Neofinetia falcata (nu met verpot demo. Japanse stijl)

Vragen en berichten over Botanische Orchideeën

Neofinetia falcata (nu met verpot demo. Japanse stijl)

Berichtdoor Rogier » ma aug 13, 2007 11:02 pm

Op het moment in bloei.

De 'gewone' Neofinetia falcata. het plantje in kwestie is niet m'n grootste maar wel m'n eerste Neofinetia.

het is een trouw bloeiende kloon die ieder jaar wel bloeit. de bladeren zijn vrij breed, donkergroen en staan ietwat horizontaal. net weer iets anders dan wat andere 'gewone' neofinetia's die ik heb.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

net uitgebloeid twee edele vormen (Fuukiran)

Dit zijn nog wat jongere plantjes dus vandaar iets minder uitbundig. maar dat is slechts een kwestie van tijd.

Neofinetia falcata 'Hoshiguruma'
Afbeelding

Deze maakt een lip die de vorm heeft van een petaal. Dus deze heeft geen zijlobben, callus en (het meest duidelijk) geen spoor.

Als de bloemen net open gaan hebben ze een grappige vorm.
Afbeelding

En de Neofinetia falcata 'Unkai'
Afbeelding

Deze maakt een compactere plant en super grote, gedraaide. roze aangelopen bloemen.
Afbeelding

natuurlijk kon ik het weer niet laten en heb de Hoshiguruma en de Unkai met elkaar gekruist.

Wat daar nu voor gedrochten uit gaan komen :oops:

Groetjes

Rogier

----------------------------Kraanvogel----------------------
Laatst bijgewerkt door Rogier op ma jul 19, 2010 7:14 pm, in totaal 3 keer bewerkt.
Fulltime plantsfanatic!
www.pbase.com/rogiervanvugt
Rogier

Berichtdoor Dirk » di aug 14, 2007 4:05 pm

't is bijzonder fraai Rogier!! Hou ons op de hoogte TZT hoe de kruising uitvalt. ben erg benieuwd.
Dirk
Dirk

Berichtdoor Rogier » wo aug 15, 2007 11:11 pm

Dankje Dirk.

Hmm ik hoop dat je dan nog lang op het forum blijft want Neo's zaaien en opkweken is een gekmakend geduld werkje.

maar er komen in ieder geval al wel twee mooie peulen aan

Gr

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Rogier » ma maart 17, 2008 10:49 pm

Het is verpot tijd voor de Neofinetia’s en omdat mensen mij wel eens vragen waarom en hoe ik de Fuukiran (Edele vormen van Neofinetia falcata) oppot was het tijd voor een oppot demo.

De stijl van verpotten waarbij de plant op een bol mos staat is een traditionele manier van kweken. Neofinetia falcata wordt al erg lang in Japan gekweekt om haar bijzondere geur en verschijning.
Toen de Shogun (landheer) Tokugawa Ienari ruin tweehonderd jaar geleden deze planten begon te verzamelen begon een hobby die vandaag de dag velen het leven beheerst.
De normale Neofinetia heeft effen groene langwerpige bladeren en witte bloemen welke een lange spoor dragen.
De Shogun verzamelde echter alle afwijkingen op deze vorm en riep zijn ondergeschikten (De samurai en andere landheren) op zoek te gaan naar gekke vormen van deze plant. Deze konden andere bloemkleuren hebben zoals roze, groen of zelfs lichtgeel, of juist een andere bloemvorm zoals extra bloemblaadjes, sporen or juist een totaal gebrek hiervan.
Eigenlijk nog belangrijker waren de afwijkende plantvormen. Planten met hele dunne of juist dikke bladeren. Gebogen of recht. En in allerlei maten gestreept (bont)
De afwijkende vormen werden als edel betitelt en warden van fuuran (wind orchidee) verheven tot de status van Fuukiran (edele orchidee)
Als gewone man hoefde je het niet in je hoofd te halen deze te kweken. Allen mensen met een hoge status mochten deze planten bezitten.
Vandaag de dag is dit gelukkig niet meer zo. Iedereen kan en mag deze planten hebben. Er zijn complete shows en veilingen. En ook vandaag de dag worden er nog steeds nieuwe vormen ontdekt.
He leuke aan deze planten is dat sommige klonen die er honderden jaren geleden waren nog steeds leven.
Door scheuren zijn deze inmiddels over vele mensen verspreid. Wat het een bijzonder soort antiek maakt

Een edele plant moet ook edel behandelt worden en zo ontstond een oppot methode die niet alleen de plant in optimale conditie kan brengen maar ook deze soms tot goden verheven planten op waarde toont.

Hiervoor is een speciale Fuukiran pot uiteraard het mooiste maar vanwege de zeldzaamheid van deze hier raad ik aan in plaats van de fuukiran pot een terracotta pot te nemen. En uiteraard hoeft de Neofinetia niet edel te zijn.
De cultuur is hetzelfde.

Maar voor dit voorbeeld heb ik een van de oude klonen genomen (Seikai) en een traditionele Fuukiran pot.
De naam Seikai is verbonden met oceaan golven. Vandaar dat ik deze pot met golven patroon heb gekozen.

Het is nu de beste verpot tijd omdat de wortelgroei van Neofinetia’s in de winter stopt en de kwetsbare wortelpunten dus niet beschadigd kunnen worden.
Afbeelding

Neem om te beginnen de plant uit de oude pot (of blok) en ontdoe deze van alle substraat.
Afbeelding

Dan bekijk je de wortelkluit om dode wortels te vinden. Deze heb ik hier met rode pijltjes aangegeven.
De blauwe lijn die onder de wortels doorloopt geeft ongeveer aan waar het dode (oude) deel van de plant zit wat er ook af kan.
Afbeelding

Gebruikt hiervoor een scherpe schaar. Houd deze, als deze ook voor andere planten is gebruikt, voor de zekerheid even boven een vlam om eventuele virus infecties te voorkomen.
Afbeelding

Ontsierende bladeren kunnen er ook af. Dit is het moment om dat te doen omdat als de plant eenmaal in de pot staat je hem per ongeluk scheef kan trekken. Of er ineens een gat ontstaat waar het oude blad zat.
Afbeelding

Vervolgen heb je een fles nodig waarop je een bal sphagnum kneed wat ongeveer zo groot is als het gat van de pot.
Afbeelding

Bovenop de bal zet je het plantje. Verspreid de wortels mooi evenwijdig over de bal.
Afbeelding

Maak dan wat lapjes mos van ongeveer een tot drie sphagnum draadjes dik en vouw deze als een dekentje over de wortels heen.
Afbeelding

Haal nu voorzichtig de bol los van de fles. De bol is nu min of meer hol. Iets wat erg goed is voor de lucht circulatie.
Afbeelding

Bevestig de bol in de pot zodat deze strak en recht staat. Zit de bol niet strak begin dan weer helemaal overnieuw.
Afbeelding

Nu zijn er lange sphagnum draden nodig. In Japan kun je deze speciaal kopen (erg kostbaar) Ik haal ze er steeds uit als ik ze tegenkom tussen het gewone sphagnum en verzamel ze in een apart bakje.
En anders is het over de post te bestellen.
Ook het gebruik van wol werkt goed als er echt niet aan lange sphagnum draden is te komen.
Afbeelding

Deze draden zet je stuk voor stuk vast door ze tussen de pot en de mosbal in te klemmen.
Afbeelding

Als ze vast zitten trek je ze over de bal heen en maakt het andere eind vast aan de andere kant van de bol.
Op deze manier kun je de bol mooi in model spannen.
Afbeelding

Het gat in de pot komt mooi overeen met de holte in het mos. Hierdoor blijft het mos niet onnodig lang nat.
Afbeelding

En de plant is klaar

Afbeelding

Neofinetia’s zijn geen tropische planten. In de natuur krijgen ze in de winter zelfs wel eens vorst.
In cultuur is een overwintering temperatuur tussen 5 en 15 graden ideaal. Maar dit luistert niet zo nauw.
Wel willen ze in de winter wat droger staan en vooral erg licht en luchtig.
Op de vensterbank doen ze het prima.

In de zomer hebben ze het graag warm. 25 tot 35 graden zijn normaal voor deze plant in de natuur.
In cultuur is dit wat gevaarlijk in de kas maar het is wel beter om ze binnen te houden omdat ze met meer warmte gewoon veel beter groeien.
Nu willen ze vaak water hebben maar laat het most wel opdrogen tussen de water geef beurten door.
Ook nu weer veel licht en luchtbeweging.

Ze kunnen bloeien van het voorjaar tot in de herfst en hebben niet een uitgesproken bloeitijd.

Hoe komt men nu aan deze planten, potten en langdradig mos?

Een of tweemaal per jaar komt de Amerikaanse kweker Glenn Lehr naar Europa.
http://www.newworldorchids.com/pages/nwo.htm
Dit is het moment om deze planten te bestellen omdat je dan geen zorgen hebt over de import. hij neemt ze mee naar Engeland en vandaar kan hij ze gewoon op sturen.

De gewone vorm van Neofinetia falcata is algemeen te koop bij kwekers die botanische soorten kweken

Groetjes

Rogier
Laatst bijgewerkt door Rogier op di apr 29, 2008 12:08 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor Gast » ma maart 17, 2008 11:07 pm

Rogier dank je wel, het is weer een waardevolle bijdrage.
Ik heb je uitleg gekoppeld aan je eerdere berichten over de Fuukiran.

viewtopic.php?t=765

Monica.
Gast

Berichtdoor Marleen² » di maart 18, 2008 12:07 pm

Inderdaad, dankjewel, Rogier. Zo helder heb ik het nog nooit gezien. De ervaring straalt ervan af en ik krijg al onmiddellijk zin om mijn plantje weer uit z'n potje te halen. Die van mij staat in bark. Zou die dan geen aanpassingsproblemen krijgen wanneer hij in puur sphagnum terecht komt? Da's toch ineens veel natter?
Groeten,
Marleen
Marleen²

Berichtdoor Maarten de v. » di maart 18, 2008 4:25 pm

Heel mooi beschreven en erg duidelijk! Zijn ze trouwens moeilijk? Ik zit er namelijk over te denken er ook een aan te schaffen.

Groeten Maarten
Maarten de v.

Berichtdoor M-Jeanne » di maart 18, 2008 8:54 pm

Bedankt Rogier voor deze leerzame demonstratie,ook voor de link.
Ik heb een vraagje.Mijn Neofineta falcata heb ik opgebonden op een druivenstam,omwonden met spaghnum,hij heeft dit jaar al gebloemd,mag hij er blijven aan hangen?
Grt. M-Jeanne
M-Jeanne

Berichtdoor Rogier » wo maart 19, 2008 10:38 am

Marleen² schreef:Inderdaad, dankjewel, Rogier. Zo helder heb ik het nog nooit gezien. De ervaring straalt ervan af en ik krijg al onmiddellijk zin om mijn plantje weer uit z'n potje te halen. Die van mij staat in bark. Zou die dan geen aanpassingsproblemen krijgen wanneer hij in puur sphagnum terecht komt? Da's toch ineens veel natter?
Groeten,
Marleen

De neofinetia heeft eigenlijk nooit last van aanpassing problemen. Ik heb wel eens planten die op bark stonden op Sphagnum gezet en dat gaf geen problemen.
Sphagnum is niet natter. dat ligt aan de watergever natuurlijk :wink:
Net als met bark is het belangrijk dat je het substraat wel op laat drogen voordat je het opnieuw watergeeft. Dit voel je goed met veenmos omdat het keihard en bijna knapperig wordt (niet te hard knijpen dus)
Maar als je een bol met veen mos of een potje met bark dompelt is er inderdaad wel een groot verschil in de opname capaciteit.
Sphagnum zuigt zich enorm snel vol en als het dan koud is blijft het weken nat (iets wat niet goed is voor de plant)
Daarom kun je ze beter heel snel dompelen. na het dompelen voel je hoe diep het water is doorgedrongen in de bol en als dat minder is dan een of twee centimeter doe je het nog een keer.
De kunst is dus niet de hele bol te verzadigen.
Daarom moet je de bol zo strak maken. als je een heel losse mosbol maakt dan heb je niet in de hand hoe snel deze zich volzuigt.
Bijkijk het maar als een handdoek. als je twee droge handdoekken neemt en van een maak je een strakke bol met touw erom heen om de boel bij elkaar te houden en van de andere maakje een losse prop zonder touw of wat dan ook.
Houd ze bijde 3 tellen onder water en vouw ze weer open. de losse bol is is door en door nat en de strake bol is nog droog van binnen.
Neofinetia's drogen graag snel weer op en groeien daarom dus liever op een strakke bol.

Maarten de v. schreef:Heel mooi beschreven en erg duidelijk! Zijn ze trouwens moeilijk? Ik zit er namelijk over te denken er ook een aan te schaffen.

Groeten Maarten

Nee ze zijn zeler niet moeilijk. Ik ken bijvoorbeeld ook mensen die ze op de vensterbank kweken (heb ik zelf trouwens ook een tijd gedaan)
Als ze maar snel op kunnen drogen en lekker licht staan.
Wel moet je ze wat koeler kunnen zetten in de winter.
De 'edele' vormen zijn net zo makkelijk. Ik zou bijna zelfs zeggen dat de compacte vormen (zoals de Seikai) nog makkelijker zijn omdat dit meer vetplantjes zijn.

M-Jeanne schreef:Bedankt Rogier voor deze leerzame demonstratie,ook voor de link.
Ik heb een vraagje.Mijn Neofineta falcata heb ik opgebonden op een druivenstam,omwonden met spaghnum,hij heeft dit jaar al gebloemd,mag hij er blijven aan hangen?
Grt. M-Jeanne

Zo die van jouw is vroeg!!
Maar als de plant het goed doet. (nieuwe bladeren maakt en in het groeizijzoen mooie wortelpunten heeft) mag deze natuurlijk bijven hangen.
In de natuur groeien ze tenslotte ook in bomen.
De methode hier is de traditionele methode welke de planten mooi laat uitkomen en waarin ze het ook nog goed doen. Het is absoluut niet de enige methode.
Toen ik in japan was zag ik dat heel veel mensen ze als tiuinplant hadden door ze gewoon aan een boompje op hekpaal te binden. Dan hoefden ze er niets meer mee te doen (totdat de plant gescheurd moest worden)
Daarnaast hadden de liefhebbers ze in potjes.
Japanners vinden dat dit het ideale orchideetje is omdat ze klein zijn en je ze (in hun potjes) dus makkelijk op kan pakken om ze aan alle kanten te bekijken en de aan de bloemetjes te ruiken.
Dit gaat met een plant op een boom wat moeilijker. Ik denk dat op deze manier de traditionele oppot methode is ontstaan.

Groetjes

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Berichtdoor MiB » wo maart 19, 2008 10:59 am

Rogier de mijne staat/zit in een vijvermandje met grove bark. Dus deze kan ik ook op zo'n bol zetten???

Er staan 4 plantjes in het potje dus ik zou er 2 uit kunnen halen om het te proberen. De bloeiwijze zou geel/oranje achtig moeten zijn... Ik heb hem te kort dus heb er zelf nog geen bloemen aan gehad.

Hij hangt bij mij in de serre net onder het (geschermde) dak bijna tegen het raam aan (oostvenster) en als ik de wortels zie heb ik altijd schrik dat tie daar niet goed hangt...

Gr. Miranda
MiB

Berichtdoor Maarten de v. » wo maart 19, 2008 3:56 pm

Zo, Rogier, dat is een hele lap tekst! Bedankt voor de info! Ik zet 'm op mijn lijstje en dan bestel ik hem wel mee.

Groeten Maarten
Maarten de v.

Berichtdoor M-Jeanne » wo maart 19, 2008 9:17 pm

M-Jeanne

Berichtdoor jurgen » wo maart 19, 2008 9:54 pm

Schitterende bijdrage. Ik vind het persoonlijk supermooie orchideeën. Dank je voor het adres van de kweker. Het is inderdaad niet makkelijk om de verschillende variëteiten te vinden.

Groeten,

Jurgen
jurgen

Berichtdoor Henk K » do maart 20, 2008 12:50 am

Nou Rogier,

Ben blij dat ik een klein poosje geleden vroeg of er wat was, want wat heb ik weer genoten van jou laatste bijdragen met enorm duidelijke uitleggingen, foto's en weet ik wat niet al. schitterend en bedankt daarvoor en ben weer blij dat je weer "in de lucht" bent hier.
Nu kreeg ik vandaag toevallig weer Orchideeen nr. 2 - 2008 en las daar ook een mooie bijdrage van je betreffende Calanthe orchideeen wat ik ook enorm interessant vond/vind. Je kennis van de Japanse is dan ook heel groot. Prachtig man!

Nu heb ik niet bedoeld dat je hier enorm veel tijd in het forum moet gaan steken maar ben daar wel enorm blij mee!!

Hartelijke groet,

Henk
Henk K

Berichtdoor Rogier » do maart 20, 2008 8:12 pm

MiB schreef:Rogier de mijne staat/zit in een vijvermandje met grove bark. Dus deze kan ik ook op zo'n bol zetten???

Er staan 4 plantjes in het potje dus ik zou er 2 uit kunnen halen om het te proberen. De bloeiwijze zou geel/oranje achtig moeten zijn... Ik heb hem te kort dus heb er zelf nog geen bloemen aan gehad.

Hij hangt bij mij in de serre net onder het (geschermde) dak bijna tegen het raam aan (oostvenster) en als ik de wortels zie heb ik altijd schrik dat tie daar niet goed hangt...

Gr. Miranda

Een oranje/gele?!!? Zo hee doe maar weer ruig (dan heb je een bossie groen van misschien wel een paar honderd euro)

Waar heb je deze vandaan?

Maar goed. Ik zou het zeker met een of twee plantjes proberen. Als het kleine plantjes zijn maak je gewoon kleine bolletjes in kleine potjes geen probleem.

M-Jeanne schreef:[img=http://aycu26.webshots.com/image/47705/2000236374715681051_th.jpg]

Hier zie je mijn Neofineta falcata

Dat ziet er goed uit hoor. Het is een groot type zo te zien. wellicht is het de Amami vorm. deze zuidelijek vorms wordt in alles (vooral de bladeren) een stuk groter dan de gewone.
Amami's zwerven rond door de collecties in Nederland en belgie dus dat zou heel goed kunnen.

jurgen schreef:Schitterende bijdrage. Ik vind het persoonlijk supermooie orchideeën. Dank je voor het adres van de kweker. Het is inderdaad niet makkelijk om de verschillende variëteiten te vinden.

Groeten,

Jurgen

Ik heb voor dit jaar zowiezo al een plant besteld (een roze met drie sporen eentje die al lang op m'n verlanglijstje staat) dus ik denk dat het geen probleem is om evt. weer een groeps bestelling te doen zoals met Floralia destijds.
Dat verlaagd de drempel voor veel mensen.

Henk K schreef:
Nu heb ik niet bedoeld dat je hier enorm veel tijd in het forum moet gaan steken maar ben daar wel enorm blij mee!!

Henk

Ben je gek. Ik had het een paar mensen zowiezo beloofd dat ik eens een voorbeeld demo zou maken. En het is nu de beste verpottijd dus vandaar.

Groetjes

Rogier
Fulltime plantsfanatic!
Rogier

Volgende

Keer terug naar Botanische Orchideeën