurstof lijkt mij heel goed mogelijk. Niet alleen door zuurstof overigens, maar ook UV-licht zou best weleens invloed kunnen hebben op m.n. anthocyaan pigmenten (rood-paarse kleuren) in de gedroogde bloemen.
Chris F

Berichtdoor Bindi » ma feb 06, 2017 10:40 pm

Of misschien gewoon glas gebruiken, heb dit ook wel eens gezien maar dan hadden ze glas gebruikt, lijkt mij dat dit zuurstof arm is, maar ja dan verbranden ze weer, schiet je dus ook geen .... mee op.

Groetjes bindi
Bindi

Berichtdoor Marcel van den Berg » ma feb 06, 2017 10:51 pm

Dit zijn inderdaad orchideeën in kunsthars gegoten.
Ik heb er 2 van staan, gekregen van mijn broer.
Ik houd ze buiten het bereik van de volle zon, ik ben bang dat ze zullen verbleken.

Afbeelding

Door de gebruikte mal heeft de achterkant de structuur van schors.
Marcel van den Berg

Berichtdoor Michiel Janssen » ma feb 06, 2017 10:53 pm

Ik vermoed dat wanneer je bloemen bewaart in acryl je ze niet eerst hoeft te drogen. Het acryl omsluit de bloem helemaal en voorkomt zo dat die kan uitdrogen. Er komt geen zuurstof bij, dus ook geen bederf. Ik heb insecten gezien in acryl en die leken ook niet gedroogd. Met insecten heb je namelijk hetzelfde probleem dat ze verkleuren en vervormen als je ze droogt. Als je ze op sterk water zet zullen ze ook verkleuren denk ik. UV-straling kan inderdaad ook bleken. Glas laat geen UV-straling door, dus binnenshuis achter een raam zou het geen probleem moeten zijn. Acrylaat zoals PMMA laat overigens i.t.t. glas wel UV-straling door, tenzij er additieven aan zijn toegevoegd om de UV-straling te absorberen. PMMA kun je volgens mijn smelten (bij ca. 150 °C) en dan gieten in een vorm waarin de bloem is opgenomen.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Chris F » ma feb 06, 2017 11:15 pm

@ Michiel:

Ook zonder zuurstof kan organisch materiaal "bederven", of beter gezegd degraderen. Denk bv. aan inwendige afbraak door enzymen van celwanden e.d.. Een zuurstofarme omgeving vertraagt dit proces alleen maar voorkomt het niet.

Wat betreft insecten: deze hebben doorgaans een exoskelet, meestal van chitine oid, dus die zullen al dan niet vooraf gedroogd hun vorm en meestal ook kleur behouden.
Chris F

Berichtdoor Michiel Janssen » di feb 07, 2017 1:01 am

Hoi Chris. Enzymen kunnen inderdaad zorgen voor afbraak maar ik vermoed niet dat dat een rol speelt bij het conserveren van bloemen in acrylaat. Ik las trouwens dat er niet gewerkt wordt met gesmolten PMMA (logisch ook als dat pas smelt bij 150 °C) maar met een vloeibare hars die uithardt na het mengen met een tweede vloeistof. Een epoxyhars vermoed ik, vergelijkbaar met twee-komponentenlijm.

Bij insecten vervormen de zachte delen doordat ze verschrompelen. Denk aan het achterlijf van bijvoorbeeld vlinders. Esthetisch gezien een lelijk gezicht. Verkleuren doen ze ook weet ik uit eigen ervaring met dode insecten die ik als kind mee naar huis nam. De glans van het lichaam van een libel of waterjuffer wordt dof. De vleugels van vlinders hebben schubben die over het algemeen veel beter hun kleur behouden. Dat heeft z'n voordelen voor de verzamelaar maar duidelijk nadelen voor de vlinder want dat maakt(e) ze een gewild verzamelobject.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor Patrick76 » di feb 07, 2017 8:05 pm

Dus met epoxyhars kan je bovenstaand voorbeeld bereiken?

https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy ... AkhG8P8HAQ

Nu de vraag hoe je een mal maakt die niet vast komt te zitten aan de epoxy ;-)

Wel leuk om eens te doen!
Vriendelijke groet,

Patrick

(Laelia, Phragmipedium, Catasetum & Stanhopea)
Afbeelding
Patrick76

Berichtdoor MiB » wo feb 08, 2017 12:02 pm

Patrick die silicone vormen waarin je cake-jes kan bakken zouden misschien kunnen werken.
Kunnen hoge temperaturen aan en zijn er (waarschijnlijk) ook af te krijgen.
Daarnaast kosten die geen drol bij de Xenos of Action.

Ben benieuwd

Gr. Miranda
Leef vandaag, gisteren is geweest en morgen moet nog komen.
MiB

Keer terug naar Techniek