Begonnen met de planten.

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Begonnen met de planten.

Berichtdoor Bindi » do jan 12, 2017 8:03 am

Het lijkt mij leuk als mensen op het forum hier op dit topic, zouden willen vertellen hoe ze aan deze hobby zijn en gekomen en op welke leeftijd :)
Ik zal beginnen.
Ik was 12 of 13 ? en vond een boekje in de boeken kast van mijn moeder, en dit boekje ging over orchideeen. Ik had nog nooit zulke planten gezien en was direct verliefd op de prachtige bloemen , de planten op zich vond ik spuug lelijk. Een tijd later was mijn moeder naar een tuincentrum geweest en vertelde dat ze die planten hadden, dus ik de volgende dag op mijn fietsje naar dat tuincentrum toe en keek mijn ogen uit :shock: jullie begrijpen dat ik al mijn zakgeld op maakte en jullie zouden vast hebben moeten lachen, hoe ik naar huis ben gekomen, stel je een 12 jarige super mager meisje voor die met al die plastic tasjes vol met planten helemaal :D naar huis fietste, nou ja fietste, moest elke keer stil staan, omdat de tassen verschoven. De planten vond ik steeds minder lelijk en ben de schoonheid er van ingaan zien.

Groetjes Bindi.
Bindi

Re: Begonnen met de planten.

Berichtdoor Michiel Janssen » do jan 12, 2017 6:56 pm

Bij mij is het begonnen met de inheemse en Europese orchideeën. De Phalaenopsis vensterbanksoorten zijn niet mijn ding en lange tijd wist ik niet dat er wel degelijk botanische soorten zijn die in een gemiddelde Nederlandse huiskamer gehouden kunnen worden. 's Winters is de luchtvochtigheid welliswaar een uitdaging (in mijn geval). Als ik niets doe, zakt die gemakkelijk naar 30-35%, misschien nog wel lager. Zodoende vorig jaar verschillende kwekers bezocht in Nederland en over de grens en langzaam mijn verzameling een beetje uitgebreid. Nu is plaatsgebrek de beperkende factor geworden maar dat is hopelijk voorbij als ik volgend jaar een echt huis betrek. Nou ja, de ruimte is ook daar niet onbepekt natuurlijk... Wat me aan orchideeën juist aanspreekt, behalve de bloemen natuurlijk, is de plant als geheel. Vooral die stengels van mijn Dendrobiums en Epidendrums. Een mooie chaos, soms met overal wortels langs de stengel. Niet van die nette, georganiseerde keurslijfjes. Nee, lekker anders. Ik moet alleen nog beter voor ze leren zorgen...
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor RdB » do jan 12, 2017 10:56 pm

Vanuit mijn jeugd was ik gebiologeerd door planten. In de jaren 70 ruilde ik al veel stekjes en kweekte alles wat ik maar krijgen kon. In een tuincentrum in Den Haag, ergens in de buurt van zikenhuis Leyenburg, hadden ze toen ook al bijzondere planten dus die gingen mijn aandacht trekken. Van het één kwam het ander en uiteindelijk kwamen er orchideeen bij. Al ben ik nog steeds helemaal geen purist en heb tal van andere planten,

Ruud

ps. dat eigen huis gaat je niet helpen, je zal altijd plaats te kort blijven komen....
RdB

Berichtdoor Ammateurtje » do jan 12, 2017 11:26 pm

Mijn vader was fruitkweker, en in de zomer hadden we een groentenwinkel aan huis .Het meeste wat verkocht werd kwam uit onze eigen boomgaard en groententuin .Ik had een klein stukje van die tuin waar ik viooltjes in mocht kweken.Toen ik als 18 jarige ging samenwonen kwamen de kamerplanten , plaats voor glasgordijnen was er niet zo vol stond het :wink:
. Ongeveer een 35 jaar geleden waren we op een avondje waar iemand een uitgebloeide Cymbidium had , die nam ik toen voor 10 Gulden mee naar huis .Een jaar later kwam er een tweede Cym bij . Later kwamen er steeds meer Phalaenopsis bij , en met de jaren ook wat andere soorten die ik zag hier bij de Life en garden .Inmiddels staat mn serre nokkevol , heb ik ongeveer een 30 verschillende Cym , en wat andere soorten orchideetjes .Sommige gekocht , maar ook wel wat geruild . :D

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor arpad veldhuis » vr jan 13, 2017 5:34 am

hier is het begonnen met school,moest 2-jaar lang stage lopen eerst was hij een snijbloemen kweker en toen hebt die alles omgebouwd tot een orchideeënkwekerij.Is alleen jammer dat die er niet meer is die kwekerij in Apeldoorn de gemeente hebt toen veel weggekocht .
arpad veldhuis

Berichtdoor Bindi » vr jan 13, 2017 8:14 am

Ruud dit was dan toch de Kas in. daar gaat mijn verhaal ook over. Dit was zo,n heerlijk struin cenrum, het rook er altijd heerlijk naar planten en lekker rommelig, zodat je altijd moest zoeken, naar planten die je wilde hebben, heb daar eens een joekel van een bananen plant gekocht en een reusachtige bromelia, paste totaal niet in mijn kamertje, kamertje had maar 1raam, die ook nog vol stond met planten, je begrijpt wel wat er met deze arme planten gebeurde, en ik maar denken hoe kan dat nou dat ze dood gaan, snapte er helemaal niets van, er was toen ook geen internet, dus kon het ook niet opzoeken. Na diverse planten boeken gekocht te hebben, begon ik het eindelijk een beetje te begrijpen , Een beetje meer licht en hogere luchtvochtigheid hadden ze best wel fijn gevonden.
Michiel
Je huis is nooit groot genoeg, altijd te klein na verloop van tijd ha ha ha

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Bindi » vr jan 13, 2017 8:21 am

Ammateurtje
Ik heb nog steeds geen glas gordijnen ha ha , heb al jaren rolgordijnen en mijn zeer zonnige raam beplakt met plak plastic tegen de zon. lijkt mij heel leuk zo,n eigen tuintje als kind.
Arpad
Zonde he, dit is bij mijn leukste tuincentrum ook gebeurt, er was niemand die de man wilde opvolgen, ik heb nog staan kijken hoe de kas weg werd gehaald, echt droevig.
Bindi

Berichtdoor RdB » vr jan 13, 2017 12:08 pm

@Bindi: klopt! Dat was inderdaad de Kas-in. Vooraan was het redelijk georganiseerd maar zeker de laatste kas was altijd een verzameling van alles en nog wat. Heerlijk om te struinen.
@Arpad: opvolgers zijn vaker een probleem, daar is menige kwekerij/plantenhandel al door gestopt.

Ruud
RdB

Berichtdoor Kottie » zo jan 15, 2017 8:58 pm

Tjonge Bindi,

wil je de korte of de lange versie. De lange begint met mijn vader die als maatschappelijk werker jonge kauwtje aan zijn probleem jongeren gaf (uit de kerktoren gehaald door koster...) Wee zijn gebeente wie zijn vogel liet doodgaan (1.97 m, handen als kolenschoppen....). En na 4 dagen vogel en jongen onafscheidelijk. En groot verdriet als in de herfst de jonge kauwtjes ineens met de grote wolken kauwen wegvlogen en niet meer terugkwamen. Een harde leerschool als je er over nadenkt....

Vele jaren later een van de "eerste" leden van de NOV, actief in kring Noord Holland Noord, kennis van JAc P Thijsse,, vriend van prof Vermeulen en naast orchideen ook gifkikkers, vuurbuikpadjes, hamerkikkers en nog wat reptielen (anolis, gecko). En in de tuin twee vijvertjes (eentje van mij) voor de rietorchissen en salamanders. En als het echt zomer was mocht ik helpen in de kas; tot 10 tellen dopen bij de ene plant, tot 30 bij de andere, of tot geen bellen meer bij de derde...... Op vakantie plantjes scoren, met nadruk op de orchideeën. Oftewel, met de paplepel ingegoten :lol:

Tja, en dan overlijdt je vader, de kikkers had ik al overgenomen en na een paar jaar pappen en nathouden zelf maar een kas neergezet en oude kas opgeruimd. Dus zowel uit interesse als ook nostalgie. Ik wil nu wel van de kas een oerwoudje maken; geen plastic (gelukt), veel op hout (mee bezig) en liefst met hard fluitende gifkikkertjes en vogeltjes. Dat lukt ook nog niet, mede omdat de kas nog steeds niet echt "af" is (verzakken met kiervorming helpt ook niet echt) en er ook gewerkt moet worden voor de kost :(

groet Michiel
Kottie

Berichtdoor Bindi » zo jan 15, 2017 9:40 pm

Leuk verhaal Kottie.
Moest wel lachen om de kauwtjes, 2 van mijn broers deden dit ook, elke zomer weer een nieuw kauwtje in de schuur. Bij 1 van mijn broers was er een vogel zo tam geworden dat hij met hem mee vloog naar school en dan weer mee terug naar huis.
Gecondoleerd met je vader, ik weet niet hoe lang dit is geleden, maar ik weet dat het gemis lang kan blijven, Ik zelf mis mijn moeder nog steeds en is nu toch al 14 jaar geleden, en vorige zomer mijn vader overleden.
Leuk dat je kikkertjes hebt, Wat zijn die vaak mooi van kleur zeg. Misschien domme vraag. Maar zijn ze in een paludarium of terarium nou ook nog giftig ? Dacht eens gelezen te hebben dat ze giftig waren door het eten van giftige insecten, ?

Groetjes bindi.
Bindi

Keer terug naar Orchideeën Algemeen