kas af en klaar voor gebruik

Vraag en aanbod van Orchideeën, er mogen hier geen commerciële aanbiedingen worden gedaan. In geval van twijfel worden berichten zonder opgave van reden verwijderd.

kas af en klaar voor gebruik

Berichtdoor BPB » wo apr 06, 2011 2:34 pm

hallo mede liefhebbers,

na eerdere positieve antwoorden op vragen en opmerkingen heb ik wederom een vraag. Een nogal brutale vind ikzelf.

Ik heb een leuk kasje achter het huis gebouw van 3 bij 2 meter met alles er op en aan. Van verwarming tot regenwater opvang.

Nu heb ik een aantal soorten gezaaid op een medium maar voordat die groot genoeg zijn om naar het kasje te verhuizen ben ik een jaar verder , zo niet verder.

Wie kan mij helpen om een aantal soortjes bij elkaar te krijgen?
Het hoeft niet voor niets.
Het liefst geen volwassen planten, maar ik zal er absoluut geen nee tegen zeggen.

U kunt mij altijd mailen.

groetjes,
Bert
BPB

Berichtdoor Rogier » wo apr 06, 2011 9:09 pm

Hallo Bert

Wat belangrijk is om te weten zijn je temperatuurwensen. Wordt het een koele kas (tropisch hoogland) of juist een warme Tropisch Laagland). Of in de winter koel en in de zomer warm (meer gematigd klimaat zoals China of Australie)

Dit is voor eventuele donoren en aanbieders goed om te weten.

Voordat je je zaailingen daar uitplant is het voor de overlevingskansen ook goed dat de kas lekker vol staat. Dit voor het klimaat. Planten hebben het in een lege kas altijd erg moeilijk en dit geld natuurlijk dubbel voor jonge zaailingen.
Dus zelfs Ficus en Varens zijn een idee om alvast een klimaat te krijgen.

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor mariekea » wo apr 06, 2011 10:04 pm

Daar heeft Rogier gelijk aan. Als bij de praxis oid de grote kamerplanten in de aanbieding zijn is het de moeite waard er een paar in de kas te zetten voor de verdamping. 23 april is er een orchideeenbeurs , zie aankondiging
mariekea

Berichtdoor BPB » wo apr 06, 2011 11:57 pm

dat zijn een aantal goede opmerkingen!

een habitat creeren is zeker belangrijk maar blind van de orchideeen had ik er nog niet bij stil gestaan dat de basis ook met andere planten gelegd kan worden.

Ik heb nu als protocorn de Dendrobium Linguella ,Cymbidium hybride
en Bulbophyllum Orectopetalum.

Pas gezaaid heb ik twee ondersoorten van de Cirrhopetalum.

En om het eenvoudig te maken beginnen de potjes met de Dactylorhiza majalis en de bijenorchis ook "op te bollen"

De europese soorten zal ik buiten de kas houden en de rest komt bij de zelfde leverancier uit Thailand vandaan.

Ik sta dus nog behoorlijk open voor wat er in de kas komt.

Dus waarschijnlijk zal ik zal ik de kas in de winter tussen de 18 graden houden en in de zomer niet warmer dan 25 a 30 graden (als dat lukt)

voor leuke plantjes, tips, vragen of kritiek sta ik open.

groetjes Bert
BPB

Keer terug naar Vraag en aanbod