vanille orchidee?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

3 vaniila's

Berichtdoor Jochem » ma mei 11, 2009 5:31 pm

Hai, ik heb nu bij De Orchideeën Hoeve 3 vanille-orchideeën gekocht. Een var. variegata en een onbekende en nog een onbekende ze lijken het goed te doen op de kast. De verkoper zij dat hij dacht dat het allemaal vanilla planifolia's zijn. Volgens mij zit er een Vanilla aphylum tussen maar uh zijn er ook hybriden in dit geslacht? ik denk eigenlijk van niet maar ja tog even zeker weten.

Groetjes Jochem.
* Jochem 'Nuva' Macare.
* 16 jaar oud.
* Hardrocker.
* Voorkeur voor orchideeën uit Indonesië, Japan en Zuidoost-Azië.
* Ik verzamel orchideeën op mijn slaapkamer.
* Volg mij en mijn planten op http://instagram.com/nuva27/
Jochem

Berichtdoor dries666 » zo jun 14, 2009 5:42 pm

mijn vanille orchidee doet het niet zo goed, hij sterft nu stukje per stukje langzaam af, en het begint ook weer telkens opnieuw als ik er een stukje afsnijdt. Ik weet niet hoelang hij het nog gaat volhouden... :(

mijn andere orchideeen, de cattleya aclandiae van diezelfde bestelling echter, kunnen het niet beter doen! ze hebben hun vorige groei voltooid en zijn nu bezig met hun nieuwe groei, die ook al ver gevorderd is.

Afbeeldingmijn ophangmethode voor de 3 stukjes opgehangen orchideeen, een vogelvoeder van oorsprong, nu een orchideesteun!

Afbeelding
Afbeeldingstukje kokosnoot gebruikt om de derde op te hangen, werkt blijkbaar vrij goed...
Afbeelding

groeten,
Dries
dries666

Berichtdoor RdB » za aug 01, 2009 11:32 pm

In de Edinburgh Botanical garden hadden ze een meters hoge Vanilla imperalis groeien.

Afbeelding

Afbeelding

Ruud
RdB

Berichtdoor dries666 » zo aug 02, 2009 12:22 am

wauw das een mooie, ik wou dat de mijne het beter deden, ik denk dat ze langzaam aan het doodgaan zijn, vooral aan het verdrogen of anders als ik ze vochtiger zet groeien ze eerst goed wortels, maar dan plots beschimmelen ze

groeten,
dries
dries666

Berichtdoor Henk K » zo aug 02, 2009 2:53 pm

Prachtige foto's Ruud van de Vanilla imperalis. Die had ik nog niet gezien. (moeilijk te verkrijgen misschien) De lip lijkt een beetje op de bloeiwijze van een Gloxinia.

Heel mooi, en dank voor het laten zien!

Weet iemand trouwens waar ik mijn Vanilla planifolia (uit het hoofd, dus als het fout is, sorry) het beste in kan verpotten. Hij staat nu in de kas en doet het best wel goed, de groei dan uiteraard. Maar ik zou het aardig vinden als de ranken zo een beetje langs de wanden groeien en het zo een grote plant zou kunnen worden. Maar dan moet die wel eerst in een grotere pot met een goed substraat denk ik.

Bijvoorbaat dank.

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor Henk K » di aug 18, 2009 3:29 pm

Inmiddels is bij mij de Vanilla planifolia aardig gegroeid. Hangt nu een 3 maanden in de kas en daar zijn ook nog vooral de luchtwortels sterk gegroeid. Langste is bijna 1 meter lang nu.

Afbeelding

Afbeelding

Ik spuit de plant en wortels ook dagelijks nat.

Nu denk ik dat de plant zo ongeveer aan een verpot cessie toe is.
Heeft iemand enig idee in welk substraat ik hem het beste kan verpotten?

Groeten,

Henk
Henk K

Berichtdoor dries666 » di aug 18, 2009 8:16 pm

Wwwwwwwwwooooooow Henk, hoe doe je het toch, wat een schitterende vanille orchidee....
De mijne is nu bijna op sterven na dood :cry: Ik ga hem nog 1 kans geven, maar meer kan die ook niet meer overleven, daarna is het afgelopen.....

Ik snap het niet, ik besproeide hem ook veel, maar hij maakte bijna geen luchtwortels aan, en rotte weg stuk per stuk uit zijn substraat...

Ik hoop voor jouw dat er snel bloemen aan tevoorschijn komen henk, het zou leuk zijn om er is te zien die echt bij iemand thuis zijn gegroeid...
(trouwens; hoe lang is je vanille orchidee in het totaal nu al? want hij ziet er enorm uit!!)

groeten,
dries
dries666

Berichtdoor Marleen² » di aug 18, 2009 9:55 pm

Ik denk inderdaad dat de Vanilia zich bij jou thuis voelt, Henk. Had net aan Dries gemeld (in een ander topic) dat die van mij ook niet echt wilde groeien. Omdat het de laatste tijd zo lekker warm is, heb ik hem buiten gehangen en elke dag goed nat gemaakt..
Als hij 't nu niet goed doet, zoek ik hem een andere thuis. Die van mij staat in een vezelig, vochthoudend substraat (kokosvezel, kokosdoppen en bark of mogelijk turf), maar ik vermoed dat de luchtvochtigheid veel belangrijker is en dat kan ik helaas niet garanderen.
Groeten,
Marleen
Marleen²

Berichtdoor Jochem » di dec 08, 2009 3:31 pm

Mijn Vanille orchidee is nu ook heel groot geworden zeg, ik heb hem maar op een kast gezet zodat hij naar beneden hangt. Ik heb gehoort dat je ze kunt stekken, zou dat wel slim zijn?
* Jochem 'Nuva' Macare.
* 16 jaar oud.
* Hardrocker.
* Voorkeur voor orchideeën uit Indonesië, Japan en Zuidoost-Azië.
* Ik verzamel orchideeën op mijn slaapkamer.
* Volg mij en mijn planten op http://instagram.com/nuva27/
Jochem

Vorige

Keer terug naar Orchideeën Algemeen