groei en assimilatie verlichting

Vragen en berichten algemeen Orchideeën

Berichtdoor Bertus » vr jan 06, 2012 10:33 pm

Hallo mede kwekers ,
ik ben al enige tijd op zoek naar extra licht voor mijn Cattleya planten .
Net als voorgaande jaren stagneerd de groei,in de winter maanden.
De hoge druk natrium lamp van 400 watt zou een oplossing kunnen zijn ,alleen deze geeft eigenlijk te veel warmte af . :shock:
Ik wil een vak belichten van 2,3x 4,0m . met n extra licht hoeveelheid van 8000 lux . de lampen zou ik op 90 cm boven de planten kunnen hangen. :!: Nu is de vraag wat kan ik het beste gebruiken , A }Hogedruk natrium of B }led verlichting :?: A heeft een hoog stroom verbruik ,en B is erg duur in aanschaf ,
Wie kan mij er mee op weg helpen :?: :?:

Groetjes bertus
Bertus

Berichtdoor Willem » za jan 07, 2012 1:53 am

Beste Heer B.

Onmiskenbaar zie je de meest moderne vorm van verlichting over het hoofd, [color=red][b]LED[/b].[/color] [vooral in de vorm van strips / bars]

Voordeel
- zeer laag energie verbruik [en door gebruik van de kleuren blauw en rood is het rendement nog hoger]
- extreem lage warmte afgifte.
- veiligheid [zwakstroom 12 of 24 Volt]
- lange levensduur

Nadeel
- hoge aanschafprijs

Links kunt u vinden op het net. Wel geef ik 2 tips
- http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1920
- Ikea
Omdat deze een robuust systeem hebben [Led willen slechts op een manier +- aangesloten worden anders worden ze opgeblazen]
[Wel moet u opletten bij het toepassen van power-Leds en Tl-buizen op de zelfde stroom groep. Dit kan de power-Leds opblazen. Maar zover mij bekend is er nog geen power-Led strip combinatie]

Mijn ervaringen met Led zijn zeer positief. Des te meer daar je de strips zeer kort op de plant kan hangen.
Zeer positief [en niet alleen voor planten, maar ook achter mijn schermen (computer/tv), boven mijn boeken leesstandaarden, in mijn trapportaal, bij mijn voordeur, in mijn woonkamer (beetje extra)] Daarbij kwam dat de jaarafrekening van het energiebedrijf ook een zeer positieve ervaring was.

Hopende afdoende geïnformeerd te hebben, Willem
Meten = weten. Observeren = verwonderen
Willem

Re: groei en assimilatie verlichting

Berichtdoor Marc » za jan 07, 2012 8:42 am

Willem schreef:Beste Heer B.

Onmiskenbaar zie je de meest moderne vorm van verlichting over het hoofd, LED. [vooral in de vorm van strips / bars]

Voordeel
- zeer laag energie verbruik [en door gebruik van de kleuren blauw en rood is het rendement nog hoger]
- extreem lage warmte afgifte.
- veiligheid [zwakstroom 12 of 24 Volt]
- lange levensduur

Nadeel
- hoge aanschafprijs

Links kunt u vinden op het net. Wel geef ik 2 tips
- http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1920
- Ikea
Omdat deze een robuust systeem hebben [Led willen slechts op een manier +- aangesloten worden anders worden ze opgeblazen]
[Wel moet u opletten bij het toepassen van power-Leds en Tl-buizen op de zelfde stroom groep. Dit kan de power-Leds opblazen. Maar zover mij bekend is er nog geen power-Led strip combinatie]

Mijn ervaringen met Led zijn zeer positief. Des te meer daar je de strips zeer kort op de plant kan hangen.
Zeer positief [en niet alleen voor planten, maar ook achter mijn schermen (computer/tv), boven mijn boeken leesstandaarden, in mijn trapportaal, bij mijn voordeur, in mijn woonkamer (beetje extra)] Daarbij kwam dat de jaarafrekening van het energiebedrijf ook een zeer positieve ervaring was.

Hopende afdoende geïnformeerd te hebben, Willem

Welke lampen van Ikea bedoel je Willem?
Marc

Berichtdoor Willem » za jan 07, 2012 1:39 pm

Ikea heeft strips zie http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60116540/
Dat is wit licht. Nadeel van Ikea is veel trafo's. Beveiliging tegen verkeerd aansluiten is door middel van de snoeren bij verkeerd aansluiten geen verbinding geven. Hierdoor is het eventueel zelf verlengen niet risicoloos.

De stripjes van Conrad SMD LED strip met 24 LED's, blauw [Bestnr.: 570947 - 8A] rood [Bestnr.: 570946 - 8A] Conrad heeft bij deze strips de beveiliging in gebouwd. Wel moet je de trafo en snoertjes alles apart bestellen. Deze leds zitten niet zoals die van Ikea in een behuizing [de Ikea bebuizing is overigens niet waterdicht [spatwater]] maar ik gebruik bij Conrad-strips de verpakking. Deze methode is beter bestand tegen vocht.
Overigens met je wel rekening houden met schakel-stromen. En voor de berekening van de trafo blauw 2W per strip en rood 2,2W dan moet je rekenen op 3Watt per strip bij de aanschaf van de trafo [bij dit type strip 24V DC] De levering van Conrad is indien betaald via Ideal gratis [het vereiste bedrag is zo geaald] en gaat via TNT met track en trace [Je krijgt ook een mailtje wanneer het naar TNT gaat]

Op het terrein van Led zijn in korte tijd meerdere aanbieders op de markt gekomen [even Googelen en dat wordt je duidelijk]

Ook de vormen. Bijvoorbeeld in een tl-buis je moet dan wel het armatuur ombouwen, geen starter en voorschakelapparatuur meer, gewoon 220V], als soepele strips aan de meter, in bars [strip al dan niet waterdicht verpakt.]

Met vriendelijke groet Willem
Meten = weten. Observeren = verwonderen
Willem

Berichtdoor mariekea » za jan 07, 2012 1:59 pm

zit er geen growshop bij je in de buurt? :)
mariekea

Groei en assimilatie verlichting

Berichtdoor Bertus » za jan 07, 2012 10:19 pm

Hallo Willem en Mariekea,
en overige ,,Advizeurs"

Willem} Bij Conrad en bij Ikea hebben ze wel led verlichting maar geen
specifieke led verl voor groei en assimilatie
Mariekea } bij mij in de beurt zit geen Grow shop ,maar ik vind op internet
wel veel terug ,want in deze kweek cq teelt wijze wordt er
veel gebruik gemaakt van Natrium hoge druk lampen ,maar
nog weinig led verlichting zie ook: www.kweekotheek.nl
Overige ,,advizeurs"} Ik wil U allen verzoeken om zo veel mogelijk te reageren ,met de kennis die jullie zeker hebben , Want er zijn zeker meerdere kwekers die gebruik maken van extra verlichting.
Hierbij nog een toelichting op de gestelde vraag
A} De vrije hoogte van± 100cm boven de planten komt omdat ik
hierboven nog 2 st scherm doeken heb hangen .
B} Mijn voorkeur gaat uit naar led verlichting ,heeft ook minder warmte
ontwikkeling WEl moet er ongeveer 8000 lux aan licht worden
bijgebracht
C} Het kleuren spectrum zal worden gezocht in de
waarde P.A.R. 550 - 700 N.M./watt , kleur 82 warm oranje geel
verlichting .
D} Voorkeur voor tl armatuur spat waterdicht ,ivm mist verneveling ,
of een ander spat water dicht armatuur
Bertus

Berichtdoor mariekea » za jan 07, 2012 10:59 pm

oke,oke

volgende suggestie:

andere mensen gebruiken al tientallen jaren tl-buizen; goedkoop, makkelijk aan te komen, gebruiken weinig stroom en geven nauwelijks warmte af. ikzelf heb ze niet maar op internet en in verschillende orchideeen boeken en op forums is er veel informatie over te vinden. op veel amerikaanse sites geven ze bv voor verschillende species precies de afstand tot de tl-buis.

met mensen zeur noemen maak je geen vrienden. we nemen wel de moeite je vooruit te helpen. we kunnen ook zeggen zoek het zelf maar uit, want eerlijk gezegd vraag je nogal naar de bekende weg. verlichting is een behoorlijk afgelebberd onderwerp.
mariekea

Berichtdoor hanzell » di jan 10, 2012 10:16 pm

Ik heb vorig jaar een soortgelijke speurtocht verricht. Van alles gelezen over het lichtspectrum, luminen, zomer-, winter-, herfstlichtopbrengst, soorten licht, groeispectra (blauwig) bloeispectra (oranje,rood). gezocht op sites van aquaria e.d. en vooral op die van growshops (jaja van wiet e.d. en op deze sites is toch wel heel erg veel informatie te vinden en er worden vaak zinvolle dicussies gevoerd en de effecten van verschillende belichtingen vergeleken.

Ook ik heb LED verlichting overwogen, echter: om een effect te bereiken wat als redelijke compensatie voor de de zomerzon doorkan is de investering wel erg fors (500 euro). En dan heb je nog steeds maar 1 variant....meestal bloeilicht, waar je het einde van de winter niets aan hebt.

Het stuk wat ik effectief wil bijschijnen is ongeveer 2 bij 1 meter en dat haalt de lamp met gemak, 2 bij 2,5 is geen probleem.
Uiteindelijk heb ik me zoveel mogelijk gehouden aan de natuurlijke cyclus van de planten. Ik schijn nu dagelijks zo'n 2 tot 3,5 uur bij (in de ochtend en avond 1 uur en 15 minuten)met een lampset besteld via een growshop. deze heb ik aangesloten op een tijdschakelaar.
Op dit moment heb ik er een phillips bloeilamp van 400 watt (son t hps) in zitten, Deze heeft vooral een piek in rood en oranje en zorgt ervoor dat de bloemen gaan knoppen en bloeien (zeker in combinatie met de juiste voeding). Deze heeft een lichtopbrengst van 55.000 luminen dit compenseert de zomer zon (100.000 luminen) behoorlijk.
Vanaf februari doe ik er een phillips 400 watt groeilamp in (Hpit) om het lentelicht te immiteren (38.000 luminen) in vooral het blauwe spectrum.

Ik heb bewust geen TL-verlichting genomen, deze brengt maar 5500 luminen op en werkt redelijk tot op 30 cm afstand, daarna worden de effecten per 10 cm erg veel minder. Eigenlijk is dat alleen geschikt voor kweek, waarbij je de Tl's vlak boven de kweek hangt.

Ik ben erg tevreden over het tot nu toe bereikte effect, veel van mijn vanda's maken nu knoppen aan (5 stuks) verder zie ik veel planten, knoppen vormen en echt opknappen. ik schijn ze bewust niet de hele dag bij, er komt namelijk nog behoorlijk wat zonlicht binnen, maar ik heb het idee dat ik ze nu net over hun dooie punt heen help, misschien moet ik straks nog wat extra bijschijnen, ik ontdek het wel, (mijn raam staat richting noordoosten).
Ter vergelijking heb ik ook nog wat Vanda's op een plek gehangen waar de hele dag direct zonlicht is, deze hebben wel prima wortelgroei, maar geen knopvorming en langzamere bladgroei.

De warmte van de lamp blaas ik weer met een ventilator door de ruimte, wat de tempratuur op een keurige 22 a 23 graden houdt als het buiten rond de 15 graden is.

De investering is best wel pittig, maar nieuwe planten kopen is vele malen duurder, ik was voor de lampen, de reflectiekap, de starter, snoer e.d. ongeveer 110 euro kwijt. Het stroomverbruik is wel hoger dan met LED (500 watt per uur...400 van de lamp zo'n 100 van de starter) maar ach...van een uurtje stofzuigen kun je de lamp 4 uur laten branden, denk ik dan maar. Ga je echter omrekenen wat het verschil in investering en verbruik is t.o.v. LED verlichting, dan kun je zo 4 jaar vooruit met deze lampen, daarna wordt LED pas voordeliger. (je moet vooral rekeneing houden met het effectief verlichtte oppervlak, bij LED's kom je al snel uit bij een grote set. en die zijn ook al snel een paar honderd watt).

ik hoop dat je wat met deze info kan, ik zal van de week even een fotootje maken, dan krijg je er een beeld bij.

grt Hans
hanzell

Berichtdoor hanzell » di jan 10, 2012 10:21 pm

Bertus, lees deze toppic even door:

viewtopic.php?t=2557&highlight=licht
hanzell

Assimilatieverlichting

Berichtdoor Bertus » di jan 10, 2012 11:02 pm

Hallo Hans,
Ook ik heb het gevoel,wat jij hebt gehad,nm planten krijgen toch in de wintermaanden te weining licht met de gevolgen van slechte groei en weinig wortel ontwikkeling.Veel informatie vind je inderdaad op de forums van de wiet kwekers ,Maar daar hebben ze meestal helemaal geen daglicht ,dus hebben zij nog meer licht opbrengst nodig.Ik heb ook mijn licht opgestoken bij de landbouw universiteit te Wageningen afd Glastuinbouw.Hier worden proeven gedaan met led verlichting ,en een comb van led met hpl hoge druk natrium .
Mij gaven zij het advies om voor led verlichting te gaan ,omdat er toch ook gewoon daglicht beschikbaar is .En dan voor 80% Rood ± 700nM
en voor 20% Blauw ± 400nM Ik kom dan al gauw uit op een 90 watt led kostprijs & 200,00 p/st of een 150 watt led € 400 p/st.
DE hoge druk natium lampen zoals jij die gebruikt kan ik denk ik niet kwijt ,omdat ik niet voldoende vrije hoogte heb tot het scherm doek ivm de warmte ontwikkeling Ik hoop dan ook dat er nog meer informatie komt uit de hoek van de led verlichting
Toch bedankt Hans voor je reactie
Gr Bertus
Bertus

Berichtdoor hanzell » wo jan 11, 2012 9:19 pm

volgens mij heb ik in die andere toppic ook nog een linkje naar LED verlichting staan, hier is veel info te vinden over LED verlichting, idd wel uit een growshophoek, maar het hoeft niet de hele dag aan.
hanzell

assimilatie verlichting

Berichtdoor Bertus » do jan 12, 2012 4:27 pm

Hallo Hans ,

Zoals het er nu naar uitziet zal het toch de richting van de LED verlichting worden :oops:
Waarschijnlijk de Illuminator UFo 90 watt .maar dan mnoet ik eerst nog even verder sparen !!!!! is op zich niet zo goedkoop
Maar we blijven volhouden ,en uitzoeken wat het meest aanrekkelijk is :shock:

Gr Bertus
Bertus

meer info

Berichtdoor Joopmutzig » ma jan 16, 2012 12:32 pm

Hallo Allemaal,

Ik ben zeer geinteresseerd om zo een systeem te maken. Op dit moment gebruik ik een unit wat ik hier in Frankrijk heb gekocht, uitgerust met Blauw en rood gebouwd in een houder met 3 ventilatoren. Echter, ik zou hem zelf willen bouwen. Ik heb geprobeerd via de Conrad link verder te komen maar dat gaat niet. Nu begrijp ik dat er al leden zijn die een dergelijke stap gemaakt hebben. Hebben deze leden mischien een voorbeeld van hun system, een bouwtekening of foto ervan?

Bedankt vast voor de moeite van het antwoord

Joop
Joopmutzig

Groei en assimilatie verlichting

Berichtdoor Bertus » ma jan 16, 2012 7:07 pm

Hall Joop ,
Ik hoop ook nog steeds dat er kwekers zijn die dit probleem al hebben opgelost ,en hun ervaringen met ons willen delen.
Als jij soms via de pers mail ontwerp tek of andere bouwpakket gegevens
krijgt ,hoop ik dat je deze ook aan mij wilt doorsturen ,andersom natuurlijk ook .
Ik weet ook niet of dat het wel mogelijk is om zelf led verlichtings armaturen te bouwen,Meestal zitten de ledlampjes met vele tegelijk in een ombouw cq armatuur ,ook hebben ze dan nog meerder kleuren ingebouwd ,wat weer te maken heeft mat het aantal mmol s/..m2
zie anders www.ledflowergrowlights.eu hier staan veel verschillende lampen op ,maar deze zijn niet goedkoop!!!

Groeten Bertus
Bertus

Groei en assimilatie verlichting.

Berichtdoor Bertus » vr jan 20, 2012 8:40 pm

hallo mede hobby kwekers ,

Heeft er iemand ervaring met het gebruik van de de volgende
led verlichting??? :?: 120 W spectrabox SB120 SB
zie ook www.ledflowersgrowlights.eu
Gr Bertus :oops:
Bertus

Volgende

Keer terug naar Orchideeën Algemeen