Probleem Nelly Isler en stervende Phal (Fusarium?)

Allerlei vragen over ziektes en plagen

Probleem Nelly Isler en stervende Phal (Fusarium?)

Berichtdoor Luca » ma nov 13, 2017 1:47 am

Afgelopen week heb ik een Phalaenopsis uit het afval gevist, compleet in het plastic van de winkel. Ik kon het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om de orchidee te laten liggen.

Eenmaal thuis aangekomen merkte ik dat, buiten dat de orchidee compleet uitgedroogd was, er ook een ander probleem aan de hand was. Namelijk (voor zo ver ik kan zien) stem/axis rot... Een doodvonnis.

Enig idee hoe ik dit kan behandelen of is een eventuele keiki de enige manier van voortbestaan?
Dus... Weet er iemand waar ik een kleine hoeveelheid keiki paste kan kopen. Ik heb namelijk niet meer nodig dan alleen voor deze orchidee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels heb ik de orchidee uit de pot gehaald en alle dode wortels verwijderd. Het leek mij beter om 'm momenteel niet te verpotten, gezien de hoeveelheid vocht schimmels ten goede komt.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn andere puntje is dat een van mijn Nelly Islers een blad heeft mijn een bruine punt. Het is sinds ik de orchidee heb iets groter geworden maar de laatste paar weken vrij contant gebleven. Ik heb de punt over de loop van een aantal weken ingespoten met waterstofperoxide 3%, hierna verdween de gele lijn (zie foto), deze kwam echter later weer terug. Momenteel is de lijn weg.

Kan dit een bacteriële infectie zijn en is het beter om de punt er af te knippen of kan ik het beter laten zitten?

Afbeelding
Afbeelding

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En dan een laatste vraagje, newbie dat ik ben... Wanneer knip je de uitgebloeide bloemstengel af? Wanneer alle bloemen zijn gevallen of wanneer de hele stengel bruin en dood is.
Laatst bijgewerkt door Luca op do nov 16, 2017 12:28 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Luca

Re: Probleem Nelly Isler en stervende Phal (Keiki paste?)

Berichtdoor Michiel Janssen » di nov 14, 2017 12:40 am

Bij stamrot kun je het beste alle zwarte delen afknippen en dan het restant ontsmetten met 3% waterstofperoxide. De wond kun je evt. ook met kaneel aantippen, dan droogt deze sneller uit. Rotte wortels ook verwijderen en dan de plant opnieuw potten in bijv. grove bark en deze goed verzorgen. Op YouTube staan vele tientallen (Engelstalige) filmpjes over hoe je phalaenopsis orchideeën kunt reden. Het lukt niet altijd, soms is de plant gewoon op een dood spoor beland en niet meer te redden. Met keikipaste kan ik je niet helpen. Als die bloeistengel nog bloemen of knoppen heeft, zou ik die afsnijden om alle energie in de plant te laten. Op YouTube kun je ook zien hoe je daarvan een nieuwe plant (kloon) kunt kweken aangezien deze stengels knopen bevatten die weer tot een plant kunnen uitgroeien. En hier op het forum zal ook wel best wat bruikbare informatie moeten zijn te vinden over phalaenopsis orchideeën. Goed rondkijken dus.
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Re: Probleem Nelly Isler en stervende Phal (Fusarium?)

Berichtdoor Luca » do nov 16, 2017 12:28 am

Ik heb vanmiddag een dood blad verwijderd en zag dit, betekend dit Fusarium? :cry:
Afbeelding

Ik heb inmiddels de bloemstengel afgeknipt en daar was in ieder geval niks paars in te zien. Probeer daar nu dit experimentje mee:
https://www.youtube.com/watch?v=SGOlvjGubow&t=493s
Luca

Re: Probleem Nelly Isler en stervende Phal (Fusarium?)

Berichtdoor Michiel Janssen » do nov 16, 2017 1:12 pm

Of dat Fusarium is, weet ik niet. Maakt ook weinig uit denk ik want het enige dat je kunt doen is je best om de plant te redden door 'm goed te verzorgen. Soms lukt het, soms niet. Dat gelige blad dat je nu nog ziet rechtsonder op de foto zou ik ook verwijderen. Dan heb je een beetje stam over dat je in bark kunt zetten. Op internet (orchideeënforums en YouTube) kun je manieren vinden van hoe mensen hun zieke plantdelen behandelen. Dompelen in 3% waterstofperoxide (10-20 minuten of zo), sproeien met isopropanol (70% of misschien werkt het ook met een lagere concentratie, zoek dat even op), of een fungicide... Er is geen garantie op succes, het enige dat je kunt doen is het proberen. En als het niet werkt... Een phalaenopsis koop je voor 5 euro of soms nog minder... :wink:
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Keer terug naar Ziekten en Plagen