Hoe bereiken we verjonging?

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Hoe bereiken we verjonging?

Berichtdoor RdB » zo feb 19, 2017 8:35 pm

Elders in een draadje werd gesteld:

"De kern ligt in het interessant maken van planten in het algemeen onder een jongere generatie."

Natuurlijk kunnen we dan allemaal snel wat gaan roepen en staan hier straks een stel obligate antwoorden waar niemand veel aan heeft. Wat we dus moeten doen is het aan ze (die jongeren dus) vragen. Dus laat ik de grens volkomen arbitrair eens bij 30 jaar leggen (ik controleer het toch niet) : ben je jonger dan mag je de vraag zo beantwoorden, ben je ouder VRAAG het dan eens aan je kinderen, neven, nichten, buren, collega's, kennissen of wat er ook maar aan jonger volk in je omgeving rondwandelt. Wellicht horen we dan iets vanuit de doelgroep waar we iets aan hebben. Probeer de vraag zo open mogelijk te stellen. Anders krijg je toch alleen maar de gewenste antwoorden (daar gaat 99,9% van alle marketingonderzoek mee de mist in).

Ik zal zelf eens beginnen bij mijn eigen kinderen.

Ruud
RdB

Re: Hoe bereiken we verjonging?

Berichtdoor Bindi » zo feb 19, 2017 11:25 pm

Ik zal het eens aan mijn zoon vragen.
en wat dacht je er van om scholen te informeren, er kan iemand een soort spreek beurt houden, over orchideeen, lijkt mij toch er boeiend dat planten zonder aarde op een stuk hout kunnen groeien en bloeien, en dan een aantal planten mee nemen die aangeraakt mogen worden, dan kunnen ze zelf de plant zijn stevige wortels voelen en hoe vast dat de plant zit, is maar een ideetje van een moeder :)

Groetjes bindi
Bindi

Berichtdoor Teiggie » ma feb 20, 2017 11:15 am

Misschien een stand bij tuinbeurs of evenment zetten, kost wat vrijwillegrs...maar dan bereik je meer mensen denk ik..

Zeker als je wat jonge mensen wil in de hobby..

Gr Anita
Teiggie

Berichtdoor MiB » ma feb 20, 2017 11:55 am

Teiggie schreef:Misschien een stand bij tuinbeurs of evenment zetten, kost wat vrijwillegrs...maar dan bereik je meer mensen denk ik..

Zeker als je wat jonge mensen wil in de hobby..

Gr Anita

Daar komen ook geen jongeren.

Als je er nu een computerspel van maakt.....
DAAR zitten de meeste jongeren. Verkleeft aan de pc of smartfoon.....

Ruud ik ga het vragen hier in huis.
Leef vandaag, gisteren is geweest en morgen moet nog komen.
MiB

Berichtdoor Marcel van den Berg » ma feb 20, 2017 2:24 pm

Ik ben zelf 24, maar ik ken zeer weinig jongeren die interesse hebben in planten en laat staan in orchideeën.
De mensen die er we iets mee doen hebben dat van hun ouders / familie meegekregen.

Mijn interesse in flora komt bijvoorbeeld al uit mijn kindertijd, ook mede door de opvoeding denk ik (veel familieleden zijn tuinder).
Passie voor orchideeën is er bij mij een beetje ingeslopen. (opvallende exotische planten)

Om de interesse van mensen te krijgen, moet je mensen iets geven waardoor ze enthousiast worden.
Zorg dat je gezien wordt op open dagen bijvoorbeeld. (maar zelfs daar zie je weinig jongeren.)
Of zorg ervoor dat de orchideeënshows meer bezocht worden door ouders met hun kinderen, geef ze een reden om te komen.
Daar kun je op lange termijn dan weer profijt van hebben.

Toen ik 12 was ging ik met mijn ouders mee naar de botanische tuin van Utrecht tijdens een orchideeënweekend.
Daar werden die zondag presentaties gegeven over orchideeën in Jip en Janneke taal.
Mensen die geen verstand van orchideeën hadden (zoals ik) konden alles goed volgen en ik werd enthousiast.
Ik leerde op welke bizarre plekken deze planten voorkwamen en hoe ze bestoven werden door prachtige kolibries.
Helemaal gaaf vond ik het kleine orchideetje die ik na afloop mee naar huis kreeg. (een masdevallia geloof ik)

We gingen erheen omdat mijn ouders er iets over gelezen hadden in een tijdschrift (ik dacht de kampioen).

Maar dat was in 2005, in 2017 zijn mensen veel makkelijker bereikbaar via het internet.
Wel lezen mensen tegenwoordig ergens veel sneller overheen, omdat er op het internet natuurlijk zoveel te lezen is....
Dus het is belangrijk dat je opvalt tussen de massa's berichten. :)

Zo kijk ik er tegenaan.

groet, Marcel
Marcel van den Berg

Berichtdoor Bindi » ma feb 20, 2017 3:58 pm

Nou heb een gesprekje met mijn 15 jarige zoon gehad.
Hij vertelde dat ze op school niets of nauwelijks iets over planten leren, nu zit hij wel op de havo, dus denk dat dit ook nog enig verschil maakt.
hij vind planten wel leuk, maar het gaat allemaal te langzaam, vooral dat je een jaar moet wachten tot de plant eens een bloem geeft, kortom er zit geen actie in en hij dacht dat met bloemen en planten bezig zijn, vooral iets voor oude mensen is :lol: Nu is hij wel compleet computer verslaaft en speelt hij wel spellen oa een boerderij verzorgen, de rest is maincraft, schrijf het vast fout.
Wat mij wel opvalt is dat hij mij toch altijd met de planten bezig ziet en zelf toch niet de intresse kan krijgen in planten, terwijl mijn broers en ik op die leeftijd de hele serre vol hadden staan met plantjes, dus ja, of hij heeft het niet van mij mee gekregen of het komt omdat jongere tegenwoordig overladen worden met dingen die snel moeten zoals spellen
waar door ze het geduld niet meer op kunnen brengen om op een plant te wachten tot hij gaat bloeien. hij zegt dat als hij oud is, een jaartje of 30, dat hij dan misschien wat rustiger is en dan wel het geduld op kan brengen :)
Ben benieuwd wat andere kinderen zeggen.

Groetjes Bindi
Bindi

Berichtdoor Marieken » di feb 21, 2017 12:05 am

mijn collega op werk heeft ook een aantal orchideeën, ze is in de twintig, ik zal morgen eens polsen hoe ze aan haar informatie komt,

als je op orchidboard kijkt, zitten daar toch ook jong en oud? ik heb vrienden die een moestuin hebben al een paar jaar, ja inmiddels zijn zij en ik dus niet meer 'jong' maar een jaar of drie terug wel en toen hadden ze de tuin ook al, dus de interesse voor tuinieren en planten is echt niet alleen voor de oudere generatie. Peperplanten telen bijvoorbeeld is ook best hip op het moment. Ik denk niet dat het leeftijd of generatie gebonden is.

maar, waarom zou een forum moeten verjongen? waarom niet gewoon groeien, iedereen welkom?
Marieken

Berichtdoor hanzell » za feb 25, 2017 10:09 pm

Ik weet niet of je als forum kunt verjongen, of je als vereniging kunt verjongen zo werkt het volgens mij niet. er zijn vergelijkbare groepen die ook moeite hebben met jongeren aan te werven (de biljartvereniging, jeux de boulle, bridgeclub e.d.). deze hobbies en sporten hebben 'net als' orchideeen kweken weinig appeal bij jongeren, het gaat niet snel, het is lastig om het echt goed te kunnen enz enz. zomaar in het rond gaan communiceren naar jongeren heeft dus ook weinig (geen) zin. ik geloof er veel meer in dat je hier gericht moet schieten. kies zorgvuldig een doelgroep uit, welke jongeren baat hebben bij orchideenkweek of feeling hebben met planten. Zijn er Helden ? (de max verstappen van de orchideenteelt) weten wij deze mensen te bereiken met onze passie, want jongeren zijn vatbaar voor passie (authenticiteit, echtheid) ze willen het voelen. Ik denk dat er veel kinderen rust kunnen vinden in het kweken van dingen het succesvol laten groeien.

Ik denk ook dat er hier al een kentering is, mensen kweken weer meer eigen groente, nemen meer tijd voor groei en bloei in onze mechanische en onpersoonlijke wereld. Er zijn dus echt goede kansen.... neem nu de moestuintjes actie van AH, landelijk 60 miljoen moestuintjes uitgedeeld, De groep fanatiekelingen hierin zijn zeker potentiele kweekkandidaten. Pak deze groep nu eens door ze excursies te laten winnen naar de hortus, uitleg te krijgen van passievolle mensen. Geef ze een rondleiding door prachtige kassen vol orchideeen. Enz enz enz. volgens mij moet je het simpel en praktisch houden en vooral inspireren, dan maken jongeren vanzelf wel keuzes richting ons.
hanzell

Keer terug naar Orchideeën Algemeen