Kruisingen

Vragen en berichten over Hybriden Orchideeën

Kruisingen

Berichtdoor dorchidee » do jan 25, 2018 12:27 pm

Dag allen,

Ik ben nieuw hier op dit leuke forum. Meteen een vraagje! Als ik het zo goed begrijp heb je verschillende families orchideeën:
- Phalaenopsis
- Cattleya
- denrobium
-...
en kan er dus INTERfamiliaal niet gecrossed worden? (tenzij enkele uitzonderingen?? zoja welke)

Verder... in de Phalaenopsis familie, kan ik elke soort met elkaar kruisen?
Bijvoorbeeld:
Amabilis x violacea?

We hebben voor de geboorte van onze dochter 4 orchideeën gekregen, ik was van plan deze te kruisen zodanig dat we een 'eigen' orchidee hebben. 1 ervan is de Amabilis de tweede... daar ben ik niet zeker van... zie eerste foto (als iemand hier de naam van kent?). De bevruchting was alvast een succes (foto 2).

hartelijk dank!
dorchidee

Re: Kruisingen

Berichtdoor dorchidee » do jan 25, 2018 12:27 pm

hmmm... ik zie mijn foto's niet verschijnen...?
dorchidee

Berichtdoor dorchidee » do jan 25, 2018 12:32 pm

dorchidee

Berichtdoor dorchidee » do jan 25, 2018 12:34 pm

https://postimg.org/image/4lu6d2u0f/ (het betreft deze orchidee, geen idee welke soort het is... wie goed kijkt ziet de stuifmeelklompjes hangen)
dorchidee

Berichtdoor Michiel Janssen » za jan 27, 2018 1:01 pm

Ook orchideeën van verschillende families kun je kruisen maar het is niet een gegeven dat het altijd succesvol verloopt. Kwestie van trial and error. Weet je zeker dat je een Phalaenopsis amabile hebt? Staat het op het kaartje? Bij mij weten zijn nagenoeg alle phals in de handel hybriden, dus ook de witte. Die op je foto ziet er ook uit als een typische hybride. Gewoon proberen dus. Ik heb zelf al eens meegemaakt dat in eerste instantie het vruchtbeginsel wel opzwelde maar na een tijdje ging er toch iets mis en viel de zaaddoos af. Niet te vroeg juichen dus. :wink:
Good drainage or death!
Michiel Janssen

Berichtdoor dorchidee » ma jan 29, 2018 3:37 pm

Hartelijk dank voor uw antwoord. Goh... nee ik ben niet zeker van de Amabile (het lijkt er wel erg sterk op)! Ok, ik probeer het gewoon... hopelijk valt de groei niet stil!!! ;-)
dorchidee

Berichtdoor Chris F » do feb 22, 2018 9:53 am

Ik ben het met Michiel eens, de Phal op de foto lijkt eerder een hybride. Overigens nog een kleine correctie: orchideeën behoren tot de familie der Orchidaceae net zoals rozen tot de familie der Rosaceae behoren. Wanneer je orchideeën met elkaar kruist, dan kruis je niet interfamiliaal. Immers, orchideeën kun je ook niet met rozen kruisen. Er is dan sprake van kruisen tussen soorten van hetzelfde orchideeëngeslacht (genus) of van verschillende geslachten (genera), intergenerische kruisingen dus. En om het nog leuker te maken: niet alle geslachten zijn met elkaar te kruisen, ze moeten daartoe tot dezelfde groep te behoren. Phalaenopsis kan dus gekruist worden met bv. de geslachten Sarcochilus en Renanthera maar niet met Cattleya of andere geslachten binnen de Cattleya-groep (bv. Encyclia, Brassavola etc.). Zelfs dan wil het nog weleens niet lukken..........
Chris F

Keer terug naar Hybriden Orchideeën