Dendrobium fimbriatum

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

Dendrobium fimbriatum

Berichtdoor niekh » za maart 24, 2012 3:40 pm

Dit jaar redelijk wat bloemtrosjes gehad aan mijn fimbriatum. De plant begint het naar zijn zin te krijgen en de muizen zijn er netjes vanaf gebleven. Het is inmiddels een flinke bos aan het worden van 80 cm hoog en breed met zeker 20 bulben. Ik merk dat bulben van 3 tot 4 jaar oud het beste bloeien. Oudere bulben soms nog een verdwaald klein trosje, jongere bulben eigenlijk gewoon nog niet. De plant gaat 's zomers lekker naar buiten, maar staat vanaf september al weer in de kas. Echt koud krijgt ie het dus niet. In de winter minder water, maar ook niet echt droog en in de volle wind van de ventilator. Gaat eigenlijk vanzelf verder.

Afbeelding

Groet, Niek
Zie ik daar nog een leeg plekje in de kas ?!
niekh

Berichtdoor Karen » za maart 24, 2012 7:35 pm

Niek,

Werkelijk een plaatje!.

Gr,

Karen
Het verleden is aanwezig in de toekomst.
Karen

Berichtdoor hanzell » za maart 24, 2012 11:14 pm

die ziet er prachtig uit,hoeft deze niet wat kouder te staan in de winter?
hanzell

Berichtdoor niekh » zo maart 25, 2012 12:17 am

hanzell schreef:hoeft deze niet wat kouder te staan in de winter?
In de winter 13/14 graden nachttemperatuur en overdag wat de zon ervan wil maken. Dat varieert dan van 14 graden op koude bewolkte dagen tot 25 graden op heldere zonnige dagen. Dat zou je dus toch wel wat kouder kunnen noemen.
De bulben groeien bij mij in ongeveer twee jaar uit tot de volle lengte. Twee derde deel in het eerste jaar en een derde in het tweede. Als de groei in de winter echt stopt dan komt het moeilijk weer op gang en na de eerste winter (waarin ik hem koeler en droger hield dan nu) zijn de toppen van de tweejarige scheuten bij de groei in de zomer allemaal eraf gerot. Harmonicablad en te weinig rek om te groeien waren daar de oorzaak van. Ook de start met nieuwe scheuten liet lang op zich wachten.
Nu houd ik er ook in de winter een beetje de groei in en gaat ie vanzelf weer aan de slag met nieuwe scheuten in het voorjaar. De scheuten van het afgelopen jaar groeien stevig uit en kunnen dan knoppen aanleggen.

Groet, Niek
niekh

Berichtdoor Henk K » di maart 27, 2012 5:04 pm

Ja, en dan ik met m'n 1 overgebleven zielege bloemetje.

Dacht na een 3 tal jaren voor het eerst 2 trosjes bloemetjes te krijgen, 1 x met 5 knopjes en 1 x met 3 knopjes. Die met de 3 stuks verdorden al weer tamelijk snel maar die met 5 stuks groeiden langzaam aan toch wel zo dat ik dacht dat die mij het eerste kleine trosje bloemen zou gaan laten beleven van m'n eigen plant. Maar helaas de een nade ander verdorde en ik hield 1 bloemetje over. Snik :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plant is op zich best een aardige grotere plant geworden, maar ik ga het trachten het zoals jij het doet na te doen Niek.

Gr. Henk
Henk K

Berichtdoor niekh » di maart 27, 2012 9:24 pm

Hoi Henk,
Volgens mij zijn jouw bulben ook een beetje aan de korte kant, of het bloemetje is heel groot. Hier zie je een flink stuk van mijn plant. Ik had dit jaar 12 bloemstengels, maar helaas niet allemaal tegelijk open. De grootste bloemstengel had zelf een klein zijtakje en had 21 bloemen. Met name als de bloemknoppen groeien en afzonderlijk zichtbaar zijn, heb ik gemerkt dat zowel luchtbeweging als luchtvochtigheid belangrijk zijn. Ik nevel ook in de winter twee keer per dag op de vloer (automatisch) waardoor de luchtvochtigheid ook twee keer per dag bijna 100% is. Bij zonnig vriesweer zakt die weer snel naar 50%, maar het is in elk geval genoeg. Als het te droog is, dan vallen de knopjes gemakkelijk af.

Afbeelding

Groet, Niek
niekh

Keer terug naar Botanische Orchideeën