Gaan deze het nog overleven? iemand tips?

Vragen en berichten over vensterbank Orchideeën

Gaan deze het nog overleven? iemand tips?

Berichtdoor Jolieanda » zo nov 16, 2014 2:25 pm

Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels ongeveer 12 phalaenopsis orchideen in huis staan, welke het allemaal goed doen. Hoewel en momenteel in de meesten geen bloemen zitten. Ben net verhuisd en heb nog niet de juiste plek gevonden om ze weer in bloei te krijgen. Maar dat is niet waarom ik dit bericht schrijf.

Ik heb ook 2 mini phalaenopsisen in huis staan, en ik vraag me af of deze nog te redden zijn zie hieronder de foto's. Beide hebben nog precies 2 inimini gezonde worteltjes de rest heb ik weg moeten knippen.
Dit is ongeveer mijn 10e poging met de mini phalaenopsisen. In het begin had ik aldoor wortel rot waardoor ik ze nu te weinig water heb gegeven en de boel is verdroogt. Heeft er hier iemand tips hoe het wel moet??
1x per week of 1x in de 2 week water en hoeveel dan? Want het nadeel van deze kleine worteltjes is dat ik niet kan zien wanneer ze wit worden als ik ze in de bark zet. Iemand goede tips??

In iedergeval heel erg bedankt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jolieanda

Re: Gaan deze het nog overleven? iemand tips?

Berichtdoor peterrijntjes » zo nov 16, 2014 8:32 pm

Hallo Jolieanda,
normaliter dompel je Phalaenopsissen 1 x per week. Ik geef altijd regenwater. Nu is het wel zo dat de standplaats ook invloed heeft op het water geef gedrag. Regel is hoe warmer( en lichter), hoe meer water. Nu heb je wel 2 stekken, noem ik het maar. Dan moet je wat meer water geven. Gebruik in eerste instantie een middelmatige grove bark en houdt dat aan de vochtige kant om( als er wortels gaan groeien) te minderen naar 1 x per week.

:D
peterrijntjes

Berichtdoor RdB » zo nov 16, 2014 9:15 pm

Om de overlevingskansen te verbeteren kun je die bloemstengel beter verwijderen. Hij moet zijn kracht in de wortels steken, niet in de bloemen.

Ruud
RdB

Berichtdoor Jolieanda » zo nov 16, 2014 9:58 pm

Hallo Peter,
dit zijn geen stekjes dit mini phalaenopsis die heb ik zo klein gekocht vol met bloemen. Maar uhm wat is middelmatige grove bark? Ik heb maar 1 soort gekocht bij de kweker weg.
Maar in ieder geval bedankt voor uw reachtie
Jolieanda

Berichtdoor Jolieanda » zo nov 16, 2014 9:59 pm

Hallo Ruud,
de stengels heb ik verwijderd. Verder nog tips?
gewoon terug zetten in de bark en dan wortelrot en verdroging proberen te voorkomen?
Jolieanda

Berichtdoor RdB » zo nov 16, 2014 10:23 pm

Inderdaad, indien je de moeite wilt nemen kun je de onderzijde van de bladeren 1-2 per week 's avonds vochtig maken, helpt goed tegen het uitdrogen ('s avonds staan de huidmondjes open). Verder goed in de gaten houden maar ze blijven knap lastig.

Ruud
RdB

Keer terug naar Vensterbank