door KoenV95 » di feb 22, 2011 4:18 pm
Hallo Marianne,
Ik denk dat je vooral naar de staat van de plant moet kijken om te zien wat ie waard is. Als er veel gezonde wortels zijn en gezonden bladeren is ie soms wel 2.50 waard. Met een phalaenopsis waarvan alle bloemen slap zijn, moet je oppassen.
Of ze hebben veel te droog gestaan, dit is erg gunstig, want als je ze een half uurtje in een emmer water zet en ze daarna goed laat uitlekken, zijn ze binnen een paar dagen weer mooi en kan je er nog een tijdje van genieten.
Maar als de bloemen hangen omdat de wortels verrot zijn, kan je ze beter laten staan, want dit is het niet waard om nog te proberen op te lappen.
Bij hornbach verkopen ze een gemiddelde phalaenopsis 2 takker voor zo'n 7 euro. Maar als ze niet mooi meer zijn kosten ze soms 1 euro.
Het is ook maar een beetje wat de gek ervoor geeft, want in principe wordt phalaenopsis verhandeld als een wegwerpproduct, en dus is een uitgebloeide plant alleen leuk voor de liefhebber om opnieuw in bloei te trekken. Het is een manier van een tuincentrum om toch nog een beetje winst op uitgebloeide planten te behalen, omdat ze anders toch weggegooid worden.
Een uitgebloeide mini phalaenopsis( in sphagnum in een 5.5 cm potje) zou ik zeker laten staan. Ze zijn bijna niet in bloei te treken. Mocht je toch per se een uitgebloeide willen kopen, zou ik er niet meer dan 1 euro voor geven.
Gr. Koen