Verzorging dendrobium

Vragen en berichten over vensterbank Orchideeën

Verzorging dendrobium

Berichtdoor JJJ » ma okt 24, 2016 11:14 am

Hallo,

Ik heb afgelopen winter in het tuincentrum een afgeprijsde, bijna-uitgebloeide dendrobium gekocht. Deze heb ik vervolgens gesplitst, en opgepot in orchideeëngrond van het tuincentrum. Zie de onderstaande foto's voor het resultaat.

Na het verpotten, als ik me goed herinner in het begin van het voorjaar, zijn ze vrij snel naar buiten gegaan, op een beschut plekje uiteraard. Afgelopen zomer hebben ze allebei een stuk of 2 nieuwe scheuten ontwikkeld. Hopelijk is dat op de foto's goed te zien. Eén van die scheuten is een keiki, vrij hoog op één van de bulben. Inmiddels heb ik ze natuurlijk binnen gezet. Ze staan nu op een kamer waar ze vrij veel licht krijgen, maar bij een lage temperatuur (graad of 13-15 's nachts, 15-17 overdag).

M'n vraag is nu natuurlijk: wat kan ik de komende maanden het beste doen, om ze weer in bloei te krijgen? Is de plek waar ze nu staan goed, of moeten ze misschien warmer? Ze zouden ook in de woonkamer kunnen. En is er verder nog iets nodig? Kan ik de oude bulben gewoon laten zitten, of kunnen die op een bepaald moment beter weg? En verder: wat voor soort is dit eigenlijk? Een Dendrobium nobile, als ik het goed heb?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
JJJ

Re: Verzorging dendrobium

Berichtdoor Patrick76 » di okt 25, 2016 10:28 am

Hoi,

De planten zien er prima uit, dus tot nu toe heb je het denk ik goed gedaan.

Mijn ervaring met Dendrobium; in de winter zo licht mogelijk (mag zelfs wat zon pakken) wegzetten, een temperatuur tussen 17 en 20 graden is prima (mag overdag wat oplopen). Vanaf half november gaat de plant in rust dus geef ik geen water meer (soms als ik denk nu krijgt hij het moeilijk dus als bulben erg indrogen) geef ik een heel klein beetje. Bladeren zal je voor een groot deel verliezen. In maart begin ik weer met water geven (vaak zie je dan al ergens weer iets van groei in de vorm van bloemen).
Oude bulben niet weghalen, bij sommige soorten komen daar zelfs weer bloemen aan en de bulben ondersteunen de rest vd plant met voeding.

Dit is mijn ervaring, maar het kan op velen manieren. Anderen hebben op een andere manier weer succes.
Vriendelijke groet,

Patrick

(Laelia, Phragmipedium, Catasetum & Stanhopea)
Afbeelding
Patrick76

Berichtdoor Chris F » di okt 25, 2016 11:06 am

Hallo,

Het is in ieder geval géén Dendrobium nobile type, eerder een uit de Dendrobium phalaenopsis-groep (Phalaenanthe groep). Heb je een foto van de bloemen?

Hoe dan ook en ervan uitgaande dat het phal-type is, het komt mij voor dat jouw kweekomstandigheden goed zijn, al kan het misschien een tikkeltje warmer. Echter, het onstaan van een keiki kan een aanwijzing zijn dat de omstandigheden niet optimaal zijn.
Phal. types, zowel botanen als hybriden, houden van warmte en vooral heel veel licht. Zolang de nieuwe bulben nog niet afgerijpt zijn en dus nog groeien, het medium licht vochtig houden en zeer matig bemesten (1x per maand of nog minder). Nadat de bulben volgroeid zijn stoppen met de bemesting en kun je het medium tussen watergeefbeurten laten opdrogen.

De oude bulben van een Phal.-type NOOIT verwijderen tenzij ze afgestorven zijn. Ze fungeren immers als voedings- en waterreservoir voor de nieuwere bulben en kunnen weer tot bloei komen! Door de oude bulben niet te verwijderen komt de plant ook krap in haar pot te zitten, iets waar Dendrobiums zich prettig bij schijnen te voelen.

Terugkomend op de keiki: als deze voldoende wortels heeft, zou ik haar verwijderen en apart oppotten (ruilobject!). De moederplant kan dan haar reserves gebruiken voor de aanzet van bloeistengels en knoppen ipv voor vegetatieve ontwikkeling.

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes ermee en graag zien we tzt foto's!

Chris F
Chris F

Berichtdoor bboemertje » wo okt 26, 2016 11:00 am

het lijk op een dendrobium barry oda de mijne is beetje verwildert maar komt in bloei

Afbeelding
Gr. Jolanda
bboemertje

Berichtdoor JJJ » ma okt 31, 2016 5:40 pm

Bedankt voor de tips! Ik heb de keiki voorzichting weggehaald, en opgepot in een nieuw potje. Voor de rest laat ik ze maar een tijdje zo staan :) .
JJJ

Berichtdoor lapu » zo nov 06, 2016 9:25 pm

Hallo

ik denk dat het een Dendrobium kingianum hybride is
deze staan bij mij nog gewoon buiten dat ze het lekker koud hebben en bloemtakken kunnen maken
bij te warme omstandigheden krijg je kijkjes in plaats van bloemen

groetjes
lapu

Keer terug naar Vensterbank