Habenaria,welke grond

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

Habenaria,welke grond

Berichtdoor arpad veldhuis » za jan 15, 2011 5:51 pm

moeten Habenaria`s de zelfde grond hebben als in dat berichtje van rogier over de Habenaria myriotricha.ik hebt een paar gekocht en ik wil ze overpoten.het gaat om de volgend soorten.
H.carnea
H.limprichtii
H.dentata
H.rhodocheila rose/pink en de gele

gr arpad
arpad veldhuis

Berichtdoor Rogier » zo jan 16, 2011 10:50 pm

Hoi Arpad

Ja Maar.... (en altijd weer die maar)

Carnea wil meer een mineraal mengsel (dus meer grit) en kan niet tegen stagnerend vocht en koude wortels. Deze soort is berucht om het spontaan afrotten.

Rhodocheila en al z'n kleurtjes en aanverwante soortem zijn meer een soort epi- of lithophyten. Ze groeien in dunne moslaagjes op rotsen en aan de voet van bomen. deze doen het dus goed in een mengsel met middel bark, grof sphagnum en wat grit. gebruik hier kleine potjes. Als ze zich net als in de natuur lekker vast kunnen wortelen doen ze het het best.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor arpad veldhuis » ma jan 17, 2011 7:52 am

hoi Rogier,

bedankt voor je antwoordt.

gr arpad
arpad veldhuis

Berichtdoor Henk K » za maart 10, 2012 2:23 pm

Rogier,

Zou je misschien (als je tijd hebt) willen vertellen waar ik mijn Habenaria radiata knolletjes het beste in kan oppotten?
Ik raak ze namelijk elk jaar weer kwijt en vind dat jammer want ze zijn m.i.z. ook erg mooi!

Ik heb ook een 3 tal knolletjes van de Habenaria hosseusii kunnen bemachtigen, als ze dat werkelijk zijn trouwens want je weet maar nooit!
Moeten die mogelijk in het zelfde substraat als wat je beschreven hebt voor de Habenaria myriotricha?

Bij voorbaat dank,

Henk
Henk K

Berichtdoor Rogier » za maart 24, 2012 8:56 pm

Henk K schreef:Rogier,

Zou je misschien (als je tijd hebt) willen vertellen waar ik mijn Habenaria radiata knolletjes het beste in kan oppotten?
Ik raak ze namelijk elk jaar weer kwijt en vind dat jammer want ze zijn m.i.z. ook erg mooi!

Ik heb ook een 3 tal knolletjes van de Habenaria hosseusii kunnen bemachtigen, als ze dat werkelijk zijn trouwens want je weet maar nooit!
Moeten die mogelijk in het zelfde substraat als wat je beschreven hebt voor de Habenaria myriotricha.

Henk

Hoi Henk.

De Habenria radiata doet het in allerlei soorten mengsels. Puur veenmos.Pure turf strooisel. Half turf half perliet. half veenmos half perliet. Eigenlijk in een soort vleesetende plantengrond dus. Ik denk echter dat hier niet jouw probleem zit. Want in een verkeerd mengsel gaan ze niet zo maar dood. Waar de meeste mensen bij deze soort de mist in gaan is dat ze de planten in de zomer te koud houden. japanse zomers zijn ERG warm. 30 tot 35 graden is heel normaal. Dit hebben veel japanse soorten nodig om goed te kunnen groeien.
Bij de radiata's is het dan de kunst om alle bovengrondse delen zo licht en warm mogelijk te houden terwijl de wortels lekker koel blijven. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze in een stenen pot in en laag water te zetten. De pot verdampt dan constant water waardoor deze afkoelt. Zelfs als staat deze in de bakkende zon. Verder moet H. radiata vanaf de bloei zeker wat mest krijgen om goeie knolletjes voor volgend jaar te maken.
De knolletjes zijn wel minuscuul en geheel bedekt met aarde. Ze zijn dus lastig terug te vinden.

De Habenaria hosseusii heb ik zelf nooit geprobeerd maart aangezien deze soort in net zo'n omgeving groeit als medusa moet de cultuur haast wel hetzelfde zijn. Het kan natuurlijk dat deze soort niet makkelijk te kweken is door andere redenen (zoals afhankelijkheid van schimmels) maar het beste dat je kan proberen is de medusa cultuur. dat komt in ieder geval het meeste in de richting.

Groeten

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Henk K » zo maart 25, 2012 3:07 pm

Fijn, weer bedankt Rogier,

Henk
Henk K

Keer terug naar Botanische Orchideeën