Aardorchideeën

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Aardorchideeën

Berichtdoor tawv » zo mei 21, 2017 10:40 pm

Ik heb een aantal bulben gekocht van ophrys en orchis. Toen ik ze kreeg zaten er nog scheuten aan (en zelfs wat bloemetjes), maar die waren bijna uitgebloeid/verdord. De bollen voelen nog goed aan. Hoe ga ik hier mee om: planten? Droog houden? Matig vochtig? Koel bewaren buiten de grond?

Dank voor jullie advies!

Alfred
tawv

Re: Aardorchideeën

Berichtdoor Michiel Janssen » ma mei 22, 2017 9:17 pm

In de natuur zitten de wortelknollen van aardorchideeën natuurlijk altijd in de grond. Echter, niet alle soorten zijn winterhard dus dan is het belangrijk te weten welke je hebt gekocht. Ik neem aan dat ze op legale wijze zijn verkregen en niet uit de natuur zijn geroofd.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor tawv » di mei 23, 2017 12:37 am

Nee, ik heb ze keurig gekocht bij Judith Prins e.a. (ook kweker uit Spanje). Het is nu lente, dus voor winterhard hoef ik niet bang te zijn - ik zou willen weten of ik ze in de grond moet stoppen, en of ik ze water moet geven. Ze hebben geen wortels.
tawv

Berichtdoor Michiel Janssen » di mei 23, 2017 2:07 pm

De groeicyclus van bijna alle aardorchideeën kent een bovengrondse rustperiode waarin er niets te zien is van de plant behalve de afgestorven delen van de vorige groeicyclus. Ondergronds kan er al het e.e.a. in gang zijn gezet voor de volgende groeiperiode. Ophrys-soorten en ook enkele andere soorten vormen vaak in het najaar al een bladrozet dat de hele winter zichtbaar is. Andere soorten zoals Dactylorhiza worden pas in de lente bovengronds zichtbaar. Zoals ik al schreef, horen die knollen het hele jaar in de grond te zitten. Dit jaar hoef je er niets meer van te verwachten wat groei of bloei betreft. De winterharde soorten kunnen het hele jaar buiten blijven staan maar sommige Zuid-Europese soorten vinden het hier te koud en moet je mogelijk iets warmer houden.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor tawv » di mei 23, 2017 3:17 pm

Dankjewel -- rest nog de vraag of ik ze (af en toe) water moet geven?
tawv

Berichtdoor Michiel Janssen » di mei 23, 2017 3:30 pm

Het is net als bij de tropische orchideeën, je kunt niet spreken van "one size fits all". Het is soortafhankelijk. Sommige dactylorhiza-soorten houden van vocht en sommige ophrys-soorten in Mediterraan Spanje kennen een hele droge zomer en moeten het qua vocht van de winter hebben. Daarom bloeien ze ook zo vroeg, vlak na de natte periode. Wanneer de droge zomer met dagenlange temperaturen van >25 °C of >30 °C zijn intrede doet en een eind maakt aan de korte groene lente, is het gedaan met de planten. In twee weken is dan heel veel vegetatie verdord. Welke soorten heb je gekocht?
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor tawv » di mei 23, 2017 3:44 pm

Ik heb: Orchis italica en mascula, Ophrys bomb, tent en letua,tusca, spec. Verder Calypso bulbosa.
tawv

Berichtdoor Michiel Janssen » di mei 23, 2017 4:18 pm

Orchis italica (Italiaanse orchis) is een Mediterrane soort dus warmteminnend en mogelijk niet winterhard, maar dat kun je maar beter opzoeken.
Orchis mascula (mannetjesorchis) is wijd verspreid in Europa, ook in Nederland en Scandinavië en is zeker winterhard.
Ophrys bombyliflora (weidehommelophrys) is ook een Mediterrane soort en mogelijk niet winterhard.
Ophrys tenthredinifera (wolzweverophrys) is een Zuid-Europese soort maar heb ik in Spanje veelvuldig gezien op de hoger gelegen delen van het binnenland waar het 's winters heus kan vriezen. Ik kan me echter voorstellen dat wanneer je een plant hebt uit het Mediterrane gebied waar de soort doorgaans in maart al bloeit, winterhardheid een probleem kan zijn.
Ophrys lutea (gele ophrys) is een Zuid-Europese soort maar groeit bijvoorbeeld ook in de Picos de Europa (Spanje) waar 's winters sneeuw ligt, dus zou tegen vorst moeten kunnen. Maar als je een plant hebt uit het Mediterrane gebied, kan winterhardheid een probleem zijn.
Ophrys fusca s.l. (bruine ophrys) is een Zuid-Europese soort. Sommige (onder)soorten groeien in berggebieden waar het 's winters kan vriezen maar andere (onder)soorten groeien in de warmere Mediterrane gebieden, dus zie daarover mijn vorige commentaren.
Calypso bulbosa (bosnimf) is een soort uit het hoge noorden, de noordelijke helft van Zweden, Finland en Rusland en dus zeker winterhard.
Laatst bijgewerkt door Michiel Janssen op wo mei 24, 2017 11:38 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor tawv » di mei 23, 2017 4:29 pm

Hoi Michiel, dank voor je uitvoerige antwoord - wat echter nog niet duidelijk is: water! Ik heb wel geoormerkt welke al winterhard zijn. Alleen heb ik nu dus wortelloze bulben, dus vraag me af of die droog moeten blijven of gewoon in de bak kunnen, die bewaterd is.
tawv

Berichtdoor Michiel Janssen » di mei 23, 2017 4:45 pm

Sorry, dat weet ik niet. Wat ik probeerde duidelijk te maken is in welke klimaatzone ze van nature groeien. Orchis italica heb ik in Andalusië o.a. in droge pinusbossen gezien; die zijn 's zomers warm en droog en zien dan heel weinig regen. Maar of dat betekent dat een beetje water slecht voor ze is, weet ik niet. Wat ik ook probeer duidelijk te maken is dat ik ze zeker niet allemaal in dezelfde bak zou zetten met dezelfde bewateringsfrequentie. Verder zou ik verwachten dat je op Engelstalige websites hierover wel het een en ander moet kunnen vinden.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor tawv » di mei 23, 2017 4:47 pm

Prima, dan ga ik daar mee verder. Hartelijk dank voor alle info!!
tawv

Berichtdoor joost » wo mei 24, 2017 10:57 am

De mediterrane soorten staan het liefste droog in de zomer, zeker als ze bovengronds afgestoven zijn. In het najaar gaan ze weer groeien en dan de watergift rustig opbouwen. Liefst ook van onder watergeven.
Calypso bulbosa (niet het vrouwenschoentje, maar wordt soms bosnimf genoemd) groeit rondom de poolgebieden, dus ook in Noord Europa. Ik heb geen ervaring met de cultuur, maar het is geen gemakkelijke soort.
joost

Berichtdoor Michiel Janssen » wo mei 24, 2017 11:52 am

Bedankt voor de correctie Joost, foutje van mij. :oops: Ik heb ze vorig jaar bezocht in Zweden op 63° NB. Dit is een van de meest zuidelijke groeiplaatsen in Scandinavië. In de VS is het verspreidingsgebied echter veel zuidelijker. In de Rocky Mountains tot in New Mexico en langs de westkust tot aan San Fransisco. Dat is even zuidelijk als het Atlasgebergte in Marokko. Het zou mij ook verbazen als het een gemakkelijke soort is om te kweken maar ik wens je in ieder geval succes.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Keer terug naar Orchideeën Algemeen