Gezocht: Cattleya 60 jaar geleden in bruidsboeket moeder

Vraag en aanbod van Orchideeën, er mogen hier geen commerciële aanbiedingen worden gedaan. In geval van twijfel worden berichten zonder opgave van reden verwijderd.

Gezocht: Cattleya 60 jaar geleden in bruidsboeket moeder

Berichtdoor 7anita7 » di apr 05, 2016 9:14 am

Afbeelding
Hallo allemaal,

2 mei zijn mijn ouders 60 jaar getrouwd. Mijn vader heeft toen het bruidsboeket voor mijn moeder gemaakt. Hij wil dit boeket nu op hun trouwdag weer aan haar geven. Ik ben dus op zoek naar de Cattleya die daar in verwerkt was. Wie kan me helpen? De foto is niet heel duidelijk maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Het is een grote bloem, lijkt op de foto wit maar m'n vader zegt dat 'ie rose was.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes,
Anita
Laatst bijgewerkt door 7anita7 op wo apr 06, 2016 12:08 pm, in totaal 5 keer bewerkt.
7anita7

Re: Gezocht: Cattleya 60 jaar geleden in bruidsboeket moeder

Berichtdoor Chris F » di apr 05, 2016 7:36 pm

Chris F

Berichtdoor bboemertje » di apr 05, 2016 8:21 pm

Afbeelding
deze heb ik gekocht bij jan van de linden in brakel de bloemen waren nog dicht
hij had er nog een paar staan waar de bloemen al open van waren
Gr. Jolanda
bboemertje

Berichtdoor 7anita7 » wo apr 06, 2016 12:03 pm

Chris F schreef:Om een foto te uploaden zie: http://www.nov-orchidee.nl/bb/viewtopic.php?f=8&t=3763

Bedankt, het is gelukt!

bboemertje schreef:Afbeelding
deze heb ik gekocht bij jan van de linden in brakel de bloemen waren nog dicht
hij had er nog een paar staan waar de bloemen al open van waren

Dat is 'm volgens mij niet. Maar ik zie op de website veel foto's en informatie dus ik ga daar zeker ook even verder zoeken.

Mocht iemand nog ideeën en/of suggesties hebben, dan hoor ik het graag!
7anita7

Berichtdoor petervschie » wo apr 06, 2016 3:57 pm

in www.google.nl zoeken op Cattleya en afbeeldingen selecteren.
petervschie

Berichtdoor Chris F » wo apr 06, 2016 10:25 pm

Hallo Anita,

De foto is inderdaad niet zo heel duidelijk, maar afgaande op de info die jij geeft (rose, begin mei circa 1955-1956) en de vrij karakteristieke buisvormige lip van de bloem zichtbaar op de foto en wat andere kenmerken, ben ik geneigd te denken (vrijwel zeker) dat het een Cattleya mossiae betreft. Deze soort was in de jaren '40-'60 van de vorige eeuw erg populair als snijbloem en werd op grote schaal voor dit doel gekweekt, omdat soort makkelijk te kweken is, rijkelijk bloeit, veel kleurvariaties kent en heel belangrijk, de bloemen lang houdbaar zijn. Kijk eens hier:

https://www.google.nl/search?q=cattleya+mossiae&biw=1280&bih=597&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjsm-796frLAhXI8A4KHT33DdYQ_AUIBigB&dpr=1.5

De vraag is echter of je via de reguliere bloemenhandel nog aan bloemen van Cattleya mossiae kan komen. Misschien via een hobbykweker?

Verder spittend ben ik dit lezenswaardig artikel nog tegengekomen:

http://www.chadwickorchids.com/?q=content/great-cattleya-species-cut-flower-era

Succes ermee!
Chris F

Berichtdoor 7anita7 » do apr 07, 2016 10:39 am

Chris F schreef:Hallo Anita,

De foto is inderdaad niet zo heel duidelijk, maar afgaande op de info die jij geeft (rose, begin mei circa 1955-1956) en de vrij karakteristieke buisvormige lip van de bloem zichtbaar op de foto en wat andere kenmerken, ben ik geneigd te denken (vrijwel zeker) dat het een Cattleya mossiae betreft. Deze soort was in de jaren '40-'60 van de vorige eeuw erg populair als snijbloem en werd op grote schaal voor dit doel gekweekt, omdat soort makkelijk te kweken is, rijkelijk bloeit, veel kleurvariaties kent en heel belangrijk, de bloemen lang houdbaar zijn. Kijk eens hier:

https://www.google.nl/search?q=cattleya+mossiae&biw=1280&bih=597&source=lnms&tbm=isch&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwjsm-796frLAhXI8A4KHT33DdYQ_AUIBigB&dpr=1.5

De vraag is echter of je via de reguliere bloemenhandel nog aan bloemen van Cattleya mossiae kan komen. Misschien via een hobbykweker?

Verder spittend ben ik dit lezenswaardig artikel nog tegengekomen:

http://www.chadwickorchids.com/?q=content/great-cattleya-species-cut-flower-era

Succes ermee!

Bedankt! lijkt er inderdaad heel veel op. Ik ga de foto aan mijn vader voorleggen. Hij twijfelt nu toch of 'ie niet wit was. Het wordt inderdaad een zoektocht, ik hou me aanbevolen voor tips!
7anita7

Berichtdoor Chris F » do apr 07, 2016 12:13 pm

Er bestaan ook geheel witte (= alba) en wit met gekleurde lip (= semi-alba) vormen van Cattleya mossiae. Als je op Cattleya mossiae alba en semi-alba googlet zie je genoeg voorbeelden, die je aan je vader kan laten zien. Misschien herkent hij dan de bloem.

Overigens, als je niet aan Cattleya mossiae zelf kan komen dan bestaan er genoeg andere Cattleya hybriden die als snijbloem worden aangeboden. De betere bloemist moet je eraan kunnen helpen.
Chris F

Berichtdoor 7anita7 » vr apr 08, 2016 8:19 am

Chris F schreef:Er bestaan ook geheel witte (= alba) en wit met gekleurde lip (= semi-alba) vormen van Cattleya mossiae. Als je op Cattleya mossiae alba en semi-alba googlet zie je genoeg voorbeelden, die je aan je vader kan laten zien. Misschien herkent hij dan de bloem.

Overigens, als je niet aan Cattleya mossiae zelf kan komen dan bestaan er genoeg andere Cattleya hybriden die als snijbloem worden aangeboden. De betere bloemist moet je eraan kunnen helpen.

Bedankt Chris! Ik spreek m'n vader vanochtend en zal ze laten zien. Ben al een heel stuk verder gekomen. Moet gaan lukken nu! Uiteraard laat ik het nog even weten!
7anita7

Berichtdoor 7anita7 » za apr 09, 2016 9:58 am

Ik heb de foto's aan m'n vader laten zien en volgens hem was het de Cattleya Mossiae Alba. We zijn nu dus in contact met een Bloemist en die gaat kijken of hij er aan kan komen. Moet nu helemaal goed komen!
Heel erg bedankt en ik zal via dit forum nog laten weten of het gelukt is en een foto laten zien.
7anita7

Berichtdoor bboemertje » wo mei 18, 2016 9:21 pm

hoi 7anita7
is het nog gelukt met je boeket
Gr. Jolanda
bboemertje

Keer terug naar Vraag en aanbod