mijn paludarium

Vragen en berichten over vensterbank Orchideeën

Berichtdoor RenéeS » ma jan 04, 2010 1:16 pm

Hoi René,
Super, die bloemen! Zo te zien hebben de planten het prima naar hun zin. Wat is de temperatuur in je paludarium? Komen er trouwens ook beestjes (kikkers) in?
Groetjes,
Renée
RenéeS

Berichtdoor rene74monte » ma jan 04, 2010 6:29 pm

heel misschien een paar kikker , maar ik ben daar helemaal nog niet zeker over, en de temp is s`nachts ongeveer tussen de 16 en 18 graden , en overdag tussen de 23 en 27 , zo te zien hebben de plantjes het wel naar hun zin ,
ik ben er alleen niet zeker van dat de promeneae`s het wel halen , die hebben namelijk nog al wat te verduren gehad.

we zullen wel zien
rene74monte

Berichtdoor Peter Mudde » ma jan 04, 2010 10:34 pm

Promenaea's zijn sterk, Dat gaat vast wel weer lukken als je het niet erg vindt een poosje tegen wat dooi-ige knollen aan te kijken..
Koude nachten is voor de meeste gifkikkertjes niet zo'n probleem.. De mijne heb ik jaren gehouden met nachttemperaturen tussen de 16 en 18 graden in de winter ( aardbeikikkertjes..) en nog wel eens veel lager, per ongeluk.. Het is net als met planten.. Een week te koud overleven ze wel.. een uur te warm niet...
Peter Mudde

Berichtdoor rene74monte » ma jan 11, 2010 6:43 pm

eindelijk is de bulbophyllum uit
de knop

Afbeelding

en de bloem

Afbeelding
rene74monte

Berichtdoor dries666 » wo jan 13, 2010 12:14 am

wauw fantastische bloemen, zo te zien hebben ze het echt wel naar hun zin in hun nieuwe omgeving, anders zouden ze niet meteen bloemen denk ik XD... gefeliciteerd, kvind et echt een prachtig paludarium... kwou dak er zelf ook zo een had ...

groeten,
dries
dries666

Berichtdoor *San » wo jan 13, 2010 9:53 am

Dit wordt straks een prachtig gezicht.. het is nu al mooi maar als ie meer volgroeid is... Ik ben benieuwd!!
*San

Berichtdoor rene74monte » za feb 20, 2010 9:50 pm

dit weekeinde wat planten bij gekocht ,
een comparettia speciosa , een restrepia , volgens mij ook een mini bulbophyllum , nog twee mini`s waar ik het totaal niet van weet wat het is ,
2 bromelia`s voor de kikkertjes die er in moeten komen ,
1 ficus panama , 1 monstera dubia , en nog wel wat geloof ik :shock:

ik ieder geval wordt de bak al mooi vol , er komt verder ook niets meer bij in , het moet zich nu gaan zetten
rene74monte

Berichtdoor Sproetje » do maart 11, 2010 8:41 pm

Heel leuk om dit topic te volgen, aangezien ik ook aan de rand sta om eindelijk eens mijn eigen paludarium te gaan inrichten :wink: .

Ben nu nog helemaal aan het uitdenken hoe ik de bak ga inrichten, aangezien er ook een goed watergedeelte in moet komen. Het moet een biotoop worden voor orchideeen, gifkikkers (Epipedobates tricolor), dwerggekko's en visjes! Zo zien de gekko's eruit:

Afbeelding

Rene, als het goed is kun jij bij deze temperaturen makkelijk een paartje of 3 stuks E. tricolor in je bakje kwijt! Ze fluiten heel mooi en zijn makkelijk om te verzorgen.

Mag ik vragen welke verlichting je boven je bak hebt (als dit al niet eerder is aangegeven)?

Groetjes,

Wendy
Sproetje

Berichtdoor rene74monte » vr maart 12, 2010 6:57 pm

tricolor wil ik er niet in hebben , om te beginnen vindt ik ze niet mooi , en ten tweede krijgen die veel te makkelijk jonkies , zelf zitten we te denken aan dendrobates ventrimaculata en phyllobates auratus , maar we zijn er nog niet helemaal uit , we willen eerst naar de paludarium beurs in nieuwegein , en daarna nog naar de kikker beurs in hengelo.

boven mijn bak hangen twee tl5 buisjes van 24 watt , en drie dulux pl lampen van 36 watt
ik heb er zo veel boven hangen omdat mijn bak relatief hoog is , nl 1,20.

alle orchideeen groeien als een idioot en ik heb dingen in de bloei gehad die dat nog nooit hadden gedaan .
vandaag is er ook een restrepia knopje uit gekomen.

ps , wat zijn dat prachtige gekko`s zeg !
rene74monte

Berichtdoor rene74monte » za maart 13, 2010 5:54 pm

weer een mooie restrepia in de bloei , het zijn echt geweldig leuke plantjes.

Afbeelding
rene74monte

Berichtdoor SilverSan » za maart 13, 2010 6:30 pm

Wat een leukerd zeg!!
SilverSan

Berichtdoor Sproetje » za maart 13, 2010 9:03 pm

Mijn voorkeur gaat ook uit naar mooiere kikkers maar ik wil eerst even veilig beginnen zeg maar. Mijn plan is om eerst te beginnen met tricolor en na een tijdje wil ik ze verruilen voor Ameerega pepperi en de Excidobates mysteriosus. Ik zal van beide een foto bij sluiten

Afbeelding

Ameerega pepperi

Afbeelding

Excidobates mysteriosus

Ik ken iemand die kikkers kweekt dus ik kan makkelijk ruilen..

De gekko is Lygodactylus williamsi.

Beide kikkers fluiten heel mooi maar zijn geschikt voor de wat meer ervaren kikker en paludariumhouder. Ze kosten ook redelijk wat dus daarom wil ik het ook niet riskeren dat er heel snel 50 euro op zijn of haar rug ligt :wink:

Maar met Restrepia wil ik het zeker gaan proberen. Heb ook weer ergens anders gelezen dat die het niet deden. Maar jij hebt mazzel met die hoge bak. Mijn bak is maar 60 hoog..
Sproetje

Berichtdoor rene74monte » za maart 13, 2010 11:05 pm

dat zijn inderdaad mooie kikkers ja .
wat die restrepia`s betreft , je zal dan soorten moeten zoeken met dunnere bladeren , die moeten meer vocht hebben ,
die ene die ik nu in bloei heb staat helemaal boven in en heeft dikkere bladeren .
het is gewoon een kwestie van proberen en goed opletten , ik heb de meesten met een plukje mos vastgezet op plekken waar nog net iets water langs de wand loopt zodat het mos wat water opzuigt en tegelijkertijd niet te nat wordt , en ik moet zeggen dat dat prima schijnt te werken
rene74monte

Berichtdoor Peter Mudde » za maart 13, 2010 11:07 pm

Even voor de goede orde, Die E. mysteriosus is in Nederland niet legaal te houden.. En die E. pepperi.. is mooi op plaatjes, maar in de praktijk zul je' m zelden zien..
Bij kikkers moet je e rook rekening mee houden, dat je hun voedseldieren af en toe zult moeten bepoederen met kalkpreparaten.. dat kan voor orchideen soms verkeerd uitpakken. Een alternatief is voeren met 'weideplankton' maar daar zitten soms echt vervelende beesten onder. Bij mij komen er wel eens slakjes mee, en dat is knap vervelend.
Ik heb overigens twee hagedisjes in m'n paludarium en geen kikkers.. (nog..) Orchideen, zijn in mijn paludarium een 'bijverschijnsel'.
Peter Mudde

Berichtdoor rene74monte » za maart 13, 2010 11:18 pm

ik heb pas ergens gelezen dat ze die mysteriosus gekweekt hebben in duitsland , en het schijnt dat dat de eerste keer is .
en een paludarium zonder orchideeen is toch geen paludarium ? :D
rene74monte

VorigeVolgende

Keer terug naar Vensterbank