SOLO!! Bloem.

Vragen en berichten over vensterbank Orchideeën

SOLO!! Bloem.

Berichtdoor carolinaflower » do maart 11, 2010 3:49 pm

Vanmiddag kocht ik deze Phalaenopsis,hij stond helemaal zielig alleen te staan !!
Maar ik vond hem gelijk heel apart,
het is nl. een klein plantje,maar met 1 hele grote bloem.14x11cm.

Hij heet Singolo,er komt maar 1 bloem aan,maar wel giga formaat.

Heeft iemand deze al eens gezien??

Afbeelding
Gr.Carla
Carpe Diem!
carolinaflower

Berichtdoor Henk K » do maart 11, 2010 4:38 pm

Carla,

Nee zo een heb ik nog niet gezien tot daarnet dan die van jouw.

Wel andere solo's uit den Haag, maar die behoorden tot het Binnenhof :lol: :lol:

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor KoenV95 » do maart 11, 2010 6:55 pm

hallo carla,

nee, zo`n phalaenopsis heb ik nog nooit gezien. Ik weet niet of het een hybride is met zulke grote bloemen, of dat het een speciale kweekwijze is.

Misschien kun je dit effect bekomen door als er knoppen beginnen te groeien, en de eerste knop zichbaar is, de rest van de beginnende tak af te knippen. Misschien dat als je dus het groeipunt met andere beginnende knoppen wegknipt, ook zo`n bloem krijgt? Want dan wordt alle energie die de plant normaal voor 1 hele tak gebruikt, gebundeld in 1 hele grote bloem. Maar dit is maar een door mijzelf bedachte theorie voor zo`n grote bloem. Maar als je op de tak nog het groeipuntje ziet waaruit de knoppen groeien, is het bijna zeker een hybride die 1 grote bloem geeft.

Vandaag was ik zelf even bij intratuin en daar stonden hele kleine orchideetjes, maar deze had ikzelf nog nooit eerder gezien. Het waren kleine plantjes met een paar kleine bulbjes, en 1 of 2 takjes met kleine rode bloempjes alles bij elkaar nog geen 15 tot 20 cm hoog. Op het kaartje stond howeara lava burst, en van dit geslacht of deze naam had ik nog nooit gehoord. Maar de verkoper zei al dat hij ze zelf ook nog nooit eerder had gezien. Het is niet echt het type orchidee dat je bij intratuin denkt aan te treffen. Maar omdat de plantjes er niet al te best meer uitzagen en ik de prijs veel te hoog vond, heb ik er maar geen gekocht.
Maar er lag nog wel een mooie tillandsia, op de stukken hout die er liggen om de tillandsia`s te showen. Deze was niet te duur en er zit al een bloemtakje in. En er zitten ook al een stuk of 6 jonge scheutjes rondom de moederplant. Dus als de moederplant na de bloei afsterft, zijn er al nieuwe plantjes aanwezig. En ik denk dat het onder de omstandigheden in mijn kamerkasje best wel een grote pol kan worden.
Dus ik heb me op het gebied van orchideeen vandaag kunnen beheersen, maar de tillandsia heb ik toch maar gekocht.

veel plezier van je aankoop

Gr. Koen
KoenV95

Berichtdoor Chris F » do maart 11, 2010 11:01 pm

Hoi Carla,

Ik heb het even gechecked, maar er is geen Phal. Singolo, of iets wat maar in de verte daarop lijkt, geregistreerd. Dit is waarschijnlijk zo'n geval van een fantasienaam van de kweker. Dit wordt in het Verre Oosten, maar ook in landen waar orchideeen als massaprodukt voor de consument gekweekt worden, vaak gedaan om de potentiele concurrentie om de tuin te leiden......

Apart dingetje. Dat de bloem zo groot uitgevallen is kan aan de genetische eigenschappen liggen, maar ook aan het feit dat alle bleoikracht, als je het zo kan noemen, in die ene bloem is gaan zitten. De kweker waar deze plant vandaan komt beheerst waarschijnlijk de kweek van Phals tot in de finesses (ja, het echt een wetenschap en tegenwoordig vaak computergestuurd....) en de kans dat jij dit kan nabootsen thuis met hetzelfde resultaat is erg klein. Niet dat ik je wil ontmoedigen, het is zeker een hele mooie witte Phal. en zeker bijzonder vanwege de grootte van de bloemen!

@ Koen:
Howeara is een complexe hybride van Rodriguezia, Leochilus en Oncidium. Door het grote aandeel Rodriguezia (62,5%) is Lava Burst een hybride die relatief licht en warm gekweekt moet worden. Ik heb exemplaren gezien op boomvaren met 10-15 bloemstengels.............
Laatst bijgewerkt door Chris F op vr maart 12, 2010 11:44 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Chris F

Berichtdoor carolinaflower » do maart 11, 2010 11:14 pm

Ha die Chris!!!

Net wat jij zegt,volgens mij is het ook een lokkertje!!!

hij word hier in het westland gekweekt!!!
Maar weet je,,ik vind het gewoon een sport om te kijken of ik hem ooit weer in bloei krijg,en dan maar afwachten of hij echt weer zulke grote bloemen geeft.
Als je de wortels ziet...duimdik!!!
en in zo,n klein potje gekweekt!!!

Gaat het goed met je????
Met mij gaat het nu weer rustig!!!

Groetjes uit een koud en donker Den Haag.

Carla
Carpe Diem!
carolinaflower

Berichtdoor Chris F » do maart 11, 2010 11:25 pm

Hoi Carla,

Ik ken dat, een plant kopen vanwege de uitdaging! Pakt soms wat minder uit, maar ja zoals ze zeggen: it's all in the game!

Blij te horen dat het goed gaat met jou. Hier gaat het ook redelijk naar wens, wel druk op het werk. Wij hebben volgens mij de afgelopen zes maanden geen fatsoenlijke regenbui gehad en het is nu erg warm, droog, dor en winderig.... Ik moet behoorlijk bijwateren om de planten er doorheen te helpen! Ik merk het ook aan de orchideeen, sommige verschrompelen wat andere weigeren te bloeien. Toch hou ik ze liever aan de droge kant ivm kans op zwartrot wat hier vaker voorkomt.

Groetjes en veel plezier en succes met je nieuwe aanwinst!

Chris
Chris F

Berichtdoor carolinaflower » do maart 11, 2010 11:30 pm

Chris.....

Weet je dat er van de week al planten van mij zijn verbrand door de zon achter het glas van mijn raam!!!!

Ik had het echt niet in de gaten dat het nu al zo warm kon zijn!!
ik begrijp hoe dat bij jou moet gaan in die omstandigheden,heeeeel anders dan hier he?

Goed te horen dat het goed met je gaat.

Ik ga een bacootje in schenken,en ga proosten op jou!!!

Gr.Carla
Carpe Diem!
carolinaflower

Berichtdoor eva » vr maart 12, 2010 1:24 am

Hey Carla!

Naam of geen naam, ik vind hem wel geinig! Ik heb ook een Phaleanopsis die zo'n grote bloemen geeft, ook wit, is wel een grote plant... Begint nu net weer een nieuwe stengel in te groeien!

@ Koen:
Jij bedoelt deze denk ik:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(Laatste foto met als vergelijking mijn pink nagel erbij... ja, mijn nagelak moet eens nodig bijgewerkt worden... :lol:)
Ik zag hem twee weken geleden ook staan bij het tuincentrum, vond het zo'n apart klein ding, ik dacht, die is de mijne! Ze zagen er trouwens niet verkeerd uit hoor, mooie volle bulben en véél knoppen! Hij staat in grove bark, wat denk jij? Opbinden da de bloei?
Leer van gisteren, leef vandaag, droom van morgen!
eva

Berichtdoor carolinaflower » vr maart 12, 2010 10:40 am

Om nog even het verschil te laten zien!!!!

De achterste is een "gewone"phalaenopsis.

Fijne dag!
CarlaAfbeelding
Carpe Diem!
carolinaflower

Berichtdoor KoenV95 » vr maart 12, 2010 6:04 pm

hallo eva,

inderdaad, dat is hem. Ik herken de bloemetjes duidelijk.
Helaas is de laatste foto niet zichtbaar, er staat een rood kruisje.
Het lijkt me ook een leuk plantje om te hebben, maar dan wel in een goede staat. De bulbjes van de plantjes die bij intratuin stonden waren half verschrompeld, en de takjes begonnen al een beetje uit te vallen, en er waren nog maar weinig knopjes. En tot slot slecht uitziende wortels. Daarom heb ik er maar geen gekocht.

Toen ik de plantopbouw zag, dacht ik meteen dat opbinden het beste zou zijn. Want de vorige bulb zat begraven, terwijl de bloeiende bulb boven de aarde uitstak. En dit klopt wel, want rodriguazia`s hebben volgens mij een zeer lange rhizoom(wortelstok), want op de NOV-dag heb ik ze ook wel gezien. Maar ik kan je wel adviseren om de plant/het plantje na de bloei op te binden, op kurk of varenwortel met wat sphagnum.
veel plezier ervan.

Gr. Koen
KoenV95

Berichtdoor uffe3667 » za maart 13, 2010 6:40 pm

hi Carla, je was er wel snel bij. Las net in een locaal krantje dat de opti-flor deze variant vorige week geintroduceerd heeft. "speciaal voor de kleine vensterbank" :-) .

http://floranews.com/nieuws/5261/Opti-flor_introduceert_Singolo_de_eerste_eenbloemige_Phalaenopsis.html

Gr. Erik
uffe3667

Berichtdoor carolinaflower » za maart 13, 2010 6:56 pm

Hoi Erik

Ja,,dat klopt hij komt van optiflor vandaan!!

En ja,,,ik woon zowat om de hoek!!!
Maar toch heb ik hem bij een plantencentra hier in de buurt gekocht.
maar er stond er maar 1.

En die stond op mij te wachten!!!!!!!!!!!

Gr.Carla
Carpe Diem!
carolinaflower

Berichtdoor KoenV95 » za maart 13, 2010 11:46 pm

nou Carla,

je bent er wel erg snel bij. Je volgt de laatste "trends"op de voet. :lol:
En ja, waarschijnlijk was hij voorbestemd aan jou.

Gr. Koen
KoenV95

Berichtdoor Ammateurtje » za maart 26, 2011 8:11 pm

Nog een hele late reactie , deze Phalaenopsis staan hier nu bij de Life en Garden.

Gr Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Rob » za maart 26, 2011 9:30 pm

Ze hebben bij deze planten alle bloemen op een na verwijderd waardoor alle energie van de plant in deze ene bloem gaat. Daarnaast hebben ze ook wat met groeiregulatoren gedaan.
Rob

Volgende

Keer terug naar Vensterbank