orchidarium

Vragen van kas tot groeilampen

orchidarium

Berichtdoor kristoff » wo aug 02, 2017 4:47 pm

Hallo
Ik ben Kristoff en ik ben nieuw hier,ik ben van de belgische kempen :)
In mijn tuin heb ik een grote glazen serre maar wegens mijn beroep(ik werk sinds enkele jaren mee in de ijszaak dus zomer lente geen tijd voor de serre) is die buiten een druivenplant ongebruikt.Ik mis dat wel dus ik dacht meschien kan ik wel een orchidarium in de living plaatsen van 45 op 45 ofzo om klein te beginnen.

Bestaan er kan en klare terrariums met ventilatie bevochitger en bv led licht ,ik denk dat zoiets wel ventilatie en vocht moet hebben ?Ik heb verschillende soorten orchidees van akerne orchids,bv pleurothallis ,aerangis en nog wat .

groeten
kristoff
kristoff

Re: orchidarium

Berichtdoor kristoff » za aug 05, 2017 4:07 pm

Hier een vb van mijn orchidarium in opbouw,voor de led lamp heb ik een sera daylight Sunrise 520 led tube 16wat(gelijk aan t2) ,in de winkel zeiden ze dat iemand anders goed resultaat had met deze led voor orchideeën.De lamp heeft 746 lumen,is dat te weinig ?
Ik heb nog een repti fogger,iemand tips van hoeveel vocht en hoeveel keer ?En zijn alle orchideeën geschikt voor in één kast ?
Ik ben een beginner dus tips zijn welkom :)

Afbeelding
kristoff

Berichtdoor Michiel Janssen » ma aug 07, 2017 11:34 am

Ik kan je helaas niet helpen maar wat ik je wel wil meegeven is dat je je ochideeën moet afstemmen op het klimaat in je orchidarium (of andersom). Voor soorten die een hoge luchtvochtigheid behoeven lijkt me zo'n ding handig. Voor soorten die het ook gewoon in de huiskamer goed doen, lijkt het me overbodig. Wind is volgens mij ook belangrijk, dus zorg voor een ventilator. Anders krijg je mogelijk problemen met schimmels. Die houden heel erg van een hoge luchtvochtigheid en stilstaande lucht.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor kristoff » ma aug 07, 2017 5:52 pm

Michiel Janssen schreef:Ik kan je helaas niet helpen maar wat ik je wel wil meegeven is dat je je ochideeën moet afstemmen op het klimaat in je orchidarium (of andersom). Voor soorten die een hoge luchtvochtigheid behoeven lijkt me zo'n ding handig. Voor soorten die het ook gewoon in de huiskamer goed doen, lijkt het me overbodig. Wind is volgens mij ook belangrijk, dus zorg voor een ventilator. Anders krijg je mogelijk problemen met schimmels. Die houden heel erg van een hoge luchtvochtigheid en stilstaande lucht.

Ik heb een dubbele ventilator http://www.wesdijk.nl/dieren/7596-thickbox_default/jbl-cooler-100.jpg ,deze zoemt redelijk en is wel krachtig zodat alle fog erboven uit gaat,moet de ventilator altijd aanstaan of gewoon met timer bv 4 x per dag.Welke zijn zo de orchideeen die het goed doen in vochtige terrarium ?
kristoff

Berichtdoor andré g » ma aug 07, 2017 8:36 pm

Dag Kristof ,
ik zie dat je van Rijkevorsel bent. Rij ééns naar Akerne Orchids in Brasschaat , daar zullen ze je met raad bijstaan . Jij kan er ook zeer mooie planten kopen. (en de juiste , want anders geef je veel geld uit aan iets wat toch niet lukt)
Gr
andré g

Berichtdoor kristoff » ma aug 07, 2017 9:12 pm

andré g schreef:Dag Kristof ,
ik zie dat je van Rijkevorsel bent. Rij ééns naar Akerne Orchids in Brasschaat , daar zullen ze je met raad bijstaan . Jij kan er ook zeer mooie planten kopen. (en de juiste , want anders geef je veel geld uit aan iets wat toch niet lukt)
Gr

Hoi,mijn aerangis en epidendrum orchidee en andere komen van akerne en nog andere,de orchidarium moet gewoon lukken ook al ben ik een beginneling:).Op akerne staan de soorten ook met hun gewenste temperatuur enzo,dat is nog wat uitzoeken en uitvissen welke er in terrarium bloeien.
kristoff

Berichtdoor Michiel Janssen » di aug 08, 2017 11:20 am

kristoff schreef:Welke zijn zo de orchideeen die het goed doen in vochtige terrarium ?

Van alle soorten kun je opzoeken onder welke condities je ze moet houden. Soorten die bijv. 80% luchtvochtigheid nodig hebben, lijken me geschikt voor een orchidarium. Ik vermoed dat dat vooral soorten zijn uit tropische regenwouden of uit nevelwouden. Die eerste hebben tropische temperaturen nodig, die tweede groeien doorgaans koeler want nevelwouden vind je vooral in de bergen.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Re: orchidarium update

Berichtdoor kristoff » za aug 12, 2017 6:22 pm

Heb deze ondertussen wat afgewerkt,op de bodem ligt bark en wat stronken kurk en een stronkje met gekocht mos(flame?).De orchideeën dat ik had heb ik uit hun potje gedaan en op kurk gebonden met klein beetje spagnum,heb er ééne om de stam geplaatst en gewoon op de bodem(bark).Is dit te doen of zijn er dingen verkeerd ?Weet alleen nog niet juist hoeveel keer de fogger aan moet,het mag niet te nat zijn en iemand zei dat er geen ventilatie in moet omdat de bak open is boven.
De orchideeën allemaal uit hun potje doen was wel raar,schrik dat die gaan uitdrogen en niet graan bloeiem open en bloot :/
Afbeelding
Commentaar mag altijd al is het negatief:),tis mijn eerste probeersel.
kristoff

Keer terug naar Techniek