Phal met Vlek

Vragen en berichten over vensterbank Orchideeën

Phal met Vlek

Berichtdoor Marieken » za feb 04, 2017 11:43 am

Toen ik gisteren mijn Zygo op de foto wilde zetten, ontdekte ik ineens een veel zorgwekkendere plek op mijn Phalaenopsis. En nog wel op de meest robuuste en best groeiende en bloeiende van het hele stel, een drietakker van Ter Laak in Wateringen. Ik werd bijna boos op de plant dat ze nu ineens ook ging lopen hannessen, een sterk staaltje personificatie.... :roll:

In het op 1 na bovenste blad zit een weke, grijze ronde plek. De plek valt deels onder het blad erboven, maar loopt niet tot in de kroon van de plant. Gisteren was de plek heel zacht (voelde rot aan) en vandaag is het al iets meer ingedroogd. Ik lees op internet zaken over zich snel verspreidende bacteriele en virale infecties, die in een paar dagen een hele plant kunnen aantasten. Dat zou betekenen dat ik als de sodemieter het hele blad eruit moet halen. Maar ik zie in de afgelopen 12 uur geen enkele verspreiding, dus ik vraag me af of er niet gewoon water tussen de bladeren is blijven staan waardoor het blad lokaal is gaan rotten. En of dat dan niet gewoon indroogt tot een slechte plek, maar dat ik het blad kan laten zitten.

Hier wat foto's van de relschopper. Dit is de bloei, in werkelijkheid is het wat minder roze en wat roder dan mijn camera laat zien:

Afbeelding

Op dit moment bloeit ze nog wat na op nieuwe knoppen op 2 van de 3 bloeistengels:

Afbeelding

Hier zie je de plek aan de onderkant van het blad, op het bovenste blad aan de rechterkant:

Afbeelding

De vlek van bovenaf gezien, half onder het bovenste blad:

Afbeelding

Nog meer in detail:
Afbeelding

Op de foto is de plek wel heel grijs, in de werkelijkheid valt de plek minder op, groen grijzer zou ik zeggen.

Iemand enig idee wat het is en wat ik het beste kan doen? Voorlopig wou ik het zelf even aankijken...

Oh ja, er zit al een andere slechte plek op deze orchidee, dat is in het najaar gebeurt. Ze stond toen boven in een koudere kamer, en ik denk dat ze het daar te koud had en dat dit dus kou-schade is. Nadat ze verhuist is naar de woonkamer heeft die plek zich verder niet uitgebreid, maar misschien heb ik me vergist?

Afbeelding
Marieken

Re: Phal met Vlek

Berichtdoor Patrick76 » za feb 04, 2017 12:33 pm

Ik zou de plant in ieder geval apart zetten (ver weg bij andere planten vandaan in een andere ruimte). Op deze manier is de kans kleiner dat het de andere planten aantast.
Wat het is kan ik zo niet zeggen, kan een virus zijn of een bacterie misschien, is het mogelijk dat er water heeft gelegen op het blad op die plek?

Als het mijn plant was, was hij verdwenen in de vuilnisbak....
Vriendelijke groet,

Patrick

(Laelia, Phragmipedium, Catasetum & Stanhopea)
Afbeelding
Patrick76

Berichtdoor Bindi » za feb 04, 2017 12:56 pm

Hoi
Helemaal met patrick eens.
Bij mij zou de plant ver weg bij de andere planten gezet worden, tot ik zekerheid heb, wat er met de plant mis is.
Ik denk ook aan een ziekte.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Marieken » za feb 04, 2017 2:57 pm

dank, ik heb hem een meter of 2 van de rest vandaan gezet. een aankijken hoe het verder gaat dan maar...
als het uitbreid ga ik denk ik het hele blad wegsnijden, en als de plek indroogt kijk ik of het blad nog te redden is.
Marieken

Berichtdoor Patrick76 » za feb 04, 2017 4:45 pm

Ik zou hem echt op een andere kamer zetten, een simpel fruitvliegje (als voorbeeld) kan het misschien al overbrengen.
Vriendelijke groet,

Patrick

Afbeelding
Patrick76

Berichtdoor Chris F » za feb 04, 2017 5:12 pm

De cirkelvormige plek is vrijwel zeker een bacteriële (Erwinia) aantasting. Het kan veroorzaakt zijn doordat er water in het bladoksel heeft gestaan. Je ziet duidelijk dat er rondom de aangedane plek vergeling is wat duidt of aantasting c.q. beginnende afsterving.

Blad in zijn geheel verwijderen en eventuele snijvlakken en overige bladoksels behandelen met waterstofperoxide 3% of evt. zeer verdunde bleek (5% oplossing). Snijvlakken bedekkken met kaneelpoeder of een ander fungicide middel. Erg belangrijk is dat na de behandeling geen waterstof peroxide of bleek in de bladoksel achterblijft dus de plant een tijdje ondersteboven hangen of restanten vloeistof uit de oksels verwijjderen met tissuepapier.

Plant tijdelijk apart en wat droger houden en nooit van bovenaf begieten.
Chris F

Berichtdoor Marieken » zo feb 05, 2017 12:37 am

Patrick76 schreef:Ik zou hem echt op een andere kamer zetten, een simpel fruitvliegje (als voorbeeld) kan het misschien al overbrengen.

hmmm, ik kan hem niet echt ergens zetten waar het warm genoeg is er er ook nog licht komt. Ik kan hem helemaal donker zetten (op de toilet of in de gang) of in de kou, maar alle kamers waar het koud is zijn ook weer voorzien van andere planten, dus dan loop ik alsnog risico. toch maar weggooien dan misschien...
Marieken

Berichtdoor Patrick76 » zo feb 05, 2017 9:17 am

Dat is aan jou of je risico wilt lopen :wink:
Vriendelijke groet,

Patrick

Afbeelding
Patrick76

Berichtdoor Marieken » zo feb 05, 2017 10:56 am

Patrick76 schreef:Dat is aan jou of je risico wilt lopen :wink:

live on the edge! 8)

de vlek is niet groter geworden en droogt nu in, ik kijk het nog even aan...
Marieken

Keer terug naar Vensterbank