In bloei

Vragen en berichten over Hybriden Orchideeën

In bloei

Berichtdoor Dirk » di jun 03, 2008 8:48 am

De eerste heb ik gekocht als Dactylorhiza pardalina hybride. Ik kan nergens iets vinden over deze naam. Is de naam van de hybride pardalina of juist een van de originele soorten? misschien schrijf je het anders. Ik vind de bloem wel wat tegenvallen, erg klein en geen mooie tekening op de lip. Nu snap ik eigenlijk sowieso niet waarom je met Dactylorhiza's zou gaan kruisen, de soorten daarvan zijn al zo mooi dat het eindresultaat nooit beter kan zijn dan de ouders. ik zie niet waar daar een verbetering te halen valt.
Afbeelding

dit is een Paphiopedilum hybride zonder kaartje. ik vind dat ie erg lijkt op P. deperle, een primaire kruising tussen P. primulinum and P. delenatii. maar dat valt nooit met zekerheid te achterhalen. in ieder geval best een leuk plantje zo met drie bloemen.
Afbeelding

Groetjes,
Dirk

p.s. zo als julliie zien heb ik dit jaar een beetje last van luis. iemand een simpel idee om daar wat aan te doen? (geen gif)
Check ook mijn website voor meer (orchideeën)foto's:
http://s63.photobucket.com/albums/h123/Dirk80/
kies in het balkje links welke foto's je graag wil zien :)
Dirk

Berichtdoor RdB » di jun 03, 2008 9:26 am

Volgens mij is de naam (Dactylorhiza pardalina) goed geschreven en dus inderdaad óf de naam van de ouder óf het is de soort en geen hybride. Gelet op de matige tekening van jouw exemplaar kan ik mij weinig voorstellen bij een hybride, hij is immers eerder minder mooi dan de ouder. Dat suggereert dus eerder een minder individu dan een verbeterde hybride. Verder viel het mij op dat Edrom nurseries deze plant als hybride brengt maar verder in de beschrijving over species spreekt. Wellicht weet de oorspronkelijke leverancier meer maar daar zou ik niet te veel van verwachten. Er zijn maar bitter weinig leveranciers met verstand van zaken. D. pardalina zou zich behoorlijk moeten vermenigvuldigen. Misschien is het zinvol de plant te delen en één exemplaar b.v. wat zonniger te zetten. Ontwikkeling van kleur en tekening van de bloem wil dan wel eens beter zijn.
Als laatste kan je natuurlijk wat bloempjes uit elkaar halen en proberen te determineren aan de hand van een goede flora. Maar ook dat is bij Dactylorhiza nog niet eens zo eenvoudig,

Ruud
RdB

Berichtdoor Anabolic » za jun 07, 2008 11:14 am

Bij mij staat de Dactylorhiza maculata in bloei!
Bij het net uitkomen van de plant heeft hij wel wat last van slakkenvraat gehad.
Maar het resultaat mag er zijn!

Afbeelding

Bladluizen bestrijden met water of met plantenaftreksels:

Indien de bladluizenaantasting zich maar op enkele planten bevindt, kun je ze er nog vrij makkelijk afspuiten met een harde waterstraal. Daarbij spuit je best langs de onderkant van de bladeren. Bij potplanten mag je de planten zelfs eens goed onderdompelen in een emmer met lauw water of onder de kraan of douche sproei je ze met honderden tegelijk van de plant af.

Iets sterker dan gewoon water zijn de vele soorten plantenaftreksels of gier.
Zo is zelfgemaakte gier van brandnetels, tabak, rabarber, uien, knoflook of aardappelschillen vrij doeltreffend indien je die om de paar dagen kan herhalen.
Om gier te maken pluk je een halve emmer brandnetels en vult die daarna op met water. Laat de emmer enkele dagen staan op een plaats waar je zelf niet teveel moet vertoeven want het kan stinken. Daarna zeef je de netelresten eruit en ga je de bekomen vloeistof tien keer aanlengen met water vooraleer te gebruiken.

Voor een plantenaftreksel met look of uien: snij 1 kg look/uien in stukjes en laat die gedurende een half uur in een liter water staan. Als je daarmee dan de aangetaste planten giet zullen de bladluizen dit niet waarderen.

Met tabak kun je ook een gier aanmaken die de luizen zal doden, maar je kunt ook de tabaksrook gebruiken om bladluizen te verdelgen. In geval de bladluizen op een kamerplant zitten, plaats je die in een grote emmer of kuip die je kunt afsluiten met een deksel. Blaas een flinke portie sigaretterook in de emmer en doe er het deksel op. Laat de plant een dik uur in de emmer en daarna zal je merken dat de meeste bladluizen de pijp aan Maarten hebben gegeven. Indien er toch nog in leven zijn kun je de behandeling nogmaals herhalen.

Bestrijding van bladluizen met natuurlijke belagers:

De meeste gevreesde natuurlijke vijand van de bladluis is het lieveheersbeestje. De larven van een lieveheersbeestje eet gedurende zijn ontwikkeling tot aan het verpoppingsstadium ± 400 bladluizen. Een volwassen lieveheersbeestje kan tijdens haar verdere leven nog eens ruim 5000 bladluizen verorberen.
(Artikel uit tuinadvies.be)
Grtz Bart :wink:
Orchid fever,4 ever!!!
Anabolic

Keer terug naar Hybriden Orchideeën