Mini Faleanopsis

Vragen en berichten over vensterbank Orchideeën

Mini Faleanopsis

Berichtdoor Ammateurtje » ma feb 21, 2011 6:43 pm

Hallo

Wat is een reeele prijs voor uitgebloeide mini Faleanopsis , er staan er hier te koop . Moet een prijs noemen , en heb echt geen idee .

Gr Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor RdB » di feb 22, 2011 9:36 am

Als het om gewone hybriden gaat zou ik zeggen max €2,50. Deze planten worden in de handel immers massaal weggegooid omdat ze uitgebloeid / niet meer zo mooi zijn en dan volstrekt onverkoopbaar zijn geworden (nou ja.. een enkele id.. die hier rondhangt daar gelaten :D )

Ruud
RdB

Berichtdoor KoenV95 » di feb 22, 2011 4:18 pm

Hallo Marianne,

Ik denk dat je vooral naar de staat van de plant moet kijken om te zien wat ie waard is. Als er veel gezonde wortels zijn en gezonden bladeren is ie soms wel 2.50 waard. Met een phalaenopsis waarvan alle bloemen slap zijn, moet je oppassen.
Of ze hebben veel te droog gestaan, dit is erg gunstig, want als je ze een half uurtje in een emmer water zet en ze daarna goed laat uitlekken, zijn ze binnen een paar dagen weer mooi en kan je er nog een tijdje van genieten.
Maar als de bloemen hangen omdat de wortels verrot zijn, kan je ze beter laten staan, want dit is het niet waard om nog te proberen op te lappen.

Bij hornbach verkopen ze een gemiddelde phalaenopsis 2 takker voor zo'n 7 euro. Maar als ze niet mooi meer zijn kosten ze soms 1 euro.

Het is ook maar een beetje wat de gek ervoor geeft, want in principe wordt phalaenopsis verhandeld als een wegwerpproduct, en dus is een uitgebloeide plant alleen leuk voor de liefhebber om opnieuw in bloei te trekken. Het is een manier van een tuincentrum om toch nog een beetje winst op uitgebloeide planten te behalen, omdat ze anders toch weggegooid worden.

Een uitgebloeide mini phalaenopsis( in sphagnum in een 5.5 cm potje) zou ik zeker laten staan. Ze zijn bijna niet in bloei te treken. Mocht je toch per se een uitgebloeide willen kopen, zou ik er niet meer dan 1 euro voor geven.

Gr. Koen
KoenV95

Berichtdoor Marcus » di feb 22, 2011 5:31 pm

Ben het met Koen eens dat ze moeilijk in herbloei zijn te krijgen.
Gezien de ervaringen van de afgelopen tijd die men leest op meerdere fora.
Groet Marcus
Marcus

Berichtdoor Ammateurtje » di feb 22, 2011 6:29 pm

Hallo

Bedankt voor de raad , ga eens 1 euro bieden . Daarvoor wil ik het dan wel proberen , als ze er meer voor willen zoeken ze maar een andere gek :wink: . Er zat geen stengel meer in , het blad zag er wel goed uit .

Gr Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor andré g » di feb 22, 2011 8:33 pm

Moeilijk in herbloei krijgen , ben ik het niet mee ééns.Heb er zelf een vijftal en bloeien evengoed als andere Phal.zonder speciale verzorging.
andré g

Berichtdoor KoenV95 » wo feb 23, 2011 4:11 pm

Hallo Andre,

zou je mij dan alsjeblieft willen vertellen hoe je ze verzorgt, want ik heb er een paar en die vertikken het om te bloeien. :evil:
Ik ben erg benieuwd of het een trucje is in de verzorging, en dat het niet genetisch is bepaald.

Gr. Koen
KoenV95

Berichtdoor John » wo feb 23, 2011 7:24 pm

Hallo allen,

Zijn die zogenaamde mini Phalaenopsis niet gewoon kleine plantjes die door kwekers met een hormoonkuur of een uitgekiend mest- en warmteregime in bloei getrokken zijn?

Zelf hou ik dan meer van de 'gewone' grote hybriden of de echte mini's zoals de P. lobbii of P. parishii. Maar gelukkig smaken verschillen.

John
Zowel in huis als in de kas willen ze bloeien!
John

Berichtdoor andré g » wo feb 23, 2011 9:17 pm

Geen enkel truckje , meststof 20-20-20.Eenmaal in de 14 dagen water,veel licht.Groeien als kool.
andré g

Berichtdoor Ammateurtje » do feb 24, 2011 2:44 pm

Ik heb er een euro voor geboden , pff moesten ze er 2,50 voor hebben . Maar ik was vanmorgen in een grote Intratuin , en daar vroegen ze er wel 1 euro voor . Ik kreeg er drie voor 2,50 mee , 1 met nog 3 bloempjes eraan . Hopelijk krijg ik ze weer in bloei , en anders ist jammer .

Groetjes Marianne
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Ammateurtje » zo maart 13, 2011 10:27 pm

De mini's stonden er een beetje treurig bij ,maar omdat het hier nogal druk was met 2 loopse teefjes . Waarvan er 1 gedekt moest worden , had ik niet gezien dat ze in de sphagnum stonden . Dus dat was veel te nat , snel omgepot in de bark . Hopelijk knappen ze nu weer een beetje op , en krijg ik er toch bloemen in .
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Berichtdoor Ammateurtje » ma maart 14, 2011 11:19 pm

De mini phalaenopsis van mijn dochter Natascha heeft wel een hele bijzondere manier van groeien , niet omhoog maar naar onder . Vanaf het eerste stukje nieuwe stengel was deze mini al eigenwijs .

http://banjouburght.hyves.nl/album/6207 ... file_Photo
Ik vind ze gewoon mooi
Ammateurtje

Keer terug naar Vensterbank