orchidarium

Vragen van kas tot groeilampen

orchidarium

Berichtdoor kristoff » wo aug 02, 2017 4:47 pm

Hallo
Ik ben Kristoff en ik ben nieuw hier,ik ben van de belgische kempen :)
In mijn tuin heb ik een grote glazen serre maar wegens mijn beroep(ik werk sinds enkele jaren mee in de ijszaak dus zomer lente geen tijd voor de serre) is die buiten een druivenplant ongebruikt.Ik mis dat wel dus ik dacht meschien kan ik wel een orchidarium in de living plaatsen van 45 op 45 ofzo om klein te beginnen.

Bestaan er kan en klare terrariums met ventilatie bevochitger en bv led licht ,ik denk dat zoiets wel ventilatie en vocht moet hebben ?Ik heb verschillende soorten orchidees van akerne orchids,bv pleurothallis ,aerangis en nog wat .

groeten
kristoff
kristoff

Re: orchidarium

Berichtdoor kristoff » za aug 05, 2017 4:07 pm

Hier een vb van mijn orchidarium in opbouw,voor de led lamp heb ik een sera daylight Sunrise 520 led tube 16wat(gelijk aan t2) ,in de winkel zeiden ze dat iemand anders goed resultaat had met deze led voor orchideeën.De lamp heeft 746 lumen,is dat te weinig ?
Ik heb nog een repti fogger,iemand tips van hoeveel vocht en hoeveel keer ?En zijn alle orchideeën geschikt voor in één kast ?
Ik ben een beginner dus tips zijn welkom :)

Afbeelding
kristoff

Berichtdoor Michiel Janssen » ma aug 07, 2017 11:34 am

Ik kan je helaas niet helpen maar wat ik je wel wil meegeven is dat je je ochideeën moet afstemmen op het klimaat in je orchidarium (of andersom). Voor soorten die een hoge luchtvochtigheid behoeven lijkt me zo'n ding handig. Voor soorten die het ook gewoon in de huiskamer goed doen, lijkt het me overbodig. Wind is volgens mij ook belangrijk, dus zorg voor een ventilator. Anders krijg je mogelijk problemen met schimmels. Die houden heel erg van een hoge luchtvochtigheid en stilstaande lucht.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor kristoff » ma aug 07, 2017 5:52 pm