door KoenV95 » do maart 11, 2010 6:55 pm
hallo carla,
nee, zo`n phalaenopsis heb ik nog nooit gezien. Ik weet niet of het een hybride is met zulke grote bloemen, of dat het een speciale kweekwijze is.
Misschien kun je dit effect bekomen door als er knoppen beginnen te groeien, en de eerste knop zichbaar is, de rest van de beginnende tak af te knippen. Misschien dat als je dus het groeipunt met andere beginnende knoppen wegknipt, ook zo`n bloem krijgt? Want dan wordt alle energie die de plant normaal voor 1 hele tak gebruikt, gebundeld in 1 hele grote bloem. Maar dit is maar een door mijzelf bedachte theorie voor zo`n grote bloem. Maar als je op de tak nog het groeipuntje ziet waaruit de knoppen groeien, is het bijna zeker een hybride die 1 grote bloem geeft.
Vandaag was ik zelf even bij intratuin en daar stonden hele kleine orchideetjes, maar deze had ikzelf nog nooit eerder gezien. Het waren kleine plantjes met een paar kleine bulbjes, en 1 of 2 takjes met kleine rode bloempjes alles bij elkaar nog geen 15 tot 20 cm hoog. Op het kaartje stond howeara lava burst, en van dit geslacht of deze naam had ik nog nooit gehoord. Maar de verkoper zei al dat hij ze zelf ook nog nooit eerder had gezien. Het is niet echt het type orchidee dat je bij intratuin denkt aan te treffen. Maar omdat de plantjes er niet al te best meer uitzagen en ik de prijs veel te hoog vond, heb ik er maar geen gekocht.
Maar er lag nog wel een mooie tillandsia, op de stukken hout die er liggen om de tillandsia`s te showen. Deze was niet te duur en er zit al een bloemtakje in. En er zitten ook al een stuk of 6 jonge scheutjes rondom de moederplant. Dus als de moederplant na de bloei afsterft, zijn er al nieuwe plantjes aanwezig. En ik denk dat het onder de omstandigheden in mijn kamerkasje best wel een grote pol kan worden.
Dus ik heb me op het gebied van orchideeen vandaag kunnen beheersen, maar de tillandsia heb ik toch maar gekocht.
veel plezier van je aankoop
Gr. Koen