Nelly Isler (?) voelt zich slapjes

Vragen en berichten over vensterbank Orchideeën

Nelly Isler (?) voelt zich slapjes

Berichtdoor Marieken » za feb 04, 2017 12:10 pm

Deze rode orchidee komt van de Hornbach, en op het label stond... rode orchideeen compositie. Ik opereer onder de aanname dat het burrageara nelly isler is, oftewel Nel.

Nel stond een lange tijd (anderhalf jaar?) boven in een onverwarmde kamer te groeien, maar bloeien ho maar. Afgelopen najaar hebben we in haar voormalige kamer het raam vervangen, en ook een nieuwe betere thermostaat geinstalleerd. Het resultaat was dat het in de kamer kouder was, en mijn phals die er het jaar daarvoor probleemloos stonden, kregen afstervende bladuiteindes. Ik heb de planten toen naar mijn woonkamer verhuisd, hier staan ze aan een raam op het zuid oosten en, jammer voor hen, boven de radiator. Nel begon van ellende gelijk maar te bloeien. :D

De eerste bloei verliep niet zonder hindernissen, de bloemstengel zat vast in een harmonicablad. Met wat gepeuter had ik uiteindelijk toch twee stengels met elk 4-5 bloemen, hoewel ze het maar kort volhieden. De stengel was erg kort, misschien mede door het harmonicablad.

Nu, een paar maanden latern, staat ze weer met knoppen. Een van de knoppen is nu al 2 dagen aan het opengaan, en ik begin te denken dat het niks gaat worden... Ook hangen de bladeren wel heel erg slap, en ze zijn een stuk minder groen. Alle pseudobulben zien er verfromvraaid en droog uit, wat eigenlijk altijd wel zo lijkt bij Nel. Ik dompel haar ongeveer 1x per week of om de 6 dagen, afhankelijk van hoe droog de pot voelt. Ik denk, gezien de bladeren en de bulben, dat ze méér water nodig heeft, maar onderin de pot vind ik nu al best vaak rotte dode wortels. Ze staat in fijne bark.

Ik heb haar nu naast de verwarming gezet ipv erboven, ik denk dat dat al een stuk scheelt. Helaas is het daar weer donkerder, wat ze natuurlijk ook weer niet gaat waarderen. Misschien kan ik haar toch weer beter boven in de onverwarmde kamer zetten, in het onafgeschermde noord-west raam? Ik lees namelijk dat ze tot 13 graden kan hebben, dus hoewel mijn phals het boven te koud vinden, is het voor Nel misschien wel prima daar. Met die winterse grijze luchten denk ik dat het qua licht niet zoveel scheelt.

Mijn camera maakt het allemaal wat te roze, de knoppen zijn donkerrood:

Afbeelding

De bloemknop die nu al dagen bezig is met opengaan...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hangende blaadjes, sommige wat bleek. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe lang het blad meegaat, misschien is het gewoon klaar voor deze bladeren?

Afbeelding

Nieuwe wortel, ik had er wat schutbladeren afgehaald omdat ik een miniatuur slakkenhuis vond!!! Leuk dat regenwater, maar je haalt dus wel allerlei gespuis mee naar binnen... Gelukkig was het een leeg slakkenhuis en zo te zien maar 1.

Afbeelding

Zwarte spikkels, heeft ze eigenlijk altijd wel een beetje gehad:
Afbeelding
Marieken

Re: Nelly Isler (?) voelt zich slapjes

Berichtdoor Patrick76 » za feb 04, 2017 12:40 pm

De plant oogt wat gelig, en je schreef over rottende wortels. Ik ben eerder bang dat hij te veel water heeft gehad (in het verleden) daardoor zijn de wortels gaan rotten en heeft de plant nu dus een probleem.

Ik zou hem uit de pot halen, rotte wortels verwijderen, alle bark verwijderen en hem in nieuwe bark mix zetten.
Vriendelijke groet,

Patrick

(Laelia, Phragmipedium, Catasetum & Stanhopea)
Afbeelding
Patrick76

Berichtdoor Bindi » za feb 04, 2017 12:59 pm

Weer met patrick eens :)
Gebruik dan wat grove bark, dit helpt de plant om sneller te drogen.

Groetjes bindi
Bindi

Berichtdoor Marieken » za feb 04, 2017 1:06 pm

Misschien wel een goed idee, dan zet ik hem ook in een doorzichtige pot ipv die grijze, dan kan ik voortaan een beetje zien wat er gebeurt!

Gebruiken jullie ook grove bark voor orchideeen met fijne wortels? Ik overweeg ook om extra gaten te boren voor meer lucht.

En ik overweeg om de bloemstengels af te knippen als ik veel rotte wortels tegenkom, met verpotten is dat bloeien misschien nu niet handig?

Wel gek toch, dat ie én harmonicabladeren heeft en rotte wortels door te veel water... of zou het dan een combi zijn van te weinig water en veel te weinig afwatering/lucht?
Marieken

Berichtdoor Patrick76 » za feb 04, 2017 1:51 pm

De harmonicabladeren is een teken van verstoring in de watergift.

Ik zou een mengsel van bark (middel) met sphagnum doen. Ook wat extra gaatjes in de pot boren kan nooit kwaad. Als het mengsel na watergift bijna droog is opnieuw dompelen. En gebruik regenwater, en als meststof bijvoorbeeld Rainmix.

Er gaat veel energie van de plant naar de bloemstengels idd. Het is misschien wel slim om de bloemstengels te verwijderen in de hoop dat de plant nieuwe wortels aan wil maken.

En dan hopen dat de plant nog te redden is. Het is namelijk niet de meest makkelijke soort ;-)
Vriendelijke groet,

Patrick

Afbeelding
Patrick76

Berichtdoor Marieken » za feb 04, 2017 3:01 pm

Patrick76 schreef:De harmonicabladeren is een teken van verstoring in de watergift.

Ik zou een mengsel van bark (middel) met sphagnum doen. Ook wat extra gaatjes in de pot boren kan nooit kwaad. Als het mengsel na watergift bijna droog is opnieuw dompelen. En gebruik regenwater, en als meststof bijvoorbeeld Rainmix.

Er gaat veel energie van de plant naar de bloemstengels idd. Het is misschien wel slim om de bloemstengels te verwijderen in de hoop dat de plant nieuwe wortels aan wil maken.

En dan hopen dat de plant nog te redden is. Het is namelijk niet de meest makkelijke soort ;-)

nou... van alle planten die ik heb ben ik aan deze het minst gehecht. ik vind de bloemen eerlijk gezegd stinken :wink:

maar ik ga kijken wat er te redden valt. ik gebruik inderdaad al regenwater voor al mijn planten (vandaar dat slakkenhuisje denk ik).

Ik laat deze nu niet meer helemaal opdrogen tussen het dompelen, zoals ik wel doe bij de phals, juist omdat overal op internet staat dat ze graag altijd een beetje vochtig blijven. Maar jij hebt goede resultaten met deze orchidee door hem toch wel helemaal droog te laten worden?
Marieken

Berichtdoor RdB » za feb 04, 2017 11:53 pm

's Winters dompel ik deze elke week, s zomers speelt hij buiten. dat gaat al jaren redelijk goed al vergeet ik hem buiten wel eens, moet wel regelmatig nieuwe bark hebben..

Ruud
RdB

Berichtdoor Marieken » zo feb 05, 2017 12:54 am

RdB schreef:'s Winters dompel ik deze elke week, s zomers speelt hij buiten. dat gaat al jaren redelijk goed al vergeet ik hem buiten wel eens, moet wel regelmatig nieuwe bark hebben..

Ruud

bedankt Ruud, en zien de pseudo bulben er bij jouw plant dan ook zo frommelig uit als bij de mijne? ik zag ze vandaag weer bij de hornbach en nieuw zien ze er heel wat beter uit dan bij mij viel me op...
Marieken

Berichtdoor RdB » ma feb 06, 2017 9:08 pm

Ja, zo mooi als de kweker krijg ik ze ook nooit, maar hij bloeit wel elk jaar.

Ruud
RdB

Berichtdoor Marieken » zo feb 12, 2017 3:30 pm

nou, ik heb Nel uit de pot gehaald, en de hele wortelkluit bleek weggerot. klassieke beginnersfout, de plant werd wat minder dus ik ben meer water gaan geven...

ik heb haar helemaal afgespoeld (compleet onder water) en met groene zeep spray (action bio inecticide) behandeld omdat ik vermoed spint of iets anders te hebben in huis, ik zie het op de munt en jalapeno peper planten die in dezelfde vensterbank stonden. de bloemstengels heb ik weggeknipt. ook de andere planten heb ik allemaal afgenomen.

Nel heeft vervolgens ondersteboven een dagje gedroogd, maar er zijn weinig goede wortels. Alles is bruin, deels voelt het wel stevig, dus ik vraag me af of alles rot is of deels alleen verkleurd? wortels die stevig voelde heb ik maar laten zitten, anders is er geen wortel meer over.

Ik heb haar nu in een vaas gezet met een laagje water onderin, wie weet kan ze in water groeien. ik kan online niet echt vinden of deze orchidee daar geschikt voor is, maar aangezien ze nu toch een soort van overnieuw moet beginnen leek het me een mooi moment voor een experiment. Ze staat nu ook boven, waar het minder warm is dan in de woonkamer.

Ziggy (de Zygopetalum) staat nu ook boven, omdat ik begrijp dat die ook wel tegen wat koelere temperaturen kan, net als Shelob (brassia shelob tolkien/Bratonia/Miltassia). Ziggy zat in een zelfde grijze pot als Nel, dus ik heb hem daar ook maar eens uitgehaald en in een transparante pot met extra gaten gezet. Gelukkig zien zijn wortels er kerngezond uit, alles wit en vol met actieve groeiende punten. Shelob zit te vastgegroeid in haar ondoorzichtige pot, en ik kreeg haar er maar een cm uit, maar omdat dat er ook prima uitzag en zij het sowieso fantastisch lijkt te doen, heb ik dat maar gelaten.
Marieken

Berichtdoor Patrick76 » zo feb 12, 2017 4:05 pm

Hoi,

Je hebt het over een grijze pot, deze heeft toch wel gaten onderin mag ik aannemen? (nooit een plant in een pot zonder gaten, dan kan overtollig water niet weg)
Vriendelijke groet,

Patrick

Afbeelding
Patrick76

Berichtdoor Marieken » zo feb 12, 2017 6:47 pm

Patrick76 schreef:Hoi,

Je hebt het over een grijze pot, deze heeft toch wel gaten onderin mag ik aannemen? (nooit een plant in een pot zonder gaten, dan kan overtollig water niet weg)

jazeker, het zijn de grijze kunststof potjes met gaten in de bodem waar de planten bij aankoop in zaten.

Afbeelding

Afbeelding

de oude grijze pot rechts en een transparante pot met heel veel extra ventilatie :D
Marieken

Berichtdoor Patrick76 » zo feb 12, 2017 8:07 pm

Dan heb ik niks gezegd ;-)
Vriendelijke groet,

Patrick

Afbeelding
Patrick76

Keer terug naar Vensterbank