Vanda in vaas

Vragen en berichten over vensterbank Orchideeën

Vanda in vaas

Berichtdoor carolinaflower » di mei 15, 2007 3:53 pm

Hallo

Een 6maanden geleden kreeg ik van een plantencentrum hier in de buurt
een vanda in vaas(heel aardig hoor),maar er zat geen 1 wortel aan,en wat er aan zat was soppig verrot,of helemaal verdroogd

Nou..... dacht ik,dat gaat nooit meer goed komen!!!!!
Maar ik ben hem gaan verzorgen zoals mijn anderen orchideeen.

Hij had ook nog nooit een bloemstengel gehad,want dat vond ik nergens terug.

En wat denk je??????????????????????????
Er zitten sinds kort weer 3 nieuwe dikke wortels aan,het blad gaat weer verder met nieuw maken,en......................de eerste bloemstengel komt eraan!!!!!
nog wel heel klein hoor,maar met mijn vergrootbril op lijkt het al heel wat!!!

Ik ben zo benieuwd wat de kleur is!!!!

Nu had ik nog een vraagje??
in een andere vaas heb ik nog een vanda,waar onderin het mandje allemaal nieuwe plantjes groeien,moet ik die nu laten zitten, of moet ik dat weg knippen???ik hoor het graag

Fijne middag nog!!!!
Gr.Carla
carolinaflower

Re: Vanda in vaas

Berichtdoor llinde » di mei 15, 2007 5:50 pm

carolinaflower schreef:Nu had ik nog een vraagje??
in een andere vaas heb ik nog een vanda,waar onderin het mandje allemaal nieuwe plantjes groeien,moet ik die nu laten zitten, of moet ik dat weg knippen???ik hoor het graag

Fijne middag nog!!!!
Gr.Carla

Rustig laten zitten die kleine plantjes.
Vaak ontstaan ze als het niet goed gaat met de grote plant, maar dat is niet altijd het geval.

Luit
llinde

Vanda in vaas

Berichtdoor Henk K » di mei 15, 2007 6:10 pm

Hallo Carla,
Je kent mij niet, althans niet van dit forum maar met een bepaalde regelmaat las ik ook je berichten die je vanaf vorig jaar maart hier gepost heb. Gefeliciteerd met de arme Vanda die je weer zodanig heb opgelapt dat die weer wortels kreeg en nu dan de eerste tekenen van een bloemstengel die er aankomt. Goed gedaan! Ik miste trouwens een begeleidende foto die je vast al heb gemaakt van de plant want dat zag ik wel dat je dat keurig kon.
Ik zou zelf de jonge plantjes niet weg knippen maar lekker laten groeien tot dat zij voldoende wortels zelf hadden gemaakt zodat je ze er daarna van de moederplant los kan maken en mogelijk weer op kan laten groeien. Ja. het kost dan weer een paar extra vazen en ruimte maar je behoeft het niet te doen natuurlijk. Kan er anderen dan mogelijk blij mee maken. Ik weet alleen niet of dat kan uiteraard i.v.m. de vaas. Ik heb zelf 4 Vanda's voor het raam hangen waarvan 1 in een Vaas en wat schetst mijn verbazing een 3 weken geleden. Er kwamen in die plant aan beide zijden bloemstengels zoals ik ze vorig jaar september ongeveer ook zo in ons winkelcentrum gekocht heb.

Afbeelding

Groeten,

Henk
Laatst bijgewerkt door Henk K op za mei 26, 2007 10:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Henk K

Berichtdoor Vicky » di mei 15, 2007 7:21 pm

Leuk dat ze het zo goed doen!

Ik hoop dat die van mij het ook zo goed gaat doen. :D
Vicky

Berichtdoor carolinaflower » di mei 15, 2007 7:56 pm

Hallo

Luit,dat zal goed kunnen,het gaat al een hele tijd niet zo goed met hem.hij heeft al een hele grote zijscheut gemaakt,maar er komen geen worteltjes aan ,zodat ik hem bij zijn moeder weg kan halen,ik laat het maar zo.

Tuurlijk Vicky,gaat het goed met jouw Vanda.

Hoi Henk
Afbeelding
Hierbij een foto
zie je hoe weinig wortels!!!!
En wat gaaf zeg 2 nieuwe bloeistengels aan jouw vanda,GEWELDIG hoor!!!!
Monica heeft mij geleerd hoe ik foto,s hier kon plaatsen.
Ikzelf ben nog niet erg bijdehand op de pc.Afbeelding
Ben jij al lang met het virus besmet???
Ik bedoel het orchideeen virus hoor!!!!!
Zelf ben ik nu 2 jaar verslaafd!!!

fijne avond
Gr.carla
carolinaflower

Vanda in vaas

Berichtdoor Henk K » di mei 15, 2007 8:51 pm

Hallo Carla,

Hoelang ik besmet ben met het org. virus ? Nou dat weet ik niet precies maar kocht een jaar of vier / vijf geleden de eerste Plalaenopsis, keek dar eerst eens een klein jaartje naar, zag daarna in de bloemen zaken wat meer van deze Plals staan en kochjt daar toen 1 en wat later weer 1 bij. Zei tegen mijn vrouw, mooier als een bos bloemen en in feite (hoelang bloeien die wel niet) niet duur. Werd een kleine 2 jaar geleden lid van de org. vereniging, zag vele andere soorten en kocht daar van soms een aantal. Heb er nu bij elkaar in de vensters (even weer tellen hoor.....!) 47 planten staan, er hangen er 4 voor het voorraam, maar nu even niet want zij regenen op dit moment even nat buiten aan de waslijnen en er staan er staan er precies nu tien buiten en er hangen er 5 buiten op schors, omdat deze allen wat koel gekweekt moeten worden.
Tevens heb ik nog een 5 tal kleinere Tillantia's inmiddels buiten hangen op schors en ik kocht afgelopen donderdag een Nepenthes Alata die ik ook wel leuk vind maar of dat wel wijs was, ik dank van niet want die moet eiegenlijk echt in een kas hangen, of liever gezegd klimmen omdat die erg vochtig en warm moet staan. (Zijn geen org. natuurlijk maar ik zag dat jij ook een Tillandsia had)
Of dit een Org. virus heet, geen idee maar ik vind het wel erg leuk en mooi!
http://img515.imageshack.us/img515/5169/p5130032nm7.jpg
http://img444.imageshack.us/img444/3028/p5130039an7.jpg

o ja, deze vergat ik nog even, een Dendrobium Kingianum en als tie bloeit, prachtig die kleine bloemen in januarie.
http://img527.imageshack.us/img527/797/p5100017te1.jpg

Groeten, Henk
Henk K

Re: Vanda in vaas

Berichtdoor Henk K » di mei 15, 2007 9:40 pm

en toen ik net even in de keuken kwam zag ik deze ook nog.
http://img511.imageshack.us/img511/6994/p5150003wu9.jpg

Groeten, Henk
Laatst bijgewerkt door Henk K op zo jul 08, 2007 9:56 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Henk K

Berichtdoor Henk K » di mei 15, 2007 10:03 pm

Hallo allen,

Is er misschien iemand die mij kan vertellen hoe ik aan deze mesttstoffen kan komen zonder dat ik naar een NOV dag o.i.d. moet. Zijn er leveranciers die zoiets per post kunnen leveren?
http://img364.imageshack.us/img364/9430/p5110038jr3.jpg

Bijvoorbaat dank

Henk
Laatst bijgewerkt door Henk K op di mei 15, 2007 10:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Henk K

Berichtdoor Rick » di mei 15, 2007 10:07 pm

Uhm, welke meststoffen bedoel je?
Rick

Berichtdoor Henk K » di mei 15, 2007 10:31 pm

Rick, dank voor je reactie, ik vergat een foto van de bakjes te laten zien en ze staan boven jouw bericht.

Henk
Henk K

Berichtdoor Rick » di mei 15, 2007 10:35 pm

Volgens mij kun je ze bij Claessen bestellen (even een mailtje sturen). Website: http://www.claessenorchideeen.nl/contact.html

En Wubben heeft sowieso precies dezelfde bakjes als op jouw foto en zij versturen ook per post als je via mail besteld (ik neem aan dat je hun website hebt?). Claessen heeft misschien ook precies dat merk, maar dat weet ik niet zeker, ik heb zulke vorm bakjes zien staan, maar ik had geen tijd om ze beter te bekijken.
Rick

Berichtdoor Gast » wo mei 16, 2007 7:51 am

"De Wilg" zal ook wel meststoffen verkopen.
Gast

Berichtdoor Rick » wo mei 16, 2007 9:14 am

Ja, maar ik weet niet of je daar via internet of telefoon kunt bestellen?
Rick

Berichtdoor Gast » wo mei 16, 2007 9:35 am

"De Wilg" is gevestigd aan de IJssel net als zijn woonplaats, vandaar.
Offtopic Carla in jouw topic.
Gast

Berichtdoor Rick » wo mei 16, 2007 10:29 am

Owww zo, ok.
Rick

Volgende

Keer terug naar Vensterbank